PDF med uterecept

Kommer att ha med min Kindle läsare som kan hantera PDF under paddling / vandring och skulle då vilja ha med mig recept etc...

Fråga: Någon som har bra pdf:er med Uterecept?

Fråga: Vad finns det för Iphone då det gäller recept uteliv?!?! (har ej nätaccess under vandring, men laddare )

Kommer att ha med min Kindle läsare som kan hantera PDF under paddling / vandring och skulle då vilja ha med mig recept etc...

Fråga: Någon som har bra pdf:er med Uterecept?

Fråga: Vad finns det för Iphone då det gäller recept uteliv?!?! (har ej nätaccess under vandring, men laddare )

Jag kommer att tänka på att amerikanerna lät utveckla rymdpennan fisher space pen för att astronauterna skulle kunna skriva i tyngdlöst tillstånd.

Kosmonauterna använde blyerts ...

Kan du inte samla ihop alla recept här på forumet i en pdf!

Om du mailar mig kan jag skicka den sammanställningen av recept jag har, inte i pdf. Men det är ju inte så jobbigt att konvertera från excel till pdf.

På boken "Mat på en låga" står det att hela bokens innehåll ska finnas på internet, det borde ju gå att konvertra till PDF. http://www.ononeflame.com

Alla dessa elektroniska verktyg. Min första fråga är hur många 220V strömuttag packar ni i ryggsäcken?
Nej jag skojar bara, men för 20 år sen stötte jag på soldater som laddade sina accar med solpaneler, ytan per laddare var ungefär som en utfälld kvällstidning. I CA sken solen rätt bra, men min lilla solladdare har inte lämnat något spår i batterier på laddning i flera dagar i följd här hemma.
Precis som ryssarnas lösande av besvärliga problem, med KISS tänkande, borde nog man göra ute i skogen, vid havet och på fjället. Gör vi det? Själv har jag både batterier och reservdito med med 3/4 delar av året. Uppenbart kan även jag förenkla.
Eftersom jag bär min utrustning, inklusive mat, har jag inga besvärliga recept och när det behövs recept förpackar jag det med maträtten eller råvarorna. Det har fungerat fint i över 40 år och kommer nog att fungera väl så länge det behövs.
Mina recept tar jag från kokböcker, tidningar och bekannta. Sparar dem gör jag i .doc form och på laserutskrift i kokböcker samt mappar.
Skulle jag vilja läsa på en lässkiva? Nja har prövat dem och väntar tills det kommer större som är rull och lösbara. Det lär dröja tills minst nästa säsong så den här behöver jag inte oroa mig.
Men alternativet till appartglädjen är ju att hålla turen inom batteriernas drifttid. Passar säkert bra till stressade 3 dagars vandrare. Själv behöver jag 3 dagar för att komma ner i tempot....
Go tur!

Think out of your box

Iden med recept är att har du dom i PDF på läsplattan. Då du skall handla så behöver du inte planera innan utan bara kolla vad som finns. På samma sätt är du ute och paddlar så vet du att recept finns med,,,, eller om du skall proviantera och har idetorka.....

Grejen att ladda ned saker i PDF är bara praktiskt:

Jag har hittat annat bra att ha som
Första hjälpen anvisningar
Livräddande första hjälp
Kajaksjukvård

När det gäller mat så finns wikiboks som har en kokbok dock ej med friluftsrecept utmärkta men man jan skapa sin samling som man sedan laddar ned i PDF.

Läsplatta flip eller flop?
Har haft min Kindle i ett år och tycker bara mer och mer om den. Rent UI mässigt suger den men att kunna ha ett 40 tal böcker sökbara är enormt trevligt plus det finns nu även Kindle for PC som gör att jag kan läsa samma bok vid godtycklig PC och behålla bokmärken/kommentarer.

Ström

Läsplattan testar jag just nu att ladda med Silva Solar II och cabstone adaptor 12V/24V USB 1200MA

EQOD10_solar2_Charger.jpg

42030.jpg

Jag kommer att tänka på att amerikanerna lät utveckla rymdpennan fisher space pen för att astronauterna skulle kunna skriva i tyngdlöst tillstånd.

Kosmonauterna använde blyerts ...

Ah, en klassisk skröna. Verkligheten var tyvärr en helt annan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fisher_space_pen#Uses_in_the_U.S._and_Russian_space_programs

Se där så fick man besserwissra lite idag också. ;)

On-topic då, så har jag inte sett några kokböcker i pdf-format... varför inte pyssla lite? Iphone-appar (tex för uteliv) kan man ju sälja och ta betalt för, så det är guldläge att knåpa ihop en egen!

Jo lite frilufts Iphone Appar finns det nog plats för, frågan är om det är så många Iphone användare som håller på med sådana stenålders grejer som friluftsliv. Medelåldern på dom som paddlar eller går i fjällstugor är ganska mycket högre än Iphone innehavarnas.....

• recept för uteliv
  • bra tältplatser
  • öppet tider för affärer i skärgården
  • i läggningsställen för kajak...
  • koordinater fjällstugor
  • enkel akutsjukvård
  • packlistor

Tips är att köra packlistor i Google Docs funkar hur bra som helst även då flera personer skall skriva i samnma dokument samtidigt

06.29.2010-15.15.10.png

Ah, en klassisk skröna. Verkligheten var tyvärr en helt annan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fisher_space_pen#Uses_in_the_U.S._and_Russian_space_programs

Se där så fick man besserwissra lite idag också. ;)

On-topic då, så har jag inte sett några kokböcker i pdf-format... varför inte pyssla lite? Iphone-appar (tex för uteliv) kan man ju sälja och ta betalt för, så det är guldläge att knåpa ihop en egen!

Det var intressant och där kan man konstatera att blyerts alltså inte är rymdmässigt :).

Är dock både iPhone-användare och blyertsanvändare själv. Mina recept har jag på papperslappar, KISS är en bra princip i utelivet tycker jag och elektronik använder jag bara om nödvändigt...det är skönt att slippa skärmar och smarta maskiner när jag är ute i naturen, förstärker upplevelsen tycker jag...

//J

Dubbelspetsade, trubbiga blyertspennor samt vaxpennor är synnerligen fältmässigt, fungerar även i regn. Vattenfast skrivplån och dito block är heller inte så oävna. Även vuxet folk har Iphone!
Men precis som Johan skriver ovan är det en del av upplevelsen att våga släcka ner, lämna hemma och bara vara. Det inte bara går utmärkt det blir ett annat tempo.
Bara för att mina första utrustningslistor skrevs på lösa stanskort behöver det inte betyda att jag kör min dator numera med fotogen. Även om jag haft en fotogendriven ismaskin, vilken inte var speciellt UL.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg