Passera vakar i torrdräkt...

Ärligt talat tycker jag det är vansinne att att larma utan att man vet vad som har hänt. Det hade väl varit enklare att be någon i omgivningen, en kompis, eller någon annan som har lite erfarenhet av is skrinna ut och ta reda på vad som hade hänt.
Vad jag förstår så fanns det folk runtomkring.

Dessutom hade detta väl tagit betydligt mindre tid.

Det är väl den som larmade som borde ta kostnaden.

Sjön och havet är väl till för alla och man har väl rätt att dyka i en vak om man känner för det!

Kostnad

Tycker det är lite konstigt att dom skriver: "Kostnaden för insatsen uppskattas av Ahlgren till minst 10 000 kronor enbart för räddninsgtjänstens del".
Kan verkligen hela summan direkt sättas i samband med utryckningen eller inkluderas fasta kostnader för t ex löner?

Nästa utrustningssprång

Är torrdräkt nästa utrustningssprång för skridskoåkare? Kommer vi att få bekväma torrdräkter som går bra att åka i . Det här med att plurra kommer inte att vara lika dramatiskt och simmning en naturlig del inom långfärdskridskon?

/Anders

men... dyker(apparatdykning) man i isvak så skall man både använda för ändamålet en dyk-flagga samt en ytorganisation av förklarliga själ.. att ge sig ut och leka utan ytorganisation är oansvarigt och dumt..

-Patric-; sa:
men... dyker(apparatdykning) man i isvak så skall man både använda för ändamålet en dyk-flagga samt en ytorganisation av förklarliga själ.. att ge sig ut och leka utan ytorganisation är oansvarigt och dumt..

Nej Patric
Kan eller eventuellt BÖR om man så vill..

men SKALL är inte rätt, Enda SKALL kravet som finns när det gäller dykflaggor är när man dyker från båt.
annars så kan man välja själv.

Då SKALL det finnas 2 st som syns horisonten runt osv..

Orsaken att jag överhuvudtaget reagerar på detta är att det är ganska ofta man får höra feluppfattningar när man är ute och dyker. ofta hör man att man SKALL ha dykflagga, vilket inte alls är fallet vid tex landdyk. Att man kan och tom i många fall bör ha det är en helt annan sak.

[Ändrat av hobbes 2005-02-16 kl 17:19]

SKA inte FÅR inte.. ord som används alltför ofta i det Svenska språket.
Klart man ska kunna hoppa i en vak å testa nya torrdräkten utan att behöva rigga upp flaggor å prylar.
Kalle.

hobbes; sa:
Nej Patric
Kan eller eventuellt BÖR om man så vill..

men SKALL är inte rätt, Enda SKALL kravet som finns när det gäller dykflaggor är när man dyker från båt.
annars så kan man välja själv.

jag vet mycket väl hur reglerna med flaggorna fungerar, men vill du tvunget märka ord så vassego.. men om jag inte har fel för mig så har det inte med att göra ifall man dyker från båt eller inte, det gäller väl öppna vatten med båttrafik.. på tal om petimetrar.. mao, naturligtvis så är behöver man inte använda flaggan om man inte vill men det e nog fanken lämpligt.. gör man det till vana att använda flagga och ytorganisation så slipper man den här typen av otrevligheter.. precis likväl som att man alltid gör parkontroll även om man inte på något sätt är tvungen enl. Svensk lag.. det finns en massa saker man gör för att det av olika anledningar ökar säkerheten utan att man är tvingad enl några lagar eller förordningar.. En orsak till att många säger att man skall använda flagga i alla lägen är att de som utbildar trycker på lämpligheten i att den används i alla lägen för att informera omgivningen..

.
[Ändrat av -Patric- 2005-02-16 kl 21:58]

ledsen för trådkapningen..
Patric
jag hänvisar till internationella sjövägsreglerna.

Det gäller när du dyker från båt och jag tror även pråm, dvs ingenting om att dyka i vatten med båttrafik. Förutom flagga A kan man dessutom vara tvungen att föra andra signaler av modell "jag har dykare nere" och "jag har begränsad manöverförmåga" osv.. men allt står i ovan publikation.

Det var inte för att märka ord utan för att många verkligen tror att flaggan verkligen är ett skall krav så som du skrev. vilket den ju faktiskt inte är.
detta har vad jag vet lett till ett antal hetsiga diskussioner där folk som velat att dykarna skall dyka på andra platser har påstått både det ena och det andra bland annat att flagga inte förts och att det är ett brott.

eftersom dykflagga A inte är en upplysningsflagga utan faktiskt säger att man måste passera med propeller frånslagen mm mm så finns det platser där en dykflagga är fel att använda och bara skapar irritation.

exempel på detta kan vara när man dyker utanför en trång farled där istigningsplatsen ligger nära farleden men dyket sker bort från farleden.
eller i närheten av inlopp till fritidshamnar osv vilket då kan göra att båtar faktiskt inte kan passera platsen.

Har sett dykare som sätter sin dykflagga vid hamninloppet och därmed blockerar hela hamnen som lamslås trots att dyket i sig sker bort från och det bara är i och urstigningsplatsen som är nära.

I stort håller jag med dig om att flagga är bra.
Men rätt sak vid rätt plats och flaggan är INTE ett skall krav.
[Ändrat av hobbes 2005-02-16 kl 22:54]

jag orkar inte längre..

man kan inte lasta flaggan för att det finns idioter som använder den på fel sätt.. man kan alltid hitta enskilda tillfällen då man kan diskutera ifall den bör användas eller inte.. men generellt sätt så är det mer fel att inte använda den än att använda den. så enkelt är det ofta.. jag har hållt på så länge och gjort så många tusen dyk att jag vet hur folk tänker, man får inte krångla till det för då skiter dom i det helt och hållet, det e bättre att generalisera och göra det enkelt att följa.. tyvärr skiter många i att använda flaggan ens när dom verkligen behöver det precis som parkontroll, ytorganisation med mera, med mera.. utbildar man dom hur dom skall tänka generellt så fungerar dom mycket bättre, vissa känner sedan att dom vill lära sig alla detaljer och det e naturligtvis jättebra om dom dyker i böcker istället för vattnet, då händer färre olyckor(ironi).. kontentan är fortfarande att om man i dessa lägen använder befintliga signalsystem och ytorganisation så kan många missförstånd undvikas..

Problemet där det var en vinterbadare/skridskoåkare som diskuterades hade antagligen inte fått sin lösning om man hade haft flagg (simflagga?). Den som larmade kan ju inte sett särskilt mycket, hade inte åkare dessutom ytorgansiation i form av en följeslagare. En flagga hade antagligen inte gjort nån skillnad i det fallet.

Sen var det ju en annan sak att den som larmade inte tolkade situationen på det sättet, men allvarligt talat är det väl så att det är så pass vanligt med skridskoplurrningar att man inte rimligen kan utgå ifrån att varje skridskoplurrare behöver hjälpas upp med dykare, ambulans och polis.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg