Jag har kronisk värk och älskar att vandra. Jag kör med liggunderlag som har skum i sig och är uppblåsbara, och det funkar bra. Plus korta strapatser, max 1,5 mil per dag, ooooch en hel del värktabl. Jag har hört att hammock ska funka bra om man har problem med värk. Har försökt att googla men lyckades inte. Någon som vet nåt om det?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Passar hängmatta/hammock för trasig kropp?
- Trådstartare Lindahiking
- Start datum
Jag har problem med ryggen men med hammock är det inga problem alls att komma upp.
Ett tips (om du inte redan har), köp ett varmt liggunderlag så du inte blir kall om ryggen.
Ett tips (om du inte redan har), köp ett varmt liggunderlag så du inte blir kall om ryggen.
Tror det är individuellt, eller så har jag inte riktigt lärt mig att sova rätt i hängmatta än... Kan isåfall vara värt att veta att det kan ta ett tag innan man får kläm på det och slipper ryggskott.
Jag har själv inte problem med ryggen, men vet att det är vanligt att människor med ryggont väljer hammock som alternativ till tält. Det finns ju olika modeller, och har man problem med axlar kan man göra klokt i att välja en som inte trycker ihop ryggen. Hennessy Hammock, UK-hammocks Woodsman X och Warbonnets Hammocks är alla hängmattor som tillåter stor bredd, och relativt platt liggyta.
Det finns en Hennessy som heter Safari, som är extra stor. Den ger stora möjligheter till olika liggställningar, vilket jag antar är ganska bra vid ryggsmärta.
Det finns en Hennessy som heter Safari, som är extra stor. Den ger stora möjligheter till olika liggställningar, vilket jag antar är ganska bra vid ryggsmärta.
Jag har inte ont normalt sett men fick ont bakom skulderbladet när jag sov i min smalare hammock. Fenomenet kallas shoulder squeeze i hammockvärlden och ska tydligen avhjälpas med en längre och bredare hammock samt diagonalt liggande. Har ännu inte sovit i min nya hammock men hoppas på bättre erfarenheter.
Men många verkar utan problem trivas väldigt bra i samma sorts hammock som inte funkade för mig.
Med andra ord, om det inte funkar vid första försöket, ge inte upp.
Men många verkar utan problem trivas väldigt bra i samma sorts hammock som inte funkade för mig.
Jag har inte ont normalt sett men fick ont bakom skulderbladet när jag sov i min smalare hammock. Fenomenet kallas shoulder squeeze i hammockvärlden och ska tydligen avhjälpas med en längre och bredare hammock samt diagonalt liggande. Har ännu inte sovit i min nya hammock men hoppas på bättre erfarenheter.
Vilken hammock hade du och vilken har du nu?
Stor skillnad på liggunderlag
Har ett Exped downmat 9 som jag är helnöjd med. Sä länge ytan under inte är konvex och ingenting sticker upp mer än 5-6 cm så sover man som en kung (eller drottning). Ska bo 100+ nätter på det i sommar. Fick inte ryggont förra gången jag var ute och tältade länge (140+ nätter). Faktum är att jag flera gånger valt liggunderlaget framför säng.
Finns extra bred modell också, kan tänka att den är som en riktigt lyxig säng.
Har ett Exped downmat 9 som jag är helnöjd med. Sä länge ytan under inte är konvex och ingenting sticker upp mer än 5-6 cm så sover man som en kung (eller drottning). Ska bo 100+ nätter på det i sommar. Fick inte ryggont förra gången jag var ute och tältade länge (140+ nätter). Faktum är att jag flera gånger valt liggunderlaget framför säng.
Finns extra bred modell också, kan tänka att den är som en riktigt lyxig säng.
Vilken hammock hade du och vilken har du nu?
En DD Frontline först och nu en Dutchware Argon 11'.
Jag är som referens 184 och väger 72 kg, lång och smal alltså, om det nu var något som påverkade resultatet.
Problem
Problemet är väl att en bra Hamock kostar rätt mycket pengar. Och om man - som Linda och jag - inte är säker på om det funkar, drar man sig för kostnaden. Helst skulle jag vilja prova på en Hamock ett par nätter.
En annan fråga jag och trådens skapare diskuterar är:
Var parkerar man jycken under natten, om man sover i en Hamock?
Problemet är väl att en bra Hamock kostar rätt mycket pengar. Och om man - som Linda och jag - inte är säker på om det funkar, drar man sig för kostnaden. Helst skulle jag vilja prova på en Hamock ett par nätter.
En annan fråga jag och trådens skapare diskuterar är:
Var parkerar man jycken under natten, om man sover i en Hamock?
Bor du i göteborgsområdet kanske du kan låna, hör av dig isåfall om du är intresserad av att pröva.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? | Allmänt om friluftsliv | 18 | ||
Hängmatta på hösten | Allmänt om friluftsliv | 15 | ||
Hammock - förvaring av kläder | Allmänt om friluftsliv | 1 |
Liknande trådar
-
Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar?
- Börjat av mrbambocha
- Svar: 18
-
-
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg