Passage av kajak med motorbåt. Hur?

Under helgen var jag ute på både en trevlig motorbåtstur och en ännu trevligare kajaktur i Sörmlands skärgård.

En fundering som dök upp var hur man bäst passerar en kajak med motorbåt. Naturligtvis bör man hålla bra avstånd osv. så långt inget problem. Det jag tänker på är att vissa hänsynsfulla båtförare saktar ner ordentligt innan de passerar vilket ju är trevligt men konsekvenserna blir att svallvågorna å anda sidan blir betydligt högre när båten inte längre planar.

Så vad säger ni erfarna paddlare? Hur vill ni bli passerade?

/Andreas
 
Det beror ju lite på hur båten fungerar i olika hastigheter. Generellt känns det dock som om hög fart på planande båtar inte innebär några större problem.

En planande båt under planingströskeln drar dock upp rejäla svall, och då är det väl bättre ju lägre hastighet man håller.

Låg hastighet innebär också att kanotisten har större chans att förbereda sig på svallen.
 
Det jag tycker är viktigast är inte svallet, utan att motorbåten "bekräftar" att den har observerat mig och väjer undan. Jag uppskattar förare som tydligt visar att de har sett mig genom en övertydlig undangir (30-60 grader) på långt avstånd. Fick själv lära mig att agera på det sättet som Stridsbåtsförare i Lumpen och jag tycker det funkar bra.
 
Kul också!

Båtar som kommer fort, när man inte vet om man är sedd eller ej, det är lite täckt. Och jag håller med ovanstående inlägg...

Jag vill ändå komplicera det hela en smula och mena att jag, högst personligen, verkligen gillar stora tunga deplacerande båtar som kört fort och skapar djävulska svall; det blir ju många gånger utmärkta surfvågor. Jättekul!

Men det är ju inte alla som är som jag (och mina kompisar) så försiktighet och tydlighet ("Ja, jag har sett dig!") är väl att föredra rent generellt...
 
Mezzner; sa:
En planande båt under planingströskeln drar dock upp rejäla svall, och då är det väl bättre ju lägre hastighet man håller.

Det var precis det här jag menade. En planande båt sänker farten och slutar plana för att vara snäll mot kanotisten men drar ju då upp mer svall.

/a
 
Vi verkar överens om det mesta; att vara orolig för att man inte är upptäckt är värst.

Annars gäller väl planingshastighet, eller lägsta möjliga om nu går i deplacementsfart.
 
Jag lärde mig i lumpen att om man stannar båten helt och ligger still tills tre av svallvågorna passerar under båten (dvs det ska gunga till 3 gånger), så släpper man svallvågen som då sticker mer tvärs ut från färdriktningen och inte drabbar framförfarande båtar och paddlare. Men det kanske bara funkar med vattenjetbåtar???
 
Hänsyn åt båda hållen..

Det är minst lika viktigt är att vi som paddlar dels försöker hålla en tajt grupp (om vi är flera) när man rör sig i trafikerade vatten, och dels också "markerar" kursändringar ordentligt. Det är ännu svårare att se om en kajak ändrar kursen några grader, särskilt i lite sjögång.

Annars angående passerandet, så är nog det bästa om man anpassar hastigeten till avståndet. Kommer man väldigt nära varandra kan det kännas betydligt tryggare om motobåten drar ner lite på farten, både rent säkerhetsmässigt och som en gest att man har uppmärksammat situationen. Även om svallet då kan bli mycket större.

Sen när man ger sig ut o paddlar i lite öppnare vatten där man dessutom riskerar att möta båttrafik, så måste man vara beredd att möta lite sjögång. Man kan aldrig förutsätta att alla man möter kommer att visa hänsyn, eller att det alltid är lika fint väder på eftermiddagen som det var i morse..
/ Ulf
 
Re: Hänsyn åt båda hållen..

UlfJohansson; sa:
Det är minst lika viktigt är att vi som paddlar dels försöker hålla en tajt grupp (om vi är flera) när man rör sig i trafikerade vatten, och dels också "markerar" kursändringar ordentligt. Det är ännu svårare att se om en kajak ändrar kursen några grader, särskilt i lite sjögång.

Annars angående passerandet, så är nog det bästa om man anpassar hastigeten till avståndet. Kommer man väldigt nära varandra kan det kännas betydligt tryggare om motobåten drar ner lite på farten, både rent säkerhetsmässigt och som en gest att man har uppmärksammat situationen. Även om svallet då kan bli mycket större.

Sen när man ger sig ut o paddlar i lite öppnare vatten där man dessutom riskerar att möta båttrafik, så måste man vara beredd att möta lite sjögång. Man kan aldrig förutsätta att alla man möter kommer att visa hänsyn, eller att det alltid är lika fint väder på eftermiddagen som det var i morse..
/ Ulf

Precis. Jag vill minnas att mindre fartyg har skyldighet att väja för större fartyg under vissa omständigheter, tex trång farled. Reglerna som gäller är de internationella sjövägsreglerna med tillägg. Desstom så vill jag minnas att det i sjölagen är straffbart att framföra sitt fartyg så att det innebär en risk för andra. Som sagt, värt att kasta ett öga på reglerna. Men sen ska ju reglerna tillämpas i praktiken och det brukar vara en annan sak.
 
Jo, jag både paddlar och kör motorbåt, och kan konstatera att oavsett vad reglerna säger försöker jag ta hänsyn till motparten i båda situationerna (vilket reglerna förstås bl a föreskriver).

Fast frågeställningen var nog lite grann att det för en motorbåtsförare kanske känns osäkert hur man bäst anspassar sig till kanotisterna om man nu har de bästa avsikterna.

Att passera i planingsfart kan verka hänsynslöst men är inte det om man inte passerar mycket nära. Det tror jag de flesta kanotister inser efter några närkontakter med motorbåtar också.

Jag möter ibland stora fartyg i Södertälje kanal (egentligen i den "naturliga" kanalen), och kan ju konstatera att när de puttrar i låg fart dvs några knop kan det innebära att svallet knappt kan urskiljas.
 
Väjningsregler på sjön är ju en vetenskap för sig, minst sagt.

Annars har jag för mig att en generell väjnings regel är att motordrivna fartyg ska väja för segelbåtar och roddbåtar, oavsett fartygens inbördes storlek. Kajak borde i detta sammanhang räknas som roddbåt. Mitt minne från skepparteorin är dock rätt grumligt så om någon kan bekräfta det vore det bra.
 
1145; sa:
Väjningsregler på sjön är ju en vetenskap för sig, minst sagt.

Annars har jag för mig att en generell väjnings regel är att motordrivna fartyg ska väja för segelbåtar och roddbåtar, oavsett fartygens inbördes storlek. Kajak borde i detta sammanhang räknas som roddbåt. Mitt minne från skepparteorin är dock rätt grumligt så om någon kan bekräfta det vore det bra.

Hos Sjöfartsverket finns all information att hämta. Mitt exempel var en tillämpning av regel 9. Dessa kunde några av oss utantill inför examinationen, men det är allt borta nu :) Minnet av dessa regler är rätt grumligt hos de flesta skulle jag gissa på.

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Våtmark Passage Slussen Stockholm Paddling allmänt 2
cecilia_gbg Grebbestad - koster, passage tjurpannan Paddling allmänt 4
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg