Pårtemassivet runt

Hej!
Jag funderar på en Sarekvandring med en polare i sommar, eller snarare i slutet av augusti-början av september.
Planerna är ännu mycket vaga, så alla synpunkter tas tacksamt emot. Men en sak är jag klar över redan nu, och det är att jag hellre vill ha gott om tid på mig för respektive dagsetapp och exv. ha ork för en vända i omgivningarna efter att man slagit läger, än att behöva pina mig igenom mardrömslånga dagsetapper.

En rutt som jag har skissat på är denna:

1. Kvikkjokk till Pårek
2. Pårek via Stuor-Jerta till bron vid Kåtokjåkkå
3. Bron vid Kåtokjåkkå till tältplats nedanför Kaskastjåkkå där Skaitejåkkåtj grenar sig
4. Reservdag/dagstur upp på Skaitetjåkkå eller Alep Stuollo
5. Tältplats nedanför Kaskastjåkkå via Kaskasvagge till tältplats strax uppströms Nåitevalta
6. Tältplats uppströms Nåitevalta, via Nåitevagge upp på Luottolako till Palkat-jauratj
7. Reservdag/dagsturer kring Palkat-jauratj
8. Palkat-jauratj till Njåtjosstugan
9. Njåtjosstugan till Pårek
10. Pårek till Kvikkjokk.

Ett alternativ är att dag 5 gå från tältplatsen nedanför Kaskastjåkkå via Lullihavagge, upp till toppen 1544 och därifrån ner på Luottolako, istället för att följa Lullihavagge ner i Sarvesvagge och upp i Nåitevagge.

Vad tror ni om en sådan tur, låter den sig göra? Att behöva gå sträckan mellan Kvikkjokk och Pårek två gånger lockar inte, men det får man väl tåla.

Som sagt, alla synpunkter mottages tacksamt!

Mvh

Axel.

Hohooo?

Sitter av de första dagarna på jobbet efter jul- och nyårsledigheten och behöver lite inspirerande input för att härda ut. Är det igen som har synpunkter på den föreslagna rutten eller delar av den?

Ett alternativ är att dag 5 gå från tältplatsen nedanför Kaskastjåkkå via Lullihavagge, upp till toppen 1544 och därifrån ner på Luottolako, istället för att följa Lullihavagge ner i Sarvesvagge och upp i Nåitevagge.

Vad tror ni om en sådan tur, låter den sig göra? Att behöva gå sträckan mellan Kvikkjokk och Pårek två gånger lockar inte, men det får man väl tåla.

Det behöver du inte; gå ner mot Tjuoltavagge, det innebär båt på slutet mot Kvikkjokk.

Att snedda över från Lullihavagge ser ut som det borde gå (jag hittar iofs inte toppen 1544), men jag vill minnas att det såg brant ut när jag gick där. Jag tror inte att ni sparar tid och kraft på det, men om det är bra sikt så kanske det kan vara något?

Ett tips är väl att gå upp till pårteobservatoriet när ni ändå är i faggorna. Återigen, om det är fint väder.

Det ser ut som en toppenrunda. Ha lite flexibilitet i schemat och ta en topptursdag om vädret är fint på morgonen. Vilken topp som helst ger utdelning om ni har sikt, oavsett om ni faktiskt kommer upp på toppen i fråga!

Tack Nilssa!
Ska kolla upp båtvägen från Tjuoltavagge när jag kommer hem till kartan!
Idén att tvära över från Lullihavagge fick jag från någon anna tråd här på utsidan där någon hade gått samma väg fast från andra hållet. Å andra sidan kan det ju vid fint väder vara tjusig utsikt ner mot Sarvesvagge och Rapadalen, om amn väljer tältplats där Lullihavagge och Nåitevage möter varandra.

"Ha lite flexibilitet i schemat och ta en topptursdag om vädret är fint på morgonen. Vilken topp som helst ger utdelning om ni har sikt, oavsett om ni faktiskt kommer upp på toppen i fråga!"

Jag instämmer helt!

Båt via Tjuoltadalen,hur tänker du då? Finns ingen,det är ju via Valle-slätten-Prinskullen du får åka över Kamajokken nere i byn.
Kommer du från Luottolako och ner Njåtsosvagge så skulle jag rekommendera att du följer stigen tillbaka över Säkåk och Pårek,det lär du spara många svordomar på!
Har väl gjort halvtaskiga vägval kanske,men att ta sej ner närmare Njåtsosjokken till Änok och sen mot grusvägen mot Kvikkjokk är nog jäkligt.
Komma över både Njåtsosjokken och i Tjuolta lär kunna bli besvärligt.

Japp, det stämmer, jag tänkte på vägen ner mot Prinskullen, men egentligen menade jag nog via Vallevagge, men det blir kanske betydligt längre... Lyssna på brigas, hon har lokalkunskap!

5. Tältplats nedanför Kaskastjåkkå via Kaskasvagge till tältplats strax uppströms Nåitevalta

Den där vägen upp till 1544 har jag använt en gång i juli, då det låg ett snöfält i den branta sluttningen. Det var en fin genväg som sparar åtskilliga km runt Nåitevagge. På sensommaren misstänker jag att den kan vara stenig och jobbig i den nedre brantaste delen, men det ser man ju lätt från Lullihavagge hur det ser ut.

Men huvudfrågan är kanske vilken dalgång man vill se: Lullihavagge eller Kaskasvagge? Lullihavagge är stenig och inte så spännande, tycker jag. Kaskasvagge är också stenig, lutar kraftigt och är dramatisk, men är det dåligt väder är den nog hal och otrevlig. När man kommer ut ur dalen har man en fin vy ner mot Rapadalen och Rovdjurstorget.

Till Luottolako via Pårtetjåkkå?

Jag fick ytterligare lite idéer efter kvällens kartstudium, och tar gärna emot synpunkter på dem.

Tanken slog mig att man efter en bestigning av Pårtetjåkkå (med utgångspunkt vid Tjeurajauratjah S om Pårtetjåkkå) skulle kunna gå från toppen av Pårtetjåkkå antingen via Låmetjåkkå och ner mot Palkat-jauratj och Luottolako. Eller, om man besparar sig toppen av Låmetjåkkå, att man går från Pårtetjåkkå ner på endera platåerna SO om Låmetjåkkå, antingen den på 1600m eller den på 1200m höjd, och därifrån sedan går mot Palkat-jauratj på Luottolako.

Vore detta genomförbart?
Är det någon som har gått denna sträckning?
Synpunkter?

Mvh
Axel.

Japp, det stämmer, jag tänkte på vägen ner mot Prinskullen, men egentligen menade jag nog via Vallevagge, men det blir kanske betydligt längre... Lyssna på brigas, hon har lokalkunskap!

Om man absolut inte vill gå tillbaka till Pårek så är ju vägen över Vallespiken en trevlig möjlighet. Det kan ske väster om sjön vid Goabrek efter Njoatsosvágge. Därefter Tjuoldagårsså, Ruonas och väster om Habres.

Nackdelen är att man måste vada antingen Njoatsosjåhkå (verkar hopplöst) eller Luohttojåhkå (ej hopplöst, men kan vara svårt) och därefter Njoatsosjåhkå strax innan sammanflödet med Luohttojåhkå (har jag gjort en gång, och det var ganska lätt). Vaden därefter på vägen mot Vallespiken är enklare.

Men den vägen som brigas föreslår är ju också intressant, och väldigt behändig. Alternativet över Vallespiken blir då betydligt längre, och bland annat vaden kommer att ta extra tid. Det går också mer uppför och nerför. Men det finns mycket fint att se.

Vad du än bestämmer dig för så finns förutsättningar för en härlig tur!

Senast ändrad:
Tanken slog mig att man efter en bestigning av Pårtetjåkkå (med utgångspunkt vid Tjeurajauratjah S om Pårtetjåkkå) skulle kunna gå från toppen av Pårtetjåkkå antingen via Låmetjåkkå och ner mot Palkat-jauratj och Luottolako. Eller, om man besparar sig toppen av Låmetjåkkå, att man går från Pårtetjåkkå ner på endera platåerna SO om Låmetjåkkå, antingen den på 1600m eller den på 1200m höjd, och därifrån sedan går mot Palkat-jauratj på Luottolako.

Jag har för mig (även om jag nu inte kan hitta någon referens till var jag läst det) att det krävs klättervana att ta sig från Pårtetjåkkå 2005 norrut via toppen 1951 och därefter till Låmetjåkkå. Jag kan ju ha fel, och kanske någon kan dementera.

Vad jag däremot vet är att det går att ta sig från Pårtetjåkkå 2005 åt sydväst ner till passpunkten 1425. Därefter kan man ta sig till antingen platån 1200 eller 1600 (fast den senare kräver ju uppstigning igen, så det blir jobbigare). Här har jag själv tänkt att gå, fast åt andra hållet, och förhoppningsvis i sommar!

Klättrar inte,så ev höga passager kan jag inte uttala mej om.Vad jag sett av dem så är det inga vettiga passager i mina ögon,skulle lätt slå ihjäl mej!
Gå Lullihavagge och Nåitesvagge upp på Luottolako går ju bra,passera alla små bäckar uppe på platån och via stenskravel komma till 1260(?)platån på tillbakavägen,vada Ruopsokjokk precis nedan där två bäckar går ihop är bra,men det blir ju enklast sen att ansluta på leden från Njåtsosvagge mot Pårek igen.
Har gått upp från Sarvesvagge mot Luottotjåkko,också bra,från Njåtsos öster om Luottojokken med.
En gång vadat där "alla små bäckar blev en betydligt större å",dvs nedan platån (osmart,men vid det tillfället genomförbart).
Botanisera i mitt bloggarkiv om du vill se mer utförligt vilka irrfärder kring Luottolako man kan göra!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
majjen Pårtemassivet Fjällvandring 6
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Vickanvickan Solvear (Lofoten )"lättare" vandringsled ca 2-4 timmar runt. Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 21
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg