Jag har haft med parmesan, peccorino o.d. i över två veckor utan problem. Funkar fint om osten är riktigt torr och/eller salt, då är det en fördel att den är i en enda bit (mindre exponeringsyta för syre och bakterier). En fuktigare sort får man skiva tunt alt. riva och torka (försiktigt) lite extra.
Sen behöver man ju inte lägga matpåsen längst upp under locket, om man har en mörkfärgad ryggsäck
.
Med "blanda ner direkt i kastrullen med couscous" förstår jag att du menar sådant, som inte kräver mer "kokning" än svällning i hett vatten under samma tid som couscousen. Då faller ju linser o.d. bort, men man kan ju koka dem först i ett överskott av vätska och hälla i cousousen på slutet. Man kan naturligtvis också koka och (åter)torka alla sorters baljväxter hemma, då är återvattningen "i fas" med couscoussvällning, men kokta torkade baljväxter tar upp betydligt större packvolym än "råtorkade" (utan att väga mer).
Att slänga med direkt: rostade kikärter, stora kokosflagor, jordnötter, valnötter (och alla andra sorters nötter/frön - bra proteinkälla), torkat olivhack, torkad svamp, torkad purjolök, färsk skivad vitlöksklyfta, rostad lök (helst först på slutet), torkade bananskivor eller äppelklyftor (liten mängd, gör susen i "asiatiska" rätter), torkade asiatiska småräkor, ICA:s tonfisk i påse, flagor av "extratorkad" parmaskinka, renskav o.d. (jfr parmesan).
Samt självklart alla sorters torkade grönsaker.
Tips om fler roliga ingredienser finns i
denna tråd.
Man kan "reda"/förstärka med kokosmjölkpulver, äkta gräddpulver, tahina, jordnötssmör (osötat) etc. Jag har också testat att åstadkomma små "äggdumplings", genom att ungefär teskesdvis hälla äggpulversmet i i couscousvattnet, precis efter att det kokat upp.
Man kan också helt enkelt röra till en portion hummous på sidan om, av egentorkat eller färdigköpt pulver; går fint i kallt eller ljummet vatten. Behöver svälla ungefär samma tid som couscousen.
Bulgur som bas i stället för couscous blir inte lika "klistrigt". Ger lite mer tuggmotstånd och jag tycker man blir mätt längre.