• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Parkeringsböter i Norge

Hej!

Har precis kommit hem från en tur i Jotunheimen och det var lika vackert som förväntat. Resan började dock lite surt: Under första provianteringsstoppet i Hönefoss (tog ca 15 minuter) lyckades vi dra på oss en p-bot på 500 kr på en ganska öde parkeringsplats. Egentligen är det väl bara att ta ett stort bett i det sura äpplet och betala böterna plus de 130 kr det kostar att göra en utlandsbetalning på Svensk kassaservice. Eller så glömmer man att betala och hoppas på att den norska inkasson inte är lika nitisk som parkeringsvakterna.
Är det någon som har positiva erfarenheter av att glömma norska p-böter?

/Peter

Jag föreslår att betala inte, se vad ska de bli... Stockholm har inte sent påminnelsen även om jag inte betalade p-böten jag fick två år sen.

Svenskar som passerar norska biltullar utan att betala brukar krävas på avgift + administrativ avgift, ibland upp till ett år efteråt.

KLAGER; sa:
Svenskar som passerar norska biltullar utan att betala brukar krävas på avgift + administrativ avgift, ibland upp till ett år efteråt.

Ojdå. Men vad menar du? Bilar som inte betalar biltullsavgiften eller bilar som inte har betalat gamla p-böter?

I artiklen i länken från Patric Broman står det bland annat så här:

Hovrättsassessor Håkan Öberg förklarar hur regeringen tänkt.
– Schengen innehåller också en trafikbrottskonvention som ska ge möjligheter att driva in böter i andra länder. Den liknar den vi redan har i Norden, men går på ett par punkter längre än det avtalet. Det gäller till exempel möjligheter att driva in p-böter, säger Håkan Öberg som håller med om att hans utredning påverkat den svenska beredvilligheten att ändra lagen och öppna för snabb bötesindrivning.

...Detta tolkar jag som att om Norge inte är ett Schengenland (är de det?), så skulle jag kunna lägga min p-lapp i pappersåtervinningen. Men frågan är hur gammal artikeln är och om man vågar lita på uppgifterna. Finns det någon därute med egna erfarenheter i detta delikata ämne?

testa

Jag fick p-bøter i Oslo fast skylten inte syntes...
Skickade X antal øverklaganden, fick X antal påminnelser, men nær inkasso børjade kika nærmare på mina konton fann jag det bæst att betala...

Så, rådet ær att testa, vænta på påminnelsen...
Børjar de jaga dig, så ær det bara till att prøjsa...

Mvh
/Jakob (Aldrig mer Oslo)

PAA; sa:
...Detta tolkar jag som att om Norge inte är ett Schengenland (är de det?)
Norge är ett Schengenland precis som de övriga nordiska länderna. Hela Norden "slank med" i EU:s Schengenavtal bl.a. eftersom vi nordbor redan hade passfrihet vid resor inom Norden.

Får väl betala trots allt...

[/QUOTE]
Norge är ett Schengenland precis som de övriga nordiska länderna. Hela Norden "slank med" i EU:s Schengenavtal bl.a. eftersom vi nordbor redan hade passfrihet vid resor inom Norden.
[/QUOTE]

Det verkar alltså som att Schengen ställer till det för mig. Jag tror nog att jag kryper till korset och pungar ut med de pengarna jag är skyldig Hönefoss kommune trots allt. Det hade ju varit en enkel sak att pröva på att låta bli att betala om det inte vore för att de lägger på 50 % på avgiften om de tvingas skicka en påminnelse och då skulle det bli lite väl dyrt. Så enda möjligheten att gå till botten med det här är nog att några utsidandebattörer går in med lite riskkapital för att täcka mina eventuella extrakostnader för en påminnelseavgift ;). Det kan det väl vara värt för att stilla allas vår nyfikenheten i detta intressanta spörsmål, eller?

Tack för hjälpen
/Peter

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg