Panoramabilder

avslutad210712

Gäst
Skulle behöva en beskrivning hur man i Photoshop CS2 "klipper-och-klistrar" ihop flera bilder till en panoramabild. Hoppas att det här på utsidan finns någon som kan tipsa om någon sida som har en sån beskrivning annars får jag ställa frågan på fotosidan.

Jag kan! :)
Men just nu är jag på jobbet och har inte ps på datorn. Kan återkomma till det senare om ingen annan hinner före. Annars kan ni testa söka på fotosidan. Svaret finns nog i nån gammal tråd där!

Photomerge

I Photoshop CS och Elements finns det en funktion som heter Photomerge under menyn File och Automate. Har själv bara lajat med det i Elements och det fungerar riktigt bra.

Lycka till!

Finns det en autamatisk funktion som klarar dettta?
Brukar för egen del ägna mig åt gediget handknackande i photoshop genom copy-paste-metoden i ett nytt dokument och sedan ägna mig åt att försiktigt passa ihop de olika lagrena till ett sammahängande panorama utan att merga. Därefter kommer finliret med suddning med transparens och justering av färger för att få ett så sammanhängande panorama som möjligt utan att kunna se att det är sammansatt av flera bilder. Men som sagt, finns det en funktion som löser detta på automatisk väg så vore jag tacksam. Vissa kameror har denna funktion men kräver ändå ett visst handpålägg.

avslutad210712

Gäst
Låter som ett klassiskt fall av "Jag-kan-en-massa-kortkommandon-som-gör-det-ni-frågar-efter-men det-sitter-i-ryggmärgen-och-jag- måste-ha-programmet-påslaget-för-att-kunna-svara" syndrom :)

Lasse, tack ska kolla på det !

Du menar som när någon på jobbet frågar "vad är det för lösenord till den maskinen" och man kan inte svara om man inte för knappa in lösenordet på ett tangentbord :)

Ladda ner demoversionen av autostitch om du vill göra det enkelt för dig och ändå få riktigt snygga resultat. Den är väldigt begränsad i fuktionalitet, men gör ett riktigt bra jobb.

http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Både bättre och enklare än Photoshop.

När du kör det: börja med att gå in i Edit->Options, välj bildtorlek och klicka i 'Gain Compensation' så blir resultaten i regel bra. Får du problem med att resultatet blir 'förvrängt' så klicka bort alernativ 'Auto Straighten' - den är bra för det mesta, men gör fel ibland.

/Pär

avslutad210712

Gäst
Kollade som snabbast men det ser precis ut som det jag hoppades skulle finnas. Skall testa i kväll. Tack för hjälpen.

*Undrar om jag jobbar med data och undrar om jag NÅGONSIN sagt åt folk att googla........*

Jisses så enkelt. 2-3 minuter inklusive läsa instruktionen så var första bilden hopsatt av tre klar och resultatet klart över förväntan.

avslutad210712

Gäst
Ladda ner demoversionen av autostitch om du vill göra det enkelt för dig och ändå få riktigt snygga resultat. Den är väldigt begränsad i fuktionalitet, men gör ett riktigt bra jobb.

http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Både bättre och enklare än Photoshop.

När du kör det: börja med att gå in i Edit->Options, välj bildtorlek och klicka i 'Gain Compensation' så blir resultaten i regel bra. Får du problem med att resultatet blir 'förvrängt' så klicka bort alernativ 'Auto Straighten' - den är bra för det mesta, men gör fel ibland.

/Pär

Om möjligt ännu enklare. Får dock öppna bilden och beskära lite men det får jag göra i photoshop också fast där är bilden så att säga redan inladdad efter sammanslagningen.

Har en bunt bilder från i fjol sommar som jag inte har orkat göra något åt för jag har trott att varje panoramabild skall vara ett hästjobb och så är det bara 1-2-3. Har inte detaljstuderat någon av resultaten men för att lägga ut på en webbsida duger de garanterat.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg