• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Pannlampa??

Hittar ingen bra pannlampetråd vid snabb koll.
Har någon nåt bra tips på strömsnål vällysande pannlampa? ,, har Petzl zoom halogen nu o tycker det måste finnas nåt bättre. Den slukar batteri o lyser inte bra. Nån med tips/erfarenhet av nån annan bättre lampa? Tackar o ha en trevlig helg,,snart :)
 
Det man måste veta för att man skall kunna ge dig ett tips är vad skall du använda lampan till:
Behjälpligt ljus i lägret, vandringsljus, löpningsljus.
Önskar du ha röd-ljusfunktion m.m
Återkom med det så kan vi säkert hjälpa dig bättre.

Det finns massor med bra lampor där ute men dom behöver inte vara bra till det du skall använda den till.

Själv kör jag med Petzl E+Lite. Behjälpligt lägerljus med rött ljusfunktion, "strömsnål" och framförallt väldigt lätt.

//Peter
 
Jag kör också med en E+lite. Jag plockade ur den ur burken och har bara lampan i min braohapåse. Den tar ju lika mycket plast som två-tre små nycklelringsdiodlampor men lyser mycket bättre.
 
E+lite duger som lägerlampa men är för klen om man måste vandra i mörker tycker jag. BD Icon eller nån av Petzls diodlampor skulle jag rekommendera som allroundlampa. Jag har själv en Petzl myolite 3 med antingen 3 dioder eller 1 halogen. Kör jag bara dioder räcker batterierna mycket länge. Ger betydligt bättre ljus än E+lite.
Men det beror ju som sagt på vad du ska ha den till. För att bara påta lite i lägret och ha som läslampa så funkar ju E+lite.
 
Hej igen,,

Hade tidigare också en silva med halogen o LED,,men den är mystiskt försvunnen, dessutom var faktiskt Petzl:n jag också har, bättre. Vad jag minns mig ha hört så ska det nu finnas ledlampor som lyser väldigt starkt o med vitt ljus,,,nästan som halogen fast mycket batterisnålare. Hittar bara inte nån sådan trots idogt letande. Tycker inte om att ha ljussvaga blålysande ledlampor till lägerlivet,,har några sådana redan. Använder lampan till skogspromenad o vinterturer i fjällen med jycken + mycket annat. Klarar mig ju bra med min Petzl,,,men skulle direkt slå till om jag hittade ljusstark o strömsnålare lampa. Som sagt,,har läst nånstans att det numera finns sådana.

Nä,,nu blir det duschen o en helg i kojan. Ha det gott allihopa :)