Pannlampa för skridsoturen?

Pannlampa för skidskotur?

Är på jakt efter en pannlampa som är tillräkligt stark för nattliga skridskoturer. Har ingen lust att betala +1000kr.
Förslag mottages med tacksamhet.

OBS. Jag vill inte starta någon debatt ang. om det är lämpligt att skrinna i mörker eller ej PUNKT

Jag har själv funderat på detta.
Nu äger jag visserligen an kraftig lampa som jag bara behöver köpa nytt betteripack till. Men hur mycket ljus behöver man egentligen?

Kan den lilla Petzl Tikka+ räcka?
Den räckte nästan till när jag ofrivilligt fick åka ett åk på skidor i mörker i vintras.

Är det lite snö på isen eller bra tryck på månen klarar man sig helt utan pannlampa. Även på blank is (både stöp och kärnis) så går det ofta bra utan pannlampa om det bara är månljus. Pannlampan kan användas som hjälp ibland när det blir extra mörkt. Att köra med pannlampa hela tiden tar dock bort en stor del av charmen med turer på natten.
När man väl behöver pannlampan d v s då det är är blank is och riktigt mörkt så är det många watt som gäller. Många watt kostar 1000+. Jag har kört med 5 W, 10 W och 20 W och det är en otrolig skillnad. Som natt och dag för att använda en sliten fras.

Om du inte vill lägga 1000+ kan du nog köpa en billig 5 W pannlampa som t ex 32-8771 på Clas Ohlson. Bra att ha när det blir lite extra mörkt eller när man går till och från isen.

OBS. Jag vill inte heller starta någon debatt men det är väldigt skoj att skrinna i mörker PUNKT

-Palle

Av lättare alternativ med dioder så är det nog Silva L1, Petzl Myo, Princeton Tec Apex (http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/3513/v/2/sp/ ) eller liknande som gäller. Black Diamond Zenix är annars en diodpannlampa som räcker ganska långt. Själv har jag precis beställt en Mila genom klubben för att ffa. ha när jag springer och åker skidor i vinter... :)

Jo, jag håller med Palle helt angående månskenturer och när man skall använda/inte använda lampa. Kanske 5W är OK men jag vill gärna ha fler åsikter innan jag handlar.

Oftast bäst utan lampa

Jag har åkt rätt mycket skridskor i mörker. Jag tycker att det oftast går bättre utan pannlampa. Det är mycket svårt att läsa isen i skenet av en pannlampa under åkning. Ljuset blir för fladdrigt och belysningsvinkeln ger dåligt återsken. Det är ofta bättre att vänja sig vid det svaga ljus som finns till hands. Däremot kan en liten lampa vara mycket värdefull för att läsa kartan, och för att lysa upp knepiga passager i låg fart (råkar, landgång, etc.).

Vill man ändå använda lampa, kan det vara bättre att låta någon bakom den som åker först lysa upp isen - ljuset blir då jämnare.

Jag har själv en liten diodlampa, men den förblir oftast otänd.

Jag tror inte på diodlampa om man verkligen behöver ljus. Som Leif skriver så äter isen upp ljuset. Det värsta är tunn vattenhinna eller slät kärnis, dax att plocka fram HID lampan. Pannlampsleverantörerna (Petzl, Black Diamond, Princeton Tech ) är lite dåliga på att ange lampeffekt i W men när jag kollade på detta senast för några år sedan kom jag fram till att det var svårt att hitta lampor över 5W om man bortser från orienteringslampor.
Slutligen byggde jag om en gammal pannlampa genom att köra en halogenlampa på för hög spänning. Fick väl ut en 6-7 W ur den.

-Palle

Re: Pannlampa för skidskotur?

Peifen; sa:
Har ingen lust att betala +1000kr.
http://happymtb.org/forum/arts/index.php?cat=14&hide=0 hittar du gör-det-själv alternativ. Sök i happys forum så hittar du ännu fler byggalternativ.

För 200-500 kr + lite arbete får du en bra 20 wattare, eller ännu mycket starkare om du vill bära på batterierna. Lika ljusstarka färdiga alternativ kostar ca 1800 kr, men då får du alltid ett bra NiMH batteri. Bygger själv kan du välja ett billigt men tungt bly-batteri.

Om man bygger själv verkar det vara enklast att fästa den på en hjälm, men det känns nog ändå tryggt med hjälm i mörkret.

Jag körde endel natt/kvällsskridsko på plogad bana i Östersund förra året. Av de få jag stötte på var det rätt många som körde utan lampa. Ljuset från staden räckte ganska bra när man var nära där. Det är ju inte varje natt det är månsken om man kommer bort från staden så en lampa kan nog vara bra ändå. En och annan hade mindre diodlampor och liknande. Jag tog dock orienteringslampan och hjälmmonterade. Med den kunde jag se farliga sprickor i isen som var rätt vanliga som skridskon kunde fastna i. Ångrar inte att jag körde med stora lampan som jag varierade mellan 10 och 20 W. Vid en månskenstur på blankis skulle jag kanske välja en mindre lampa och inte använda den vid åkning, som föreslagits ovan.

En annan bra grej med lampa är att man tydligt kan visa sin position för den som ska komma till undsättning om det skulle ske en olycka i någon form.

/Andreas

Min erfarenhet sträcker sig till skateåkning (skidor alltså) i mörker. Jag har en Petzl Myo 5 och den räcker utmärkt, jag åker iofs inte så fort :) Det är ju lite mörkare inne i skogen så där kan man inte vara utan lampa.
Jag skulle nog satsa på en lampa där batteripacket fästs vid midjan om jag skulle byta.

/BAX

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg