panik: skyddköp: knäskydd

Nu när man börjar packa ihop sina saker inför nästa veckas skidresa märker man att någon ätit upp (läs slarvat bort) en del skydd sedan förra gången det begav sig. Det som fattas är mina knäskydd. Vart får man tag på telemarksvänliga knäskydd i stockholm? Ingen verkar ha nåt annat än skumgummiskydd för långfärds skridskor. Några tips?

/* johannes */

Arc Teryx

Johannes,

Detta är diskuterat förut här i forumet, försök att söka på "knäskydd"...

Jag rekommenderade då som nu Arc Teryx tunna och hårda skydd som kan inköpas på Tierra, Vasagatan i Stockholm. Dyra som f-n (ca 500 kr), men de absolut bästa på marknaden. Duger utmärkt till klättring och långfördsskridskor också. De är så bekväma att jag har dem på även när jag turar.

Lycka till

Mvh
/föhl

tack...

Men jag tycker inte att 500:- e speciellt dyrt egentligen. För det första måste man tänka på att knän är dyrare och svårare att laga, sen så kostar faktiskt ett par vanliga mjuka volleyboll knäskydd 400:- på Team Sportia, så speciellt dyrt tycker inte jag det är.

Knäskydd.

Kolla under rubriken Hjälm. Där ser Du min absoluta uppfattning om knäskydd. Talar både från egen erfarenhet och utifån att jag arbetat med knä och skidskador. Har du flis så sattsa på stabiliserande ortoser. En affär som kann och säljer detta finns på Kungsgatan i Stockholm.(Mellan broarna). Kolla i katalogen.
Lycka till.
Lavinfaran.

Kolla in skateboardbutikerna som C.O.R.E, One Off osv.
Finns knäskydd som fungerar bra och sitter skönt. En del kan dock vara aningen stora.

/John

Vad jag har fattat så verkar det som att det finnns två typer av knäskydd; knäskydd med skenor för att förhindra vridningar och typ inlinesskydd. Jag brukar vrida fotleden så jag tänkte bra ha nåt mot smällar, som stenar.
Jag har några enkla inlinesskydd hemma men dom halka ner och satt väldigt obekvämt. Det är ju bara en platta med två kardborreremmar.
Är skydd som typ arcteryx ledade så man kan böja på knät?

Arc'teryxskydd

Japp, Arc'teryxskydden är ledade. Följer knät otroligt bra. Köpte ett par i julklapp till mig själv och är väldigt nöjd. De är lätta och är inte ivägen men skyddar samtidigt knät från slag och skidkanter.

Om de bara skall skydda mot slag så rekommenderar jeg dem varmt.

mvh,

Per

NNNN

arc teryx

köpte ett par såna, men jag tycker dock att leden är i största laget, vid fullt knäböj lämnas ett ganska stort område av knät helt öppet och mottagligt för slag från stenar, is, skidor o dylikt. Men i sin helhet fungerar de ganska bra, men det är knappast de skydden jag kommer att åka med livet ut.

/* johannes */

Classe

Billigt och bra är att köpa knäskydd på clas ohlsson eller något annan "järnhandlare". Kostar under hundralappen.

/Per

Knäskydd

Vanliga inlines skydd som sitter bra är det billigaste alternativet!, man tar gärna bort kardborrebitarna så skonar man insidan på sina svindyra Gore byxor...

Det är oxå viktigt att prioritera skydd med hård plast så slipper man elaka vassa stenar som äter sig igenom mjuka knäskydd!

Hmm...

Det är ju liksom ett par knäskydd som är som en elastisk strumpa dvs elasticiteten håller fast den! Typ ett par Vulkan värmeskydd som inte har kardborre utan träs på bara!

Svårt att förklara utan bild...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j0hannez panik: skidköp Telemark 9
Surjamten Knäskydd? Telemark 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg