Påminnelse varning

Hallå alla cyklister!
Var ute o cyklade landsväg igår. Cyklade efter konstens alla regler men dock lyckades jag nära bli påkörd av en bil som inte hade full kontroll.
Hann bromsa in o körde in i sidan av bilen istället.
Hade turen att klara mig fint men ett nytt vevlager o hjulriktning behövs..

Tänk på att vara extra vaksamma när ni är ute o cyklar!
 
Ursäkta...

...det dåliga skämtet. Allvarligt talat så har jag inspirerad av en tidigare tråd tänkt byta och nu köra inlines (trots att detta är ett cykelforum) på HÖGER sida. Reglerna är nämligen så att om man åker fortare än en gående, så är det HÖGER sida som gäller. MEN jag kan bara inte förmå mej till få den omkörande trafiken (läs: BMW och Mercedes) på en en meters avstånd). Kanske inlinesåkare och cyklister skulle köra på VÄNSTER sida?? Visserligen cyklar man något fortare än man åker inlines, men skillnaden är inte så stor. Problemet är att få omkörande och mötande bilar att koordinera mötet rätt, nu blir det ibland så att vi möts alla tre, och utan bromsar så gäller det att åka slalom, eller dikesbromsa...

Nån mer som tycker att vi ska ändra lagen, kanske redan inför denna cykelsommar?
 
kanske vore nåt!

ja för alla del björn.. =)
höll på att bli ned-mejjad av en grön land rover när jag cyklade härom veckan! självklart var den faan tvungen att köra om mig i säkert 130 precis när vi båda mötte en tradare! ingen höjdare.
jag undrar emellertid om det blir bättre av ett sidbyte, då får ju den mötande trafiken ta smällen eftersom de måste ha koll på både min hastighet och mig i förhållande övriga bilar samtidigt som de måste hålla ut!
 
Problemet är ju att vissa bilister inte ser cyklister, gångare och inliesåkare. De sitter glatt i sin älskade sardinburk med stereon på och tänker inte på att det finns andra traffikanter.
Jag tror tyvärr inte att detta är på nedgång heller, vi har tyvärr ett trafikklimat som mer och mer går mot "jag ska fram och skiter i alla andra". Det är en tråkig utveckling som nog leder till flera döda i trafiken. Jag hoppas att jag har fel i min bedömning.

För att bilister ska se mig har jag en neongul vindjacka med reflexer när jag är ute och bränner väg. Jag hoppas att detta hjälper, har inte

- Det vanligaste felet som bilister gör är att de kör om vid möte på en väg som det inte finns väggren på. Mig veterligt är inte detta tillåtet.
- Att inte lämna vingelutrymme (märkligt nog valigast hos bussförare)
- Blinkers, vet bilister vad denna är till för?
- Svänga höger strax efter omkörning.
Detta är de jag brukar notera när jag är ute.
 
Re: kanske vore nåt!

berghå; sa:
Jag undrar emellertid om det blir bättre av ett sidbyte, då får ju den mötande trafiken ta smällen eftersom de måste ha koll på både min hastighet och mig i förhållande övriga bilar samtidigt som de måste hålla ut!

Instämmer i ovanstående, eftersom det verkar vara svårare att koordinera mötet för den mötande bilen när jag åker inlines på vänster sida, än vad det är för den omkörande när jag åker på höger sida.

Hmm, lite oklart uttryckt kanske, jag tror dock jag förstår vad jag menar.

Intressant detta med bussar som kör nära. Dessutom är det som sagt, utan att generalisera, BARA Mercedes och BMW som ALLTID kör nära. I förstnämnda fallet är det alltid en överviktig något äldre man som kör om riktigt nära och i konstant hög hastighet, medan BMW:n, körd av en yngre man med flackande osäker blick, alltid accelererar kraftigt upp till ca dubbla hastighetsbegränsningen, och bredvid sitter som vanligt hans blonda (alternativt blonderade) trofe´-hustru på vilken han försöker imponera ("så häftigt som jag kör så är jag minsann minst lika mycket idrottsman som den där inlinesåkaren/cyklisten" är den undermedvetna tanken).

OK, det finns undantag, men känner nån igen detta? Tar f ö gärna emot svar från nämnda bilägare
 
Flytt upp!

Flytta till Norrland! Här uppe finns det gott om asfaltsvägar med extremt låg trafiktäthet och de flesta bilförare är vana att vara uppmärksamma på eventuellt vilt på vägen.

/Per, Ume
 
Farligt nöje

Såg just på nyheterna om en tragisk olycka.
En bil med två personer körde av vägen och drog med sig en cyklist. Alla tre omkom.

Fram för skogskörning?
 
walkerboh; sa:
- Att inte lämna vingelutrymme (märkligt nog valigast hos bussförare)

Det är ju riktigt synd. Fast så är ju också en buss 2,50 m bred, så i stadstrafik kan det bli tajt. (Tro mig - jag håller på och övningskör...) Självklart skulle jag bli nervös om en buss drog förbi mig på nära avstånd, men vafan, det händer ju knappast i Stockholm där snitthastigheten för bussar ligger runt 15 km/h. Det kanske ligger lite tanke bakom att cyklister inte får använda bussfilerna i här. I vilket fall lärs det ut att säkerhetsavstånd till höger är synnerligen viktigt när man kör buss.
 
Påkörd av bil.

Jag kan bara påminna mig att jag som cyklist blivit påkörd av bil vid ett tillfälle. Då var det en Volkswagen Pickup som körde på mig med högra ytterbackspegeln när jag cyklade på Odengatan i Stockholm. Jag har cyklat intensivt i stads och förortstrafik de senaste 40 åren. Mitt intryck är att de gånger bilister håller obehagligt för nära avstånd till mig som cyklist är det ofta lite bredare fordon typ gatjeepar och mindre lastbilar eller bussar. Förarna verkar då ha dålig koll på var de har högra delen av fordonet.

Det finns en tumregel som säger att bilisten håller ungefär lika långt från cyklisten som cyklisten håller ut från kanten. Det tillämpar jag så att jag håller minst någon meter från kanten och ännu litet mera ut från parkerade bilar för att kunna väja om en vänsterdörr plötsligt öppnas.

Att vissa BMW och Mercedesförare är hänsynslösa i trafiken tillhör även mina fördomar. Mest oberäkneligt uppför sig i mina ögon gångtrafikanter. Andra cykliste håller ibland till vänster vid möte och av någon anledning är det oftare kvinnor! (Är även detta en fördom?)

I och med att jag är inbiten cyklist och så inkörd på att bilarna kommer och kör om mig till vänster så är det enda naturliga för mig när jag åker Inlines att åka på höger sida på bilvägar.

Thure
 
Inse att ni syns dåligt i speglarna från en lastbil.
Sedan har man mer att göra än att bara hålla efter cyklister. Finns bilister, mopedister, fotgängare med flera man skall ha koll på för att köra lastbil är inte som att köra bil. Kör som om du inte syns så går det nog bättre.

Har nog problem med bilar som ligger en meter från mitt drag som inte syns och gatstenar och sådant.

Är man några meter lång kan man behöva skära kurvor så man inte tar med sig gatlyktor och annat.

Man vill inte heller vinkla ekipaget för mkt för då kan man lätt välta.
 
Ironi?

FC-M560; sa:
Inse att ni syns dåligt i speglarna från en lastbil.
Sedan har man mer att göra än att bara hålla efter cyklister. Finns bilister, mopedister, fotgängare med flera man skall ha koll på för att köra lastbil är inte som att köra bil. Kör som om du inte syns så går det nog bättre.

Har nog problem med bilar som ligger en meter från mitt drag som inte syns och gatstenar och sådant.

Är man några meter lång kan man behöva skära kurvor så man inte tar med sig gatlyktor och annat.

Man vill inte heller vinkla ekipaget för mkt för då kan man lätt välta.

Ha ha, ett riktigt kul inlägg! Jag noterar att du inte nämner husvagnar och motorcyklister, ser du inte dom heller? Men dom finns.
Men starkt att i alla fall visa viss hänsyn i trafiken (gatlyktor).
Jag föreslår att alla chaffisar som saknar simultankapacitet parkerar med det snaraste och i fortsättningen nöjer sej med att GÅ, gärna långsamt och försiktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Varning för osäkra lås! Långcykling 2
d-b Varning för Cykloteket och Velodrom/Sportsson Långcykling 21

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg