Pakistan

Nån som varit i Pakistan och trekkat hyffsat nyligen och kan ställa upp som "bollplank" vid min planering inför sommarens resa?

Maila mig i så fall, eller svara på detta inlägg.

...Johan...

Har själv funderat fram och tillbaka - det kommer inte bli i år.
Det verkar vara några som åker dit arrangerat - såg på KE adventure sida att flertalet av Pakistanresorna var platserna Limited/Full. Det borde innebära att säkerhetsläget ganska OK.
Hitta du på någon intressant info kan du skriva.
/Conny

PAkistan

Hejsan, Jag trekkade i pk 2000 och gick K2 Cirkuit över Gondogoro La. Gick med en italiensk expedition in och själv med några bärare ut. Väldigt nöjd med servicen från Adventure Tours Pakistan. Att gå i Karakoram kräver en stor apparat med bärare och mat eftersom det inte finns några byar man passerar och kräver mycket planering så om ni ska gå där i sommar är ni verkligen ute i sista minuten. Lycka till. /Olle

Hej på er.

Ledsen att jag inte svarat men mina besök på Utsidan har blivit lite mindre frekventa på sista tiden.

Har funderat en del kring säkerhetsläget. De flesta västländers utrikesdepartement varnar/avråder från reor till Pakistan. Varför? Svårt att veta. Jag hade förmodligen inte åkt dit om jag inte hade haft en kompis som varit där ett par gånger i år och som skall med, och även har den del kontakter i landet. Har kollat med Corax och lite annat folk som har erfarenhet och de säger att det inte är någon fara. Man får givetvis ha koll på vilka områden som är no go, och tänka på att man är i ett extremt muslimskt land, men med sans och balans och lite ödmjukhet skall det inte vara några problem.

Tjuren: vi ska inte ge oss på någon treveckortur till Concordia, utan vi kommer stationera oss någonstans i Hunzaområdet och gå någon/några lättare trekkingturer på några dagar. Detta hoppas vi kunna lösa på plats. Det borde väl funka?

...Johan...

jd; sa:
Man får givetvis ha koll på vilka områden som är no go, och tänka på att man är i ett extremt muslimskt land, men med sans och balans och lite ödmjukhet skall det inte vara några problem.

Pakistan har väldigt skiftande lokala kulturer, så det beror på. I dagsläget skulle jag så mycket som möjligt undvika pashtotalande områden, t ex Swat. Indus Kohistan har aldrig varit riktigt säkert.

Däremot tror jag Hunza, Nagar, Yasin och Chitral är helt OK. Trevlig lokalbefolkning. Sannolikt är även Baltistan OK.

Per

Hej Per!

Det blir förmodligen Fairy Meadows eller någon trek i Nagyr/Hunza. Dessa områden är så vitt jag förstår, precis som du skriver, att beteckna som "säkra".

Har du eller nån annan några tips på vattenrening, jag har aldrig hållt på med det. Räcker det med kokning, eller måste man även tillsätta nån kemikalie?

...Johan...

jd; sa:
Har du eller nån annan några tips på vattenrening, jag har aldrig hållt på med det. Räcker det med kokning, eller måste man även tillsätta nån kemikalie?

För egen del renar vi aldrig vatten. Vi brukar kolla varifrån det kommer. Är det snabbt iskallt vatten som kommer direkt från snöiga berg utan några mellanliggande byar dricker vi det direkt ur bäcken. Annars dricker vi thé, kaffe, soda, coke, fanta, maza, etc. För det mesta har vi med oss lite jod, som kan köpas lokalt på apoteken, för att använda i nödfall såsom att man blir vanvettigt törstig och det varken finns rent vatten eller kaffe eller thé. Ett par droppar i vattenflaskan tar död på det mesta ganska snabbt.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
kfs Suveränt i norra Pakistan Trekking 1
ConnyK Vandring Pakistan K2 Trekking 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg