Nej, usch för hårdlödning av 4130. Det håller ju bra, men det är mycket mera jobb att få snyggt än TIG, och massa tid att tvätta. Mycket snabbare med TIG. Bara gasa och köra!
För att svetsa 4130 5/8 tum .035 (dvs 0.9mm) godstjocklek kör du likström minuspol och kanske max 35 ampere.
Då det gäller elektroden kan du använda en röd 1.6mm 2% torium elektrod. Grå elektrod går också bra. Spottade de kanske du använde en grön (100%) wolfram elektrod förra gången - det funkar bara till Al. För tillsatsmaterial rekommenderar jag .035 ER80S-D2 eller .035 ER70S-2, vilka funkar bra till 4130. Se till att du vässar elektroden fint.
Sen är det bara att testa sig fram. Jag brukar stampa på rätt så gott för att få igång smältan och sedan backa av till kanske bara 8-10 amp. Då får man låg temperature och gott om tid att fylla på med tillsatsmaterialet.
Du får ursäkta om några av tekniska begreppen är lite fel - har bott i USA i femton år och lärde mig svetsa här, så det har mest blivit engelska när man pratat TIG tidigare.
mvh,
Christian