Detta är väl ganska duktigt offtopic men kanske finns det någon som har erfarenhet i ämnet iallafall.
Det gäller en påhängsmotor (till cykel) från ca 1950 med korkkoppling, jag trodde att en sådan koppling skulle gå i olja men det finns inget tydligt oljepåfyllnings hål även om det går att lossa en skruv och tappa i en skvätt. Jag har provkört med olja men tyckte att det fanns tendenser till slirning på kopplingen, nu börjar jag lura på om kopplingen kanske skulle gå torr...?
Är det någon som vet om det är självklart att en korkkoppling alltid skall gå i olja? Nästa test blir annars att köra torrt vilket kanske inte är så lämpligt om oljan verkligen behövs.
Nåja, detta var ett långskott kanske.
Leif...
Det gäller en påhängsmotor (till cykel) från ca 1950 med korkkoppling, jag trodde att en sådan koppling skulle gå i olja men det finns inget tydligt oljepåfyllnings hål även om det går att lossa en skruv och tappa i en skvätt. Jag har provkört med olja men tyckte att det fanns tendenser till slirning på kopplingen, nu börjar jag lura på om kopplingen kanske skulle gå torr...?
Är det någon som vet om det är självklart att en korkkoppling alltid skall gå i olja? Nästa test blir annars att köra torrt vilket kanske inte är så lämpligt om oljan verkligen behövs.
Nåja, detta var ett långskott kanske.
Leif...