• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Påhängsmotorer och olja, långskott...

Detta är väl ganska duktigt offtopic men kanske finns det någon som har erfarenhet i ämnet iallafall.

Det gäller en påhängsmotor (till cykel) från ca 1950 med korkkoppling, jag trodde att en sådan koppling skulle gå i olja men det finns inget tydligt oljepåfyllnings hål även om det går att lossa en skruv och tappa i en skvätt. Jag har provkört med olja men tyckte att det fanns tendenser till slirning på kopplingen, nu börjar jag lura på om kopplingen kanske skulle gå torr...?

Är det någon som vet om det är självklart att en korkkoppling alltid skall gå i olja? Nästa test blir annars att köra torrt vilket kanske inte är så lämpligt om oljan verkligen behövs.

Nåja, detta var ett långskott kanske.


Leif...
 
det har jag inte en aning om.. men jag vet att mina forna Ducati har haft torrkoppling.. de e riktiga rajsing grejer :) (e det en rajsing-påhängsmotor så gissar jag på torr, e det mer en glidar-påhängsmotor så ere olja)
 
Ja isåfall är det tveklöst en torrkoppling, några snabba tag på gasrullen och alla pizzaräjsers och riskokare inom hörhåll får bråttom att stänga av och ursäkta sig med soppatorsk och liknande.

Leif...
 
bogart; sa:
Ja isåfall är det tveklöst en torrkoppling, några snabba tag på gasrullen och alla pizzaräjsers och riskokare inom hörhåll får bråttom att stänga av och ursäkta sig med soppatorsk och liknande.

Leif...

det kan va värt å ha fel för att pinka in reviret på stan ;)