Påhängscykel/Tandemtrailer

jag vill inte verka otrevlig men är inte förmågan att leva sig in i hur det kommer att fungera större än så? eller är det i ansvarsförmågan det brister?

med tanke på att hjulehöjden är 20" kan det väl knappast vara aktuellt med annat än ett barn ska sitta på den?

med skogsstig antar jag att du menar underlag som är ojämnare än vanlig slät väg, på sådant underlag är det väl ganska uppenbart att påhängsdelen kommer studdsa upp minst lika mycket som den vanliga cykelns bakhjul, med en rejäl kraftstöt rakt upp i sadeln, vilket naturligtvis får till följd att barnet riskerar att tappa greppet runt styret med uppenbart allvarliga konsekvenser.

passageraren kommer inte se stigen och därmed inte kunna förbereda sig på rötter och stenar med efterföljande ryck i styret. dessa kommer hela tiden komma plötsligt. att säga till ett barn att under längre tid hålla hårt i styret funkar naturligtvis inte.

sen är ju frågan hur infästningar och metall ser ut efter en tids körning, ett evigt ryckande och gnagande i nån m6 bult i dåligt kina-stål är inte direkt något jag skulle lägga mitt barns säkerhet i.

jag förstår ärligt talat inte ens hur man kan komma på idén. och framförallt varför, det kan väl inte finnas nåt nöje för ett barn att sitta där bak och studsa upp och ner.

jag vill inte verka otrevlig men är inte förmågan att leva sig in i hur det kommer att fungera större än så? eller är det i ansvarsförmågan det brister?

med tanke på att hjulehöjden är 20" kan det väl knappast vara aktuellt med annat än ett barn ska sitta på den?

med skogsstig antar jag att du menar underlag som är ojämnare än vanlig slät väg, på sådant underlag är det väl ganska uppenbart att påhängsdelen kommer studdsa upp minst lika mycket som den vanliga cykelns bakhjul, med en rejäl kraftstöt rakt upp i sadeln, vilket naturligtvis får till följd att barnet riskerar att tappa greppet runt styret med uppenbart allvarliga konsekvenser.

passageraren kommer inte se stigen och därmed inte kunna förbereda sig på rötter och stenar med efterföljande ryck i styret. dessa kommer hela tiden komma plötsligt. att säga till ett barn att under längre tid hålla hårt i styret funkar naturligtvis inte.

sen är ju frågan hur infästningar och metall ser ut efter en tids körning, ett evigt ryckande och gnagande i nån m6 bult i dåligt kina-stål är inte direkt något jag skulle lägga mitt barns säkerhet i.

jag förstår ärligt talat inte ens hur man kan komma på idén. och framförallt varför, det kan väl inte finnas nåt nöje för ett barn att sitta där bak och studsa upp och ner.

Vilket otrevligt svar!!! Tanken var nog inte Downhill-körning i 110 knyck!?
Man kan cykla lugnt på en vanlig terräng i skogen utan och hoppa och studsa på bakhjulet. Har inte varit problem för oss i alla fall.

Vilket otrevligt svar!!! Tanken var nog inte Downhill-körning i 110 knyck!?
Man kan cykla lugnt på en vanlig terräng i skogen utan och hoppa och studsa på bakhjulet. Har inte varit problem för oss i alla fall.

pratar du med dig själv??

Alvide
Login/Användarnamn:
Alvide
Senast inloggad:
2010-07-29 22:12:40
Intressen:

Oj! :(
Det var ju trevligt...
Bäst och hålla sig till andra forum med vettigare svar än här på utsidan.

Oj! :(
Det var ju trevligt...
Bäst och hålla sig till andra forum med vettigare svar än här på utsidan.

du vill alltså inte höra något negativt om din idé? i så fall bör det ju framgå av ursprungsfrågan.

nu är ju inte jag personligen i första hand här för att vara trevlig, men det finns ju många andra som är väldigt trevliga, så bara för att du fick ett bemötande från mig, som du inte gillade, tycker jag det är synd att du inte ger utsidan en chans.

Flanell har nog i grunden rätt.
Att cykla bakom och inte se stigen och rötter mm. blir en väldigt obekväm och troligen något otrevlig upplevelse. Att cykla och se rötter stenar mm är en helt annan sak när man kan svänga runt hinder och lätta från sadlen när man kör över något för att det ska bli bekvämt.
Grusvägar och prepparerade stigar går säkert bra men skogs stigar ska man nog passa sig för.

Har kört en hel del med påhängscykel. Ett problem för barnen är just att de inte ser framåt och därför inte kan förbereda sig. Därför säger jag alltid till om man kommer till ett gupp. Barnet hinner resa sig lite och slipper få en stöt upp i rumpan. Samtidigt kan barnet inte stå och cykla (och inte du heller nån längre bit) för att tyngdpunkten höjs och ni tappar kontakt med ramen, vilket försämrar ballansen avsevärt. Det är redan ett visst glapp i systemet, så man måste vänja sig lite vid ekipaget innan det blir bekvämt. Dit styrarbete är viktigt. Håll fast!

Annars är påhängscykel ett bra sätt att få med barn 4-7 år. Största fördelen är just vid transporter i stan eller cykelsemester. Om ni bara håller er från de skumpigaste stigarna går det nog bra. Prova lite och se hur barnet reagerar. En fyraåring brukar säga ifrån om det inte är roligt..

Lycka till

Anders V

villut.se

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg