Pältsan och Bárrás -tips

Hej

Det var länge osäkert om det blir någon vandring för mig denna sommar, men såna saker och ting har en tendens att ordna sig:) Planen är nu att stiga av bussen i Kilpisjärvi den 19. 7. och därifrån först gå mot Pältsan-Moskkugáisi och tillbaka via Bárrás på Norska sidan.

Området i sig är bekant: För två år sedan gick vi Koltaluokta-Bárrás-Isdalen-över Juoksavátnjunni-Koltaluokta. Då tittade vi ner i Bealcánvággi, och konstaterade att det kunde vara en utmärkt plats för att slå läger i några dagar och bestiga topparna runt omkring som dagsturer med lätt packning. På förra turen såg vi dock inte mycket av Pältsan p.g.a. moln, så tänkte fråga om bästa rutten upp. Har för mig att det går lätt att komma upp från sadeln på västra sidan om toppen. Stämmer det? Hur är toppen 1404 sydöst om Pältsan?

Är det någon här som känner till Bárrás grannar Gievdnevágáisi eller Vassdalstinden på Norska sidan?

-Micke

Vår tält låg i Bealcanvaggi 1986, när jag var där för första gången. Vi steg upp på någon av västra topparna av massivet. Sedan vi gick norr mot Barras över sadeln 1062. Vi besökte inte Barras på grund av dåliga vädret.

Jag var igen i området 2003. Nu gick jag från Kilpisjärvi till Treriksröset och jag tältade vid stigen. Andra dagen vandrade jag till Njearrelahku. På samma kväll jag steg upp till Moskkugaisi via sadeln 1062. Utsikterna där är mycket bättre än på Pältsan. Moskkugaisi och topparna söder om den är ett stor hider och du kan inte se mer än utsikterna mot Finland och Signaldalen. Därför rekommenderar jag uppriktigt sagt Moskkugaisi i stället av Pältsan.

Sedan gick jag till Barras och tältade vid Storaälvan. Jag har inte var på Vassdalstinden, men jag antar att Vassdalsfjället är så stor hinder att du kan se ingenting annat än utsikterna mot Signaldalen-på samma sätt som på Barras.

Från Stordalen vandrade jag till Fiskelaus mellan Markusfjället och Markos-Malla. Nästa dagen besökte jag Mannfjellet. Jag rekommenderar Mannfjellet mer än Moskkugaisi. Det är en av de finaste jag har varit. Du kan också gå till Fiskelaus och Mannfjellet (och Markusfjellet) via Breiddalen från Koltaluokta eller lättare från Kitdalen. Jag rekommenderar Signaldalen för en startpunkt för resan. Därifrån når man snabbare målet.

Kiitos. Här ser man ju bekanta namn från Relaa.com, vår Finska motsvarighet till utsidan.

Vi åker upp från Helsingfors, och tänkte klara oss utan egen bil, så Kilpisjärvi är vår naturligaste och lättaste utgångspunkt till området. Som sagt har vi varit i trakten tidigare, och kom då på tanken att göra en lite annorlunda vandring, d.v.s. ha ett basläger i 2-3 dagar därifrån man kan göra toppturer. Bealcánvággi verkade utmärkt för det ändamålet.

Om det visar sig vara tråkigt är det vara bra att ha en plan B, och då kunde området kring Markusfjellet vara bra. Är det möjligt att vada över Stordalselva och Breiddalselva?

Är det verkligen inga andra än vi Finnar här som rör sig i Sveriges nordligaste spets? Kan nog varmt rekommendera området, trots att det ligger längre bort än dom flesta det diskuteras om här på Utsidan.

Är det verkligen inga andra än vi Finnar här som rör sig i Sveriges nordligaste spets? Kan nog varmt rekommendera området, trots att det ligger längre bort än dom flesta det diskuteras om här på Utsidan.
Det är ju så långt bort! Om man ska åka så långt så kan man ju lika gärna gå av vid Abisko eller Gällivare och ta sig inåt till betydligt högre fjäll.

Stämmer säkert, och visst håller jag med om att det är fint i Sarek t.ex, men kargheten norrut tilltalar åtminstone mig.

Nu när jag tänker efter så såg vi faktiskt inte en enda Svensk i Pältsan-Bárrás -trakten senast vi var där, förutom stugvakten vid STF Pältsastugan, som visst annors låg tom. Mest Norrmän, och några Finska vandrare. Området är väl nog ganska avlägset om man vill dit från Svenska sidan.

Jaha, dags att lyfta fram en gammal tråd. Blev trots allt ingen vandring förra sommaren, trots att det såg så ut ännu en vecka innan tänkt avfärd. Sånt händer väl ibland, och kan inte hjälpas. Undrar om det ger dålig karma att berätta om kommande resor här på Utsidan? Trots det tar jag risken och meddelar att fjolårets plan (förhoppningsvis) sätts i verksamhet f.o.m. nästa måndag.

Om någon vill lägga något till de tipps som kom ifjol tas allt emot med tacksamhet. Om inte, så får ni vänta på bilder i galleriet.

Eftersom jag är svensk har jag inget att komma med. ;-)
Men jag ser sannerligen fram mot bilder (och text?) därifrån.
Lycka till!

HåkanF

Jaha, dags att lyfta fram en gammal tråd. Blev trots allt ingen vandring förra sommaren, trots att det såg så ut ännu en vecka innan tänkt avfärd. Sånt händer väl ibland, och kan inte hjälpas. Undrar om det ger dålig karma att berätta om kommande resor här på Utsidan? Trots det tar jag risken och meddelar att fjolårets plan (förhoppningsvis) sätts i verksamhet f.o.m. nästa måndag.

Om någon vill lägga något till de tipps som kom ifjol tas allt emot med tacksamhet. Om inte, så får ni vänta på bilder i galleriet.

Det är bara att tacka om Du för oss kan få oss att återupptäcka denna nordliga vildmark.
Om området har ju läst i gamla På Skidor (Skidfrämjandets årsskrift) och Till Fjälls (Svenska Fjällklubbens årsskrift) och en rejäl bild- och textberättelse är välkommet.

http://www.svenskaturistforeningen....jallstugor/STF-Fjallstuga-Paltsa/?intro=false

Här kan man ju se att det lockar till besök.

På förhand tack Rollofunk!

(Ang topp 1404 tror jag minnas att jag har läst att det ska vara lite lätt klättring, men det är osäkert, det är en spektakulär topp!

Hej

Kom hem från vandringen på tisdag, och visst var det fint där uppe. Skall försöka hinna skriva lite utförligare så fort jag hittar lite tid, men laddade up lite bilder redan nu.

Dags att skriva lite utförligare om turen, om nu någon råkar få upp intresset...:)

Bilder längs med vägen finns alltså här: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=5660

Vår vandring skedde alltså första veckan i september, och utgångspunkten var Kilpisjärvi i Finland. Andra tänkbara rutter till området är Signaldalen och Rostadalen på Norska sidan. Mest är det frågan om kalfjäll och öppen mark, och under de två gånger vi varit i området (dock bägge på hösten) har vi inte stött på ett vad där vi tvingats ta av kängorna. Man har alltid hittat en lätt övergång med lite sökande.

31.8. Hoppade av bussen mellan Rovaniemi och Tromsö vid Kilpisjärvi turismcenter och båtplats (inte att förvexla med naturcentret, som ligger ca. 5km för längs vägen) 17:55. Det går en båt över sjön, oftast tre gånger om dagen, kl. 10:00, 14:00 och 18:00, så den passar bra ihop med bussen. Priset lär variera en del, den här gången var det 15 euro en väg, och ett vagt löfte om att vi skulle få tillbakaresan billigare. Tydligen duger även Norska kronor på båten. Båten går till Kolddaluotka i sjöns västspets, därifrån det är 3km till treriksröset, som är den lokala sevärdheten.

Vi gick dock genom renstängslet, och uppför sluttningen mot Pältsastugan. Det är en välanvänd rutt, och stigen är bra markerad. En bit ovanför trädgränsen, efter en liten bro, slog vi läger då det började småregna. Dessutom är det lite dåligt med tältplatser längre upp på kalfjället före stugan.

1.9. Gick längs med stigen över Duoibal till Pältsastugan, dit vi kom lite efter lunch. Stugvärden var ensam på plats, och verkade lite besviken då vi berättade att vi skulle vidare. Kan ju vara en ganska lugn postering. Efter bron över Bealcanjohka tog vi till höger in mot Pältsadalen. Det fanns en del stigar, men dessa hade en tendens att försvinna nu och då. Lättgången terräng trots det, och bara att följa ån upp i dalen. Det blev en ganska lång dag till slut, då vi gick en bra bit förbi sjön 780 inne i dalen innan vi slog läger. Delvis var detta p.g.a. att vi var lata med att vada tidigare, och ovanför sjön kom man lätt över.

2.9. Dagen började lovande, mulet, men med klart synliga toppar, så vi beslöt oss för att lämna tältet där det stod och klättra Moskkugaisi, Pältsan och toppen 1404. Vi gick up i sadeln 1062, och under tiden började dalen fyllas med moln. Rutten upp var ännu klar, så vi började klättra direkt upp till vänster mot Moskkugaisis förtopp. Rutten har en del hyllor att ta sig upp med jämna mellanrum, och dessa blir högre ju hörge man kommer. Halvvägs började det regna smått, och för dom två sista hyllorna regnade det redan ordentligt, vilket gjorde stenarna otrevligt hala. En direkt klättring var inte så lockande mera, speciellt då sikten också sjönk rejält, så vi tog oss neråt en bit, och hittade en hylla som gick runt förtoppen till höger. Den vägen var det inga problem att nå toppen (1516möh), men utsikten var inte något vidare i regnet. Det var inget svårt val att lämna bort Pältsan för den dagen, och klättra ner i det nu ösande regnet till tältet för en extra tupplur före middag. Naturligtvis klarnade det upp till kvällen, men bara några timmar ljus kvar och en rejäl portion pasta i magen betydde att Pältsan inte behövde försökas på mer.

3.9. Vädret var lite osäkert igen, så vi beslöt oss för att gå över till Isdalen på Norska sidan Moskkugaisi och kolla upp ett område med stora klippblock utströdda vid en sjöstrand, lite norr om dalens högsta punkt på 1005möh. Hade passerat där tidigare, och tänkte då att det kunde vara ett otroligt område för boulder -klättring vid fint väder. Det regnade nu och då hela dagen, och dalen fungerade visst lite som en vindtunnel och gav oss en stadig kall och våt motvind. Väl framme vid blocken beslöt vi oss för att slå läger där, men mycket klättrande blev det inte i den kalla vinden. Stenarna är det dock inget fel på, och trevligt mjukt gräs runt omkring. Borde komma igen någon varm sommar.

4.9. Morgonen var klar och kall, knappast mycket över 0-sträcket. Dalen låg i skugga, så vi blev inte och dra oss länge, utan styrde mot nordväst och Corrogaisi. Väl i solen var det skönt, förutom den kalla vinden som började ta fart igen. Nu hade viden dock i ryggen. Vi gick upp i dalen söder om Corrogaisi, och hade snart fina vyer söderut mot de Norska fjällen. En sväng åt höger tog oss in i Corrovaggi, och vi fick gå med Barras i all sin prakt rakt framför oss. Efter att vi rundade Corrogaissi började det dra in moln, så vi slog läger tidigare än vanligt vid en bäck med en fin utsikt ner i Signaldalen. Kan bara säga ett Norrmännen kan det där med berg! Dalens botten är snabbt nere under 100möh, och runt om stiger fjällen till 1400-1500möh. Tog inte länge efter att tältet var upp till att de första regndropparna började falla.

5.9. Vaknade inne i ett moln, och sikten var kring 50m. Allt var genomfuktigt, och reält med kondens på insidan av tältet. Vi tog en direkt västerlig kurs med kompassen, och började en blindgång över hedlandskapet. Detta var inget stort problem, då vi visste att vi var i närheten av två leder till Norska Gappohyttan, och eventuellt skulle komma på någon dera även med rejäla missar i navigeringen. Som det var så gick vi strax intill riksröse 292A och därefter in på leden till hyttan, så vi kunde konstatera att vi hållit kursen exakt. Då vädret vägrade klarna upp måste vi lämna tankarna på att bestiga Barras, och fortsatte längs leden mot Golddajavri. Då och då skymtade man någon topp bland molnen, men mestadels var sikten inget vidare, så vi var nöjda med att vara på välmarkerad led. Först lite innan leden vek av ner mot Golddajavri började molnen lyfta, och kvällen vid forsen som rinner ner från sjön var vacker (med bara någon liten regnskur).

6.9. Beslöt oss för att ta allt ut av vandringen då vi hade gott om tid, och gå ända fram till Kilpisjärvi i stället för båten vi kom med. Det betydde 11 km extra genom Malla naturreservat på Finska sidan på en stig som tidvis framkallade många svordomar med sin stenighet och lerighet. En hel del folk på dagsutflykt till treriksröset hejade på längs denna sista etapp. I naturreservatet är det förbjudet att slå läger, men snåla som vi är (plus att vi ännu hade mat för en kväll kvar) slog vi upp tältet i skogen en bit före turistcentret med dess varma, torra rum och mjuka sängar. Nästa morgon gav vi dock vika, och gick för att tvätta upp oss och äta frukost innan bussen startade 11:15 tillbaka mot Rovaniemi och nattåget söderut.

Som sammandrag var det en fin tur, trots att vädret var lite emot oss. Det är alltid en risk, speciellt så långt norrut och nära Atlanten. Har nu vandrat i samma trakter två gånger, så tror jag inte är på väg dit helt snart igen, men trots allt sså blev det ännu monga fina toppar obestigna samt ett boulderområde att gå igenom, så någon gång måste man nog åka till Kilpisjärvi igen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas72 Pältsan och Treriksröset Fjällvandring 1
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg