Pälskant

Köpte för några år sedan i en Peakbutik en pälskant i Coyoteskinn som jag flyttar mellan diverse jackor, varm som tusan !!
incitatus

Tror jag inte han gjorde.

Om man nu känner moraliska betänkligheter inför utsikten att "stödja pälsindustrin", så kan jag tipsa om att ta kontakt med en konservator/skinnberedare som garvar åt jägare. Titta i annonserna i en jakttidning. Svenska vilda rävar skjuts varje år och skinnen går ibland till garvning. Han kanske har ett litet lager av lämpliga skinn eller kan åtminstone tipsa om en jägare eller pälshandlare som är villig att sälja skinn till dig.

-Patric-; sa:
ping; sa:
sajberjohan; sa:
Skulle helst vilja ha riktig päls

jag hoppas att du skämtar.

peter

varför skulle han?

Precis som Sven säger så finns det pälsbitar att få tag i som är en restprodukt från tillexempel jakt.. All päls kommer inte från pälsfarmar.. Desutom så är det inget olagligt även om man kan ha olika moralisk syn på det hela..

jag tror inte att t.ex rödräv är speciellt lämpligt.vill man ha något som är värmande så får man gå till andra djur,oftast rovdjur och de jagas inte för köttets skull.visst man kan dra till med skyddsjakt eller trafikskadat men det är oftast statens vilt.en annan sak är att syntet och pälsimitationer oftast är bättre än originalet.

Hund

... och rovdjur finns det gott om - hundar! Det kan kännas osmakligt att ta reda på skinn från döda hundar men har de dött en naturlig död eller blivit avlivade pga. skada eller sjukdom tycker jag det är okej.

Försök hitta nån slädhundsförare som inte är främmande för tanken.

Kolla på http://www.draghundsport.se

/Per

ping; sa:
-Patric-; sa:
ping; sa:
sajberjohan; sa:
Skulle helst vilja ha riktig päls

jag hoppas att du skämtar.

peter

varför skulle han?

Precis som Sven säger så finns det pälsbitar att få tag i som är en restprodukt från tillexempel jakt.. All päls kommer inte från pälsfarmar.. Desutom så är det inget olagligt även om man kan ha olika moralisk syn på det hela..

jag tror inte att t.ex rödräv är speciellt lämpligt.vill man ha något som är värmande så får man gå till andra djur,oftast rovdjur och de jagas inte för köttets skull.visst man kan dra till med skyddsjakt eller trafikskadat men det är oftast statens vilt.en annan sak är att syntet och pälsimitationer oftast är bättre än originalet.

ping; sa:
en annan sak är att syntet och pälsimitationer oftast är bättre än originalet.

faktiskt inte, det e en ganska utbredd felaktighet att syntet alltid är bättre än naturmaterial.. det är långt ifrån sanningen..

sedan så är det så att vi har jakt på rovdjur i Sverige utan att för den sakens skull ta vara på köttet.. det vore synd att inte använda pälsen då eller hur, sen hur jakten skall bedrivas och ifall är en helt annan diskussion..

ping; sa:

Varför skulle det inte vara lämpligt? Vinterpäls från rödräv är alldeles utmärkt som värmande deltalj, mjukt och fint. Räven är även den ett rovdjur som inte jagas för köttets skull, den är heller inte hotad av vare sig jakt eller miljögifter eller habitatfragmentering.

Personligen så ser jag hellre att en skjuten räv tas om hand och kommer någon till nytta istället för att den bara förfars. Varför inte som en pälskrage..? ;)

jag vet att räven är ett rovdjur,anledningen till ordföljden är att jag raderade en del för att jag inte ville dra in en massa bajs i diskutionen.just nu sitter jag vid en offentlig dator med en massa spärrar och kan därför inte kolla upp en del saker.är det året runt jakt?parningssäsongen infaller väl jan-mars?jag är för avskjutning av en del av rödrävs populationen till förmån för fjällditon,men mig veterligen fälls det inte många vintertid.

peter
Edit:stavfel
[Ändrat av ping 2005-03-22 kl 15:21]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg