Pälsängrar vs syntetplagg?

Jag har precis upptäckt att det bor fler i min lägenhet än bara jag och min flickvän...
Pälsängrarna stör mig inte nämnvärt, dom måste ju bo nånstans dom också.
Men jag börjar oroa mig för min kära utrustning.
ylle och bomullskläderna har redan fått bosätta sig i påsar, men hur är det med sovsäckar och andra syntet plagg? ger dom sig på sådant också?
Har googlat runt, men får inga tillfredställande svar. Det vore extremt tråkigt med ett par andasvadare som andas på riktigt i sommar...

Nej pälsängrar går inte på syntet, men det finns andra liknande småkryp som har anpassat sig till sådant käk.

Pälsängrar gör ju ingen annan skada än att de förstör ylle mm, så jag förstår att du inte tycker de stör, men nog är det ändå en bra idé att försöka minimera beståndet, annars kan de bli väldigt många och det blir nog mycket svårt i längden att skydda alla grejer som de kan tänkas gilla.

Frysning av plaggen dödar larver.
Tvättning minimerar äggen.
Rejäl städning detsamma.
Tänk på baksidorna av mattor och plädar.....
//J

Vi hade kryp i förra lägenheten, som gjorde två små hål på mina nya yllelångkallingar. Dock så hade vi tur och skulle flytta inom några veckor, så det blev väldigt lätt att sanera alla kläder och sedan flytta dem till en annan lägenhet.

Sånt man vill skydda och inte använder så ofta får man helt enkelt packa i tät förslutning.

Jag har sett några enstaka pälsängrar hos mig men har inte märkt några problem med att de äter upp mina kläder och dylikt.

Jag tror att pälsängrar faktiskt kan ge sig på syntet under vissa omständigheter. Jag fick mystiska hål i bl.a. ett Patagonia-underställ i 100% polyester. De är nog inte ute efter synteten i sig men smutsiga plagg och textilier med svett och annat icke-syntetiskt som torkat verkar kunna få dem (eller nån annan sorts insekt) att äta hål i syntet.

Problemet blir om de dör i ett syntetplagg. Då kommer andra kryp och bakterier och äter upp den döda insekten, kan även ta en tugga av tyget som den ligger på. Ev kan enzymer (nedbrytningsvätska) skada tyget.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg