Padjelantaleden

Tjena
Jag funderar på att vandra Padjelantaleden ifrån Kvikkjokk till Ritsem.
Tidpunkt blir undegär i mitten slutet på Juni.

Tips angående etapper, vattenstånd, transporter osv. är jag mycket tacksam för!
Något övrigt jag bör tänka på? Det här blir min första riktiga vandring och jag har hört att den här turen ska vara lämplig att börja med...

hälsningar
Magnus
 
stf har info om båttrafik

vattenstånd är nog ingen big deal på den sträckan om du inte tänkt dig att fiska, möjligtvis första biten från kvikkjokk men där går det båt

förövrigt så är det bara att lära dig sökfunktionen och läsa på
 
Tänk på att stugorna inne i parken inte öppnar officiellt förrän den 30/6, även om det alltid finns ett tillgängligt utrymme. Se BLT:s hemsida.

Ovannämna info om båttrafik återfinns här.

Slutligen bör den berömda "Flyktingbäcken" mellan Tarrekaise och Såmmarlappa nämnas, då den är lynnig och vid högt vattenstånd/kraftigt regn kan vara besvärlig.
 
"flyktingbäcken"

..den benämningen har jag inte hört innan. Någon aning om varför den kallas så?
 
Då blir den naturliga följdfrågan varför heter det flyktingklyftan?
Pär

Det ligger nära till hands att söka en koppling till flyktingströmmen över Kölen under den tyska ockupationen av Norge, där sträckan Sulitjelma-Kvikkjokk hade betydelse, men faktum är att namnet finns upptecknat redan 1931 såsom "Rymmareklyftan". Betydelsen av ovannämnda led är dock väsentligt äldre än så, fast med mer fredliga förtecken, så den "rymning" som ligger till grund för namngivningen torde vara förlorad i tiden. Notera även förekomsten av Bádurtjåhkkå och Bádurláhko i lågfjällsmassivet Gábllá öster om Kvikkjokk.
 
Vattenståndet

stf har info om båttrafik

vattenstånd är nog ingen big deal på den sträckan om du inte tänkt dig att fiska, möjligtvis första biten från kvikkjokk men där går det båt

förövrigt så är det bara att lära dig sökfunktionen och läsa på

Bra fråga....Jag skall gå samma sträckning i år. Då jag vanligen vandrar i fjällen veckan innan midsommar så tar jag alltid gummistövlar. Då är det bara att obekymrat fräsa på över bäckarna. Men hur är det egentligen på Padjelantaleden i Juli?
Skall jag för första gången vandra i lågskaftade kängor?
 
Komunens turistinformation säljer ett häfte om Padjelanta-leden för ca 30kr, kan beställas över telefon.

Inga djupa vad så om du inte vandrar i regnstövlarna utan hade tänkt ta med dig stövlarna/sandalerna enbart för vad så skulle jag strunta i dom.
Jag körde kängor som jag snörde hårt och det fungerade bra.
 

avslutad210712

Gäst
Tidigt på säsongen misstänker jag att vadet vid Tuottar-stugan kan var lite besvärligt, kanske inte direkt svårt men troligen över käng- och stövelskaft.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg