Padjelanta

Hej! Någon som kan tippsa mig om en bra vandring i Padjelanta under 9-10 dagar till nästa sommar? Är en van vandrare med tält men har aldrig besök Padjelanta tidigare. Det verkar stort att ta sig igenom på mindre än 12-14 dagar. Någon som snackade om helikopter från Kvikkjokk, var går den och vad kostar det? Får man ha hund med sig in i nationalparken? Kan man vandra längre per dag eftersom det är så platt?
Tommy
[Ändrat av kärlek 2003-11-28 kl 06:02]

Padjelantaleden

Jag vandrade Padjelantaleden från Kvikkjokk till Vaisaluokta i somras på åtta dagar. Från Tarrralouppal och norrut var det finast enligt min mening; Tarradalen är inte så värst rolig. Proviantera kan man göra i nästan alla stugor och vid samevistena kan man köpa glödkakor och rökt fisk.

Längsmed vägen träffade jag folk som vandrat antingen från eller en bit på väg till Sulitjelma vilket var något de varmt rekommenderade. Finns en liten STF-stuga vid en sjö en bit på väg till Sulitjelma som jag glömt namnet på men som enligt utsago skall vara den vackraste stugplatsen i fjällvärlden.

Alternativ

Ett alternativ (om du startar i Kvikkjokk och går norrut) är att gå Nordkalottleden via Vaimok och Staddatjåkka upp mot Staloloukta. Sen fortsätter du på Padjelantaleden därifrån. Trevlig och vacker tur. 9-10 dagar räcker bra.

Konsul Perssons stuga!

Hej!
I augusti tog jag hkp från Kvikkjokk till Stalo, sedan vandrade jag sv ner mot norska gränsen och tältade en bit från Konsul Perssons stuga. Det är den finaste, mest underbara platsen i fjällen!!!
Vandringen fortsatte in i Sulitelmaområdet, vandringen gick strax nedanför svenska stortoppen. Därefter jag tog sikte på STF stgorna vid Pieskjaure. Följde leden förbi Vaimok och avslutade med vandring ner i Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk.

Denna tur går ju delsvis i Arjeplogsfjällen men är som sagt en helt fantastisk tur. Den tog 8 dagar. Kryddad med norsk getost, torkat renkött, vin, ädelostsås och salami, så har du VANDRINGEN!

/Anna

Re: Padjelantaleden

ramoons; sa:
Jag vandrade Padjelantaleden från Kvikkjokk till Vaisaluokta i somras på åtta dagar. Från Tarrralouppal och norrut var det finast enligt min mening; Tarradalen är inte så värst rolig.

Vill man "slippa" Tarradalen kan jag rekomendera att från Kvikkjokk gå via Vallevagge vidare via sjön Buojdes till Tarraluoppal (Linnes väg)
Ensamvandrade denna sträcka och vidare till Vaisaluokta i sommras.....kanonfin tur (9 dagar)

Peter

Km per dag

Tack för alla turförslag. Det verkar vara ett vackert område Padjelanta. När ni berättar hur länge ni har varit ute och vandrat hur många km har ni då gått per dag? Jag brukar hålla mig till 10-12 km per dag och kortare om det är mycket vad och uppför. Förekommer det några "problem" på vägen? Om man väljer att gå till Sulitelma hur kommer man där ifrån sen? Det verkar vara en underbarplats.
Tommy
[Ändrat av kärlek 2003-11-29 kl 08:28]

Padjelantaleden

Padjelantaleden är ungefär 14 mil lång och jag gick som sagt på åtta dagar. Genomsnitt per dag blir i detta fall 17,5 km. Jag gick dock så att jag bodde i stugorna vilket gjorde att jag vissa dagar gick kortare, och vissa dagar längre.

Från Sulitjelma tar man sig på morgonen med buss till Fauske, därifrån går buss 1 gång/dag till Skellefteå (med anslutning till södergående tåg i Jörn). (Alternativt tåg från Fauske söderut genom Norge.)

Mer info om sträckan förbi Sårjåsjaure, se denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21652

Några speciella svårigheter att vandra i Padjelanta finns knappast. Lederna är mycket lättgångna. (Just sträckan till Sulitjelma innehåller dock ett vad som vid högvatten kan vara besvärligt, se tråden ovan.)
Padjelanta anses nog därför av somliga inte lika "häftigt" som Sarek och Kebne - men har i gengäld fjällens vackraste och mest vidsträckta vyer.
Mer info (som alltid) i Claes Grundsten: På Fjälltur: Padjelanta och Sulitelma.

Lycka till!
Pär

Det låter bra.

Det låter bra. Sulitelma verkar vara en bättre avslutning på vandringen än att gå igenom Tarradalen. Det är för mycket grönt på kartan. Ska försöka övertala syrran att ta denna väg. Hon är höjdrädd så man blir mörkrädd. Hon höll på att svimma när vi vandrade i Sarek, då vi skulle upp till Snavvavagge. Vad är det för karta över Sulitelma? Jag har bara ingången på BD 10 kartan. Är det en norsk?
Tack ska du ha.
Tommy

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg