Padjelanta/Sarek i Juni

Räkna med förseningar!

Hejsan!

Efter att ha varit uppe i fjällen vid ett par tillfällen vid den tid på året som du beskriver, dvs början av juni, är erfarenheterna mycket goda och mycket blandade. Att man slipper både mygg och folk tycker jag personligen är mycket positivt. Att man dessutom kan få se dagsgamla renkalvar (som man givetvis ska hålla sig på långt avstånd ifrån) trippa fram på vingliga ben gör naturupplevelsen bara större.

Det som man däremot bör vara medveten om är att det kan vara mycket svårvandrat den här tiden på året, mycket beroende på hur vintern och våren har varit. Jag skulle om jag var i dina kläder korta ner turen en del så att du inte riskerar att hamna i tidsnöd.

Om våren har varit kall så BÖR du räkna med (framför allt om du tar dig upp på högre höjd):

Genomslagssnö: Då snön omvandlas från torr vintersnö till fast sommarsnö passerar den ett stadium av bottenlöst vattenfyllt slask-elände. Detta kan till viss del undvikas genom att till så stor utsträckning som möjligt gå i sluttningar där vattnet rinner undan. Vid det värsta tillfället jag varit med om gick vi en hel dag med snö upp till låren (no kidding) och tog oss hela 5 km på 8 timmar hård vandring.

Snöbäckar: Eftersom bäckravinerna ofta är snöfyllda händer det titt som tätt att vattnet rinner ovanpå snön. Dessa bäckar är helt omöliga (för att inta prata om livsfarliga) att vada. Den enda lösningen är för det mesta att man får ta och vandra uppströms tills att man hittar ett bra ställe.

Summan av kardemumman är att man inte bör räkna med mer än 60-70 % av normala dagsetapper + att man kanske helt tvingas lägga om turen om man kommer fram till en av de större bäckarna och finner den helt ovadbar.

God tur och lycka till!

/ Stefan

Lavinerna igen

Jag vill minnas att jag i Grundstens/Palmgrens Fjällboken läst om hur laviner vid denna tid blir "lömskare": de kan glida iväg oväntat långt ut på plattare mark, där man går eller tältar...

Padjelanta/Sarek i juni ...

Hej !

Spontan reaktion i varje fall när du går in i Sarek kommer det med största sannolikhet att vara kvar snö, samt mycket vatten.

Du kommer säkerligen stöta på problem med vadning, dvs högt vattenstånd.

Själv har jag gått i Padjelanta och Sarek enbart i slutet av juli samt i slutet av augusti vid 5 olika tillfällen. Om du kan & har möjlighet försök senare läggen din tripp.

Men allt är möjligt, det handlar mycket om din inställning, ta det dock försikt när du är inne i Sarek. Vill passa på att önska dig en riktig god tur.

På grund av sjukdom i hemmet så måste jag göra alla besvikna, framförallt mig själv, genom att skjuta upp turen ett tag. Troligtvis åker jag upp när myggen har dött igen, jag och insekter kommer inte så bra överens.

Tack för alla informativa svar, det finns rätt mycket kunskap samlat här. Det verkar inte som om någon (på utsidan) verkligen har varit uppe där under den här tiden, det är ju lovande om man är ensamvandrare och njuter av att inte träffa en enda människa på flera dagar eller kanske veckor. Tänk att gå i Europas största vildmark, man har inte träffat någon på tio dagar, det är ljust dygnet runt och bäst av allt det finns inga mygg. Det låter som att vårsommaren kan vara en riktigt bra vandringstid i fjällen bara man har lite tur med snömängden och inte har någon tidspress.

4 turer hittills.

Hmm, jag får nog lära mig att uttrycka mig klarare!

När jag funderat en del på saken har kommit fram till att jag gjort 3 fjällvandringar i Sverige (Lundörrsfjällen, Kebnekaise + Södra delen av Sarek - Padjelanta) och en i USA (Glacier NP - Montana) i början av Juni.

Den mest minnesvärda var kanske vandringen i Sarek. Vi kom glada i hågen fram till Kikkjokk precis vid månadsskiftet Maj/Juni och försökte få tag i någon som ville ge oss båtskjuts över Jokken. Problemet var bara alla snabbt framflytande "isberg" som gjorde turen lite väl spännande. När vi till slut fick tag på en hjältemodig bybo blev det en lång och spännande tur där båten bland annat drogs över vissa isflak som var ivägen. Men slutet gott allting gott. När vi väl var över såg vi inte en enda människa på hela turen som varade i 10 dagar.

Tråkigt att det inte blev av den här gången, men det är bara att bita ihop och göra ett nytt försök nästa år!

/ Stefan

PS. Höstturer kan vara lika trevliga dom, själv har jag vissa funderingar på att besöka Rapadalen i Oktober när det stora Älgtjurarna har sin brunstperiod.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CptChernobyl Padjelanta - Sarek Juni 2011 Fjällvandring 8
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
NordhKap Padjelanta & Sarek Fjällvandring 14
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
Sedis Sarek/Padjelanta 6-7 dagar Fjällvandring 8
jnn79 Padjelanta & Sarek i augusti Fjällvandring 0
b1ff Padjelanta/Sarek i sommar - tips sökes Fjällvandring 14
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg