Padjalantaleden

Under två veckor i augusti ska vi vandra runt i Padjalanta och undrar om någon vet om det finns möjlighet till någon form av proviantinköp i stugorna? Vi tänker då på typ tubost, knäckebröd och Varma Koppen? I samelägren kan man kanske köpa glödkakor och rökt fisk men finns samerna kvar då? Har vi förstått saken rätt så finns det möjlighet till lite större inköp i Staloluokta. Stämmer det?
Vi ser fram emot en härlig vandring i för oss obekanta trakter. Tack på förhand för er hjälp
Bosse

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
För STF stugorna så finns varulista på deras hemsida.

Problemet är kanske att det bara finns STF-stugor i början och slutet av Padjelantaleden (Akka, Såmmarlappa, Tarrekaise, Kvikkjokk)

I Staloluokta finns två konkurrerande "affärer" som har vad jag brukar kalla fjällstugesortiment, dvs dillkött, läsk, ballerinakex och knorr pasta mm. Brukar även gå att köpa fisk och glödkakor. Tubost, varma koppen och knäckebröd kan du säkert köpa.

Det är inte särskilt billigt att handla där, men så har de ju rätt stora omkostnader också.

Stugorna ska också ha viss proviantförsäljning, men den har jag ingen erfarenhet av.

/Henrik

Proviant

Jag har varit i padjelanta ett antal gånger och aldrig haft några större problem att få tag på extra proviant.I de flesta STF stugorna så finns det ett bra sortiment och i vid "Sammestugorna" är det bara att fråga stugvärdarna..De har inget super sortiment men varma koppen, makaroner, potatismos o diverse annat smått och gott kan de alltid skaka fram, då iofs från sig eget förråd..Givetvis så säljer de oftast även rökt fisk, glödkakor och ibland går det även få tag på torkat kött. Skall jag vara riktigt ärlig så är de flesta "sammestugvärdar" ofta mer hjälpsamma än de i STF stugorna..missförstå mig inte nu, inget ont om STF eller deras "värdar" men sammerna är väldigt hjälpsamma och trevliga, inte alls "penga galna" som vissa ibland beskyller dem för att vara..

/R

P.S Ta med ett fiske spö..i augusti brukar det vara
relativt enkelt att få en å annan röding/öring på kroken.

avslutad210712

Gäst
Re: Proviant

Roberth; sa:
Jag har varit i padjelanta ett antal gånger och aldrig haft några större problem att få tag på extra proviant.I de flesta STF stugorna så finns det ett bra sortiment och i vid "Sammestugorna" är det bara att fråga stugvärdarna..De har inget super sortiment men varma koppen, makaroner, potatismos o diverse annat smått och gott kan de alltid skaka fram, då iofs från sig eget förråd..Givetvis så säljer de oftast även rökt fisk, glödkakor och ibland går det även få tag på torkat kött. Skall jag vara riktigt ärlig så är de flesta "sammestugvärdar" ofta mer hjälpsamma än de i STF stugorna..missförstå mig inte nu, inget ont om STF eller deras "värdar" men sammerna är väldigt hjälpsamma och trevliga, inte alls "penga galna" som vissa ibland beskyller dem för att vara..

/R

P.S Ta med ett fiske spö..i augusti brukar det vara
relativt enkelt att få en å annan röding/öring på kroken.

Vi vandrare är troligen ännu mera penninggalna då vi klagar på att varorna ute på fjället är dyrare än hemma hos vår lokala stormarknad.

Som tidigare sagts så finns det två butiker i Staloluokta.
Vid dom övriga BLT-stugorna kan det finnas proviant, men det är inte garanterat.

Vill du vara riktigt seriös kan du säkert lämna ett matpaket hos Fiskflyg eller någon av dom andra flygfirmorna så tar dom med det till Staloluokta.

/Ulf

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg