Paddlingskarta

• Trådstartare e96_mwa@e.kth.se (Marcus)
  • Start datum

e96_mwa@e.kth.se (Marcus)

Gäst
Har någon ett bra tips på en karta som är bra och praktisk att ha med sig på
paddelturer i stockholms skärgård. Var finns den i så fallt att köpa och är
det nödvändigt att skaffa ett vattentätt fodral?

Har provat båtsportkortet och kan meddela att det är mindre lämpligt att navigera
efter i kajak....

Tacksam för tips och idéer!

/Marcus

Rickard

Gäst
Gröna kartan, 1:50 000

Hej!

Jag brukar använda Gröna kartan, skala 1.50 000. Man kan visserligen behöva flera stycken för att täcka in ett område, men den ger bra och detalljerad information om förhållandena både på land (rast och tältplatser) och till sjös (små öar, skär och sund).

Inplastad i kartplast och förvarad i ett vattentätt fodral håller den ganska bra. Ett annat alternattiv kan vara att laminera kartan, till det behövs dock speciell utrustning.

Hälsningar
Rickard N

mielo@swipnet.se (Mikael)

Gäst
Hur menar du?

Vad menar du med "inplastad i kartplast"? Kan du förtydliga? Är det något man kan göra själv?

Kartplast

Kartplast kan man köpa själv hos de flesta bokhandlare. Det brukar säljas på rulle i olika bredder. Det kan dock vara lite svårt att få på plasten utan att få luftbubblor, men är man bara noggrann går det fint.

Mvh Erik

anders

Gäst
Alternativ till kartplast

Hej,
Ett visserligen svindyrt men suveränt bra alternativ till att plasta själv är att köpa kartan inplastad och klar direkt från lantmäteriverket. Vill man gan man också få kartan "falsad" som jag tror att det heter, dvs delad i rutor som plastas in i gemensam plast med 1 mm mellan rutorna om ni fattar hur jag menar.
Anders

jonasgillenstrand@telia.com (jonas gillenstrand)

Gäst
Rekommenderar ett kartfordral

Visst kan man plasta in sina kartor en och en.. men om du iframtiden kommer att vilja köpa fler kartor så är detta en mycket dyr lösning..

Jag paddlar kajak nästan varje dag och anväder ett kartfordral från Seal.. den är förstärkt i sidorna av tyg... och har fyra d öglor som gör att det är lätt att fästa på en kajak.. (om man inte har däckslinor...)

Det är absolut tätt.. och jag har aldrig haft problem med att mina kartor blir förstörda.. även under längre färder.. öppningen är en praktisk knäpp list...

Mvh Jonas

anderspalm73@hotmail.com (Anders Palm)

Gäst
Kartfodral till Båtsportkort

Litet tips till dig som trots det något otympliga formatet vill utnyttja båtsportkortetets fördelar vid vanliga kajakturer. Jag använder alltid sjökort eller båtsportkort, särskilt vid längre turer är det ovärdeligt att ha fyrar och farleder att navigera efter. Sjökorten är ju anpassade för sjöfart och är överlägsna vanliga kartor på sjön även om du sitter i en kajak. Nåväl, mitt tips är att tillverka ett fodral till båtsportkortet av vanlig byggplast. Det är mycket enkel, använd någon kraftig genoskinlig tejp och gör en enkel rullförslutning i ena änden. Är du noggran blir det helt vattentätt och håller förvånansvärt länge. Billigare fodral kan man heller knappast få tag på, Ortliebs och de andra tillgängliga är ju svindyra.

Hälsn. Anders Palm

kartor

Gröna kartan, topografiska, i dess skala 1:50000 är utmärkt att använda då den också ger landinfo som vi är intresserade av så att möjliga tältplatser mm kan ses. Det finns ett flertal vattentäta fodral som är lämpliga att använda i kajaksammanhang. Där du köper kartorna kan de säkert ge tips om fodral.

tomede ()

Gäst
1:100 000 lämpligare skala

Blå kartan, skala 1:100 000 är väl lämpad för paddling i deraljrikedom och är smidigare än gröna kartan eftersom du inte behöver byta blad så ofta.

/TE

johan_wanselin@hotmail.com (Johan Wanselin)

Gäst
Bordsunderlägg

"Hej Marcus
I de fall du inte är inne och finlirar bland kobbar och ett vanligt båtsportkort duger, föreslår jag dessa avbildade på bordsunderlägg(tabletter)vilka därmed blir slitstarka, vattentäta och billiga.
God tur."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ålands Turistinformation Paddlingskarta för ÅlaND Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg