Hej Peter.
Tack för ett snabbt svar.
Vi kommer att hålla hyfsat högt tempo och hur tre dagar är vad jag hoppats på.
Vet du på ett ungefär vad det tar att paddla en kilometer?
Vet du även om man får övernatta på öarna i Augusti?
Mvh,
David.
Att övernatta på öarna i Augusti är inga problem. Vissa av dom är fågelskyddsområde men dom sträcker sig som längst till slutet av Juli (om jag nu minns rätt).
Kanotpaddling kan man räkna på 3km/h men det beror naturligtvis på ganska mycket. Raslången är en ganska skydda sjö när det gäller vind. Blåser det mycket så är det inte så farligt att paddla där. Immeln däremot kan vara mycket värre. Av någon anledning så verkar det oftast blåsa sydliga vindar och ibland är dessa starka. Det innebär att skall man paddla från Brotorpet mot Immeln så kan det vara riktigt jobbigt men det är, som sagt, bara ibland.
Att ta sig från Raslången till Immeln innebär att ni behöver lyfta kanoten 3ggr.
Först vid Yrsnanäsudden (från Raslången till Gillessjön), sedan vid Getatorpet (från Gillessjön till Filkesjön) och till slut vid Brotorpet (från Filkesjön till Immeln).
Är man några stycken som hjälps åt så är dessa inga problem men kan ta lite tid.
Brotorpslyftet är det längsta (ca 800m) och det rekommenderas att man har vagn här så man slipper gå flera gånger. Annars får man göra det.
Det jobbigaste är vid Getatorpet. Här har man byggt en lång spång för att hjälpa till lite. Denna är extremt brant inledningsvis men tömmer man bara kanoten så är det inga problem att ta sig upp. Försök INTE ta er genom forsen utan att reka hela sträckan och om det inte är riktigt, riktigt lugnt vatten.
Det kan vara så att det fortfarande ligger två kanothalvor kvar vid spången. Dessa två kanothalvor tillhörde tidigare några vänner till mig som BARA skulle genom forsen. Detta resulterade i att forsen tog tag i kanoten, välte den och knäckte den mot de stora stenarna. Som tur var så skadade sig ingen men en hel del av deras utrustning sjönk.
Jag kommer själv att paddla i Raslången fre - sön i v30 och det brukar oftast vara riktigt trevligt men det är ofta mycket folk i sjöarna.
Lycka till!
//Peter