I början av 70-talet var jag i fjällen med ngr likasinnade och vi paddlade (och lyfte en hel del) under 3 veckor i Stora Sjöfallet, Kaitum och Sjaunja. Har fortfarande maffiga minnen av dessa veckor (frånsett myggen) men har tyvärr ingen kontakt med mina kanotkamrater från den sommaren. Vad jag också minns var att den kanot jag paddlade med hette Svartån fast på franska (Noir någonting) för att killen som ägde den var från Örebro och hade bl.a. Svartån som hemmavatten. Tänkte nu förära Svartån med en visit. Eftersom jag numer bor i Värmland funderar jag på möjligheterna att paddla från Vänern till Hjälmaren och kanske ut i Mälaren(om det är möjligt utan för långa lyft). Tittar man på kartan så kommer man ju från Vänern via Skagern och Letälven relativt nära Svartån och Stor-Björken (5-6 km) och transport m hj av medhavd hjuldoning bör inte vara ngt problem. Frågan är då om det går att paddla Svartån ner till Örebro från Stor-Björken. Hur är det att Paddla från Hjälmaren till Mälaren är det bästa via Hjälmare kanal och Arbogaån eller via Eskilstuna och Torshälla?
Är det någon som har erfarenheter av att paddla på dessa vatten eller vet ni ngn litteratur som beskriver dessa vatten ut paddelsynpkt . Tacksam för tips.
Vattenvännen Omar
Är det någon som har erfarenheter av att paddla på dessa vatten eller vet ni ngn litteratur som beskriver dessa vatten ut paddelsynpkt . Tacksam för tips.
Vattenvännen Omar