Paddlat Kåhög-Operan
Hej!
På Kanotförbundets sida finns en ledbeskrivning (men jag får inte fram kartan där):
http://www.kanot.com/soksidadata___493.aspx?routeid=157
Jag paddlade kanadensare från Jonsered till Lilla Bommen med Friluftsfrämjandet i Partille för ett par veckor sen, så jag kan bara uttala mej om den sträckan. Vi la i kanoterna nedströms Kåhögsbron, på andra sidan bron är det kraftiga forsar. Dem ska man nog undvika om man inte har forskajak. (En facebook-kompis kommenterade senare att han tippat där när han paddlade med scouterna en gång för längelänge sen.) Jag tror att det är ganska kort sträcka som går att paddla mellan Kåhögsbron och Jonsereds fabriker, men var man lyfter och sedan lägger i i Aspen har jag inte koll på.
Efter Kåhögsbron (i riktning mot Göteborg)var det bara två ställen med forsar som vi behövde vara lite försiktiga i, under Kyrkbron i centrala Partille och en bro till lite senare (som jag tyvärr inte minns namnet på). Under Kyrkbron skulle vi hålla oss i mitten av ån, under nästa bro skulle vi håll åt ena sidan har jag för mej, men jag minns tyvärr inte vilken sida... När vi skulle ut i Göta älv strax efter Tingstadstunneln blåste det rätt hårt. Dagen innan hade vår färdledare paddlat samma sträcka med en annan grupp, då blåste det så hårt att de inte kunde paddla på älven utan vände och tog upp kanoterna där Mölndalsån och Säveån möts. Färdledaren var först tveksam till om vi skulle ut på älven, men vi testade och även om det var ganska tufft så kom vi lyckligt fram.
Men är du säker på att ni ska paddla från Lilla Bommen till Aspen och inte tvärtom? Det låter liksom baklänges i mina öron... Å andra sidan var de två forsarna under Kyrkbron och den andra bron relativt små, så förutom dem och forsen uppströms Kåhögsbron är det kanske inget större problem att paddla motströms.
För två år sedan paddlade jag en del av Säveån med kanadensare, fast längre norrut i Vårgårdatrakten. Under planeringen lade jag ut en fråga här på forumet. Där finns några svar om sydligare delar av ån också som nog intresserar dej:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54632&highlight=s%E4ve%E5n
Mvh,
Anna på G