Det beror lite på hur pass folktomt område du är ute efter. Om du verkligen vill ha ett område som är folktomt med tuff paddling då kan jag rekommendera en tur som jag gjorde förra sommaren. Då paddlade vi kanot i padjelanta nationalpark. Det var en riktigt häftig upplevelse där vi inte träffade en människa under de första fem dagarna, helt folktomt. Oslagbar natur med häftiga fjäll, stora och vackra sjöar.
Vi blev influgna med helikopter till Staloloukta, sedan paddlade vi genom Virihaure och Vastenjaure bort till Voujatädno och ner till Kutjaure. Där lämnade vi kanoten och vandrade till Änonjalmme, där vi tog båten tilbaka til Ritsem.
Kartan nedan visar vår ungefärliga rutt (jag fick inte med sista biten genom Voujatädno och ner mot Kutjaure men det hittar du på
http://kso.lantmateriet.se/?e=589402&n=7484886&z=6). Gröna sträckor är lyft. Den här paddlingen kräver dock viss erfarenhet. Det är två riktigt stora sjöar som man paddlar i och det kan blåsa rätt kraftigt och gå rejäla vågor. Norrsidan av Vastenjaure är riktigt klippig och brant, där går det inte att gå iland. Om det blåser mycket bör man invänta lugnare väder. Voujatädno är rätt ström och på sina ställen är det ordentliga forsar här och var. Dessa ställen bör man, om man inte är erfaren av forspaddling, lyfta eller dra förbi kanoten/kajaken. Vi gick iland med jämna mellanrum och tog oss upp på höjder för att reka sträckorna framför oss.
Vi är inga extrempaddlare på något sätt, utan hyfsat erfarna kanotister. Vi tog det mycket lugnt under turen och tog det säkra före det osäkra, så med lite sunt förnuft går det att göra den här paddlingen utan att man är expert. Jag kan varmt rekommendera den här paddlingen om ni vill ha en häftig och annorlunda upplevelse.
Hör gärna av dig om du vill ha lite fler tips och kontaktuppgifter till helikopter och kanotuthyrning.