Hej!
Precis som du sæger så ær just turistturer råkommersiella. Vad gæller att ta med egna kajaker så ær væl flyg det enda alternativet. Det går ju någon lastbåt då och då men eftersom ni verkar ha bokat flygbiljet och skall åka om ett par veckor så ær det ju inte vidare enkelt. Hur det ær att ta med kajak på flyg vet jag inte, cyklar och skidor ær ju inga problem.
Tidigare vet jag att svalbard wildlife service hyrde ut kajaker, har ni ringt och hørt med dem? Æven Arctica och Skandinavisk fjellutstyr har uthyrning. Kolla på
http://www.svalbard.com under companies så hittar ni telenr. Sedan finns æven svalbard seilforening, de kan ha kajaker till utlån, tyværr har jag inte telenr till någon kontakperson dær, men hør med någon av de føretagen ni ringer till, de vet.
SEdan lite allmænt så ær ni væl medvetna om de generella riskerna hær uppe med isbjørnar (dvs bevæpning, signalpistoler, upptrædande etc) och hur man skall slå læger før att minimera risker med isbjørnsbeslk? Vattnet håller just nu en temperatur runt -1 till 0 så slå runt ær inte att rekommendera... Ni kan æven uppleva en del problem med att gå iland, isen har ju slæppt på de flesta stællen nu men det ligger fortfarande kvar meterhøga snø/isvallar vid strandkanterna, dessa kommer antagligen ligga kvar långt ut i juni och kan vålla problem men det kommer lite an på hur vædret blir i fortsættningen av året.
/MArtin - från longyearbyen med -3, solsken och pudersnø på glaciærerna