Paddla i Skottland

Hej!

Vi kommer att åka till Skottland i sommar och är väldigt intresserade av att paddla under semestern. Är det någon som har något erfarenhet av paddling i Skottland? Restips? Tips på bra uthyrare? Vi är tacksamma för alla tips!!!

Tack för hjälpen!

/Peter och Sara

I senaste nummret av tgo (Engelsk friluftstidning) fanns det just en artikel (och lite reklam fr{n andra arrang|rer) om just detta! Blev v}ldigt sugen sj}lv faktiskt!

Skall leta fram tidninginen ikv}ll och posta l}nkarna.

/Tommy

Var på Irland för några år sedan och blev nekad att på egen hand hyra kajak. Hade man inte genomgått någon av BCU:s graderingar var man hänvisad till turer med instruktör. Medförde givetvis ett helt annat prisläge och omöjliggjorde paddlingen. Jag har för mig att det är samma sak i Storbrittanien. Tror att det har med försäkringssystemet att göra samt givetvis det säkerhetstänkande man begagnar sig av i Storbrittanien.

Paddling i Scotland verkar dock vara en väldigt bra idé. Har för mig att BCU:s hemsida har länkar till uthyrare. Kolla där.

1. Jag kan bekräfta uthyrningsproblematiken i GB. Inte för att jag direkt har drabbats, men för att jag vill minnas att snacket gick så när jag var på BCU kurs.

2. Isle of Mull. Jag har, från vittberest och paddlande folk, fått rekommendation om denna ö. Något att spana in kanske.

3. Glöm inte bort att tänka på tidvattnet. Både med avseende på landningar och isättning (bära bära bära eller svårt/farligt) och gällande "tidvattenforsar" (på engelska tidal race - kan vara dramatiskt...).

-p-

PeterII; sa:
kommer att åka till Skottland i sommar och är väldigt intresserade av att paddla under semestern. Är det någon som har något erfarenhet av paddling i Skottland? Restips? Tips på bra uthyrare? Vi är tacksamma för alla tips!!!

Sommaren 2004 var kvinnan och jag i Skottland två veckor. Vi hade bil, och tog egna kajaker på taket, åkte till Islay och ställde bilen där. Paddlade kring Islay och Jura och hade sanslöst roligt! Kan alltså rekommenderas. Särskilt fint och vildmarslikt är Jura.

Tips 1: Tala med lokalbefolkningen om tidvattenströmmar i det område ni väljer. Det finns en hel del lurigheter här, strömmar som vid vissa tider drar rätt ut till havs ("Don´t be there, or you´ll wake up in Northern Ireland") eller orsakar våldsamma tidal races, typ Storforsen. Men vet man bara var dessa elaka ställen är, är det inte svårt att undvika dem.

Tips 2: Knotten är elak! Ha ett knott-tätt tält, tälta inte i fullständigt lä och se gärna till att ha morgonsol på tältplatsen. Ta med rökspiraler. Använder ni mygghattar, gör inte om mitt misstag: Jag hade för stora maskor, knotten flög in!

Tips 3: Det är kallt även sommartid, ta med långkalsongerna och den där extra tröjan.

Tips 4: Fråga lokalbefolkningen om tältning. Det är för det mesta fritt på stränder och öar, men det är inte en självklarhet.

Tips 5: På Islay och Jura finns ett par avlägset liggande övernattningsstugor man kan få använda. Har inte deras exakta positioner, men Jeremy Hastings på Islay Sea Kayaking Club hjälper säkert gärna till. Han har epost info@islaybirding.co.uk .

Tips 6: Kul tältplats utanför Islay: Ön Texa, som ligger strax utanför huvudorten Port Ellen. På öns sydvästra hörn finns en liten men bra sandstrand och ovanför den jämn gräsmark.

Tips 7: Av de whiskybrännerier vi besökte hade Laphroaigh den oslagbart bästa kajakstranden och ett härligt bemötande. Guiden Jack lät oss torka blöta persedlar direkt på en av whiskypannorna...

Tips 8: Väderprognos från Islay: "If you can see Rathlin Island, it´s gonna rain. If you can´t see it, it´s already raining..."

hälsningar
Jens

Kanske till någon hjälp...

Jag försökte hitta kajakuthyrare till en tripp i påskas genom att skicka ebrev till alla paddlingslänkar som jag hittade via http://www.visitscotland.com/ Lyckades till slut hitta en i Fort William, som visade sig ha endast en kajak (men desto fler cyklar) att hyra ut...räckte ju iofs åt mig; mina kamrater hade egna flytetyg så det ordnade sig.

Precis som svaren här ovan är min (visserligen ringa)erfarenhet att det endera är kanadensartyp man kan hyra eller så måste man ha med guide. Så, kan ni hyra i Sverige och ta med kan det vara enklare.

Vi paddlade från färjeläget Mull-Ulva och paddlade till Staffa eftersom vädrets makter var med oss.

Väldigt tunnsått med landstigningsplatser på Staffa, och de som fanns bestod av kullerstenstränder och naturligtvis rejäla vågor, så man får räkna med att det är "kraschlandning" som gäller om man ska dit.

SO sidan av Ulva hade inte heller så många ställen att gå iland på men klart enklare och mer skyddat. NV-sidan i sundet var rätt OK. Lite strömt dock men med rätt timing map tidvatten ska det inte vara något problem.

:) Kalle G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 2
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg