PeterII; sa:
kommer att åka till Skottland i sommar och är väldigt intresserade av att paddla under semestern. Är det någon som har något erfarenhet av paddling i Skottland? Restips? Tips på bra uthyrare? Vi är tacksamma för alla tips!!!
Sommaren 2004 var kvinnan och jag i Skottland två veckor. Vi hade bil, och tog egna kajaker på taket, åkte till Islay och ställde bilen där. Paddlade kring Islay och Jura och hade sanslöst roligt! Kan alltså rekommenderas. Särskilt fint och vildmarslikt är Jura.
Tips 1: Tala med lokalbefolkningen om tidvattenströmmar i det område ni väljer. Det finns en hel del lurigheter här, strömmar som vid vissa tider drar rätt ut till havs ("Don´t be there, or you´ll wake up in Northern Ireland") eller orsakar våldsamma tidal races, typ Storforsen. Men vet man bara var dessa elaka ställen är, är det inte svårt att undvika dem.
Tips 2: Knotten är elak! Ha ett knott-tätt tält, tälta inte i fullständigt lä och se gärna till att ha morgonsol på tältplatsen. Ta med rökspiraler. Använder ni mygghattar, gör inte om mitt misstag: Jag hade för stora maskor, knotten flög in!
Tips 3: Det är kallt även sommartid, ta med långkalsongerna och den där extra tröjan.
Tips 4: Fråga lokalbefolkningen om tältning. Det är för det mesta fritt på stränder och öar, men det är inte en självklarhet.
Tips 5: På Islay och Jura finns ett par avlägset liggande övernattningsstugor man kan få använda. Har inte deras exakta positioner, men Jeremy Hastings på Islay Sea Kayaking Club hjälper säkert gärna till. Han har epost info@islaybirding.co.uk .
Tips 6: Kul tältplats utanför Islay: Ön Texa, som ligger strax utanför huvudorten Port Ellen. På öns sydvästra hörn finns en liten men bra sandstrand och ovanför den jämn gräsmark.
Tips 7: Av de whiskybrännerier vi besökte hade Laphroaigh den oslagbart bästa kajakstranden och ett härligt bemötande. Guiden Jack lät oss torka blöta persedlar direkt på en av whiskypannorna...
Tips 8: Väderprognos från Islay: "If you can see Rathlin Island, it´s gonna rain. If you can´t see it, it´s already raining..."
hälsningar
Jens