Tjena,
Jag bodde på Malta 2006-2007 och pysslade bland annat med paddling. Men som mattsvart skrev, det är ju öppet hav på alla sidor och vassa klippor förutom något dussin stränder och vikar. Blir rejäla vågor dyningar när det blåser (eller blåst nån annanstans på Medelhavet)
Jag sysslade mest med (amatörmässig) kajaksurfing, finns hyfsat lämpade stränder i 270 grader åtminstone, men lite lurigt med klippor och sten på sidorna. Hjälm är ganska vettigt. Och ibland så gled jag bara fram på läsidan av ön och utforskade grottor med mera - För det sistnämnda är Blue Grottos + Ghar Lapsi lämpligt. Samt kring lagunen på Comino och vissa delar av Gozo, t.ex. kring Blue Hole och Inland Sea.
Min dåvarande kajak för uppgiften var en uppblåsbar fors/surf-kajak, Gumotex Safari. Funkade hyfsat och den var ju stryktålig. Motsvarande rock-hopping/surfkajak i plast är nog ännu bättre.
Hyrkajaker såg jag mest plastbaljor lämpade för badlek. Fanns en del havskajaker med, men de tillhörde nog klubbar/privatpersoner.