Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge?

Är det nån som har koll på hur Helge Å är att paddla kanot mellan Osby och Knislinge. På flygfotona ser det ut att kunna forsa en del mellan Osby och Broby, men jag ser inte riktigt. Det är ju en del kraftverk som jag tänker mig att man får bära runt. Men är det ok paddling för en van sjöpaddlare, men ovan forspaddlare?
 
Var ju tvungen att kolla flygfoto... Några bitar ser trixigt ut i början, det skulle jag skippa. Gå förbi eller starta efter. Sen ser det fint ut, dammar att passera, och flatvatten imellan.

h2.jpg
 
Tackar för info. Jag är ju ovan vid åpaddling, men vad kan man räkna med för sträcka i lugn takt? 14km till Broby och ca 23 km till Knislinge. Är det rimligt att man kommer hela vägen till Knislinge på en dag i lugn takt?
 
Skillnaden är väl mest att det går åt tid och energi till ett anta landtransporter. Dvs kanotvagn om det är lite längre. Och bra att försöka kolla på kartor och flygfoto var man kan ta upp och sen hoppa i.
 
Tackar för info. Jag är ju ovan vid åpaddling, men vad kan man räkna med för sträcka i lugn takt? 14km till Broby och ca 23 km till Knislinge. Är det rimligt att man kommer hela vägen till Knislinge på en dag i lugn takt?
Hela sträckan (37 km) på en dag blir nog en lång dag. 4 k/timme tror jag är i överkant, om du räknar in alla lyft, eventuella hinder, forsar mm. Mellan 8-12 timmar effektiv paddlingstid, skulle jag gissa utan att ha paddlat mellan de aktuella orterna.

Kan rekommendera Helge å längre norrut. Mellan Vittsjö och Verum vid högt vattenstånd. Mellan Hörlinge och Osby funkar något bättre med mindre vatten. Tror att det är mer populära sträckor. Men det har du kanske koll på!?
 
Hela sträckan (37 km) på en dag blir nog en lång dag. 4 k/timme tror jag är i överkant, om du räknar in alla lyft, eventuella hinder, forsar mm. Mellan 8-12 timmar effektiv paddlingstid, skulle jag gissa utan att ha paddlat mellan de aktuella orterna.

Kan rekommendera Helge å längre norrut. Mellan Vittsjö och Verum vid högt vattenstånd. Mellan Hörlinge och Osby funkar något bättre med mindre vatten. Tror att det är mer populära sträckor. Men det har du kanske koll på!?
Nä det hade jag inte koll på. Hur är sträckan mellan Verum och Osby? Jag tänker mig en helgpaddling med en övernattning.
 
Bonusinfo: 5-8 juli är det inte bara fågelkvitter som hörs i Knislinge

Deltog i rock-paddling i västra Blekinge för några veckor sedan (utan rock-hopping och inte heller någon roll :cool: ) och den kan man läsa om här:

/Patrik
 
Vittsjön till Verum och Skeingesjön är nog bara paddlingsbar vid större vattenflöden. Jag har gjort det på senvinter/vårkanten. Fint, rätt lugnt då! Skeingesjön till Osby är lite mer händelserik. En del små, enklare forsar.

Här är en guide över några olika alternativ. Jag har upplevt den som fortfarande giltig: https://www.osby.se/download/18.217e0d2917391511c26dfcf7/1626354266023/Karta och turbeskrivning paddling kanotleder.pdf

Jag har paddlat lite olika varianter. Har en packraft varför jag har kombinerat vandring på Skånelden, samt paddling i Helge å en del. Ett trevligt sätt att upptäcka den aktuella bygden! Skeingesjön och borgen är till exempel väl värt ett besök, likaså Hörlinge ängar.
 
Senast ändrad:
Ok, så att paddla mellan Vittsjö och Osby kan vara svårt nu då? Leden fanns med på deras karta, med länk till SMHIs vattennivåkarta. Jag har dock svårt att tyda den, så jag vet inte huruvida det är ok vattennivå eller ej.
 
För närvarande är det enligt SMHI lågt eller mycket lågt vattenstånd i området så det kan nog vara lite svårt med Vittsjö-Osby. Om du vill ut och åpaddla i det närmaste så kanske Knislinge-Havet (med ett lyft förbi vattenkraftverk och fors i Torsebro) eller Torsebro-Havet är aktuellt. I båda fallen kan du dels bryta vid Kristianstad för en kort tur, samt välja mellan gamla åfåran till Åhus eller nya till Gropahålet vid Yngsjö beroende på vad du känner för. Den enda biten där som kan vara lite vansklig är om det blåser alldeles för mycket när man ska korsa framförallt Hammarsjön.
 
För närvarande är det enligt SMHI lågt eller mycket lågt vattenstånd i området så det kan nog vara lite svårt med Vittsjö-Osby. Om du vill ut och åpaddla i det närmaste så kanske Knislinge-Havet (med ett lyft förbi vattenkraftverk och fors i Torsebro) eller Torsebro-Havet är aktuellt. I båda fallen kan du dels bryta vid Kristianstad för en kort tur, samt välja mellan gamla åfåran till Åhus eller nya till Gropahålet vid Yngsjö beroende på vad du känner för. Den enda biten där som kan vara lite vansklig är om det blåser alldeles för mycket när man ska korsa framförallt Hammarsjön.
Vil du göra en mellantur så kan du också bryta vid Kavrö bro där Åsumvägen/Flötövägen korsar ån ("gamla Åhusvägen"). Kavrö ligger nerströms Hammarsjön.
Gillar du fåglar är både Araslövssjön (strax nedströms Torsebro) och Hammarsjön fågelrika.
I både Åhus och Yngsjö kan man belöna sig med glass efter turen, till och med närproducerad, även om fabriken inte längre heter Åhusglass.
Vill du bada i havet vid ankomst från fin sandstrand så var beredd på att det kan vara svalt även på högsommaren. Inga öar som håller kvar vattnet utan det cirkulerar friskt och hålls svalt. Ska det vara varmt så ska det ha varit pålandsvind och varmt i en vecka eller mer.

/Patrik
 
Ok, så att paddla mellan Vittsjö och Osby kan vara svårt nu då? Leden fanns med på deras karta, med länk till SMHIs vattennivåkarta. Jag har dock svårt att tyda den, så jag vet inte huruvida det är ok vattennivå eller ej.
Som andra redan har skrivit, nu är det för lite vatten, framförallt mellan Vittsjö och Skeingesjön. Skeingesjön till Osby kan möjligtvis funka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.