Paddla Gbg-Halmstad

Har lite planer på att paddla sträckan Göteborg-Halmstad i sommar. Något som har gjort det? Hur många dagar kan det ta? Man är ju ganska exponerad för vind och vågor? Ska kanske säga att jag inte paddlat särskilt länge.
 
Tack för tipset!
Grejen är att jag ska ner och hälsa på min mamma som bor i Halmstad, plus ut och campa med gamla kompisar. Så då tänkte jag passa på att ta en paddeltur dit.
 
Hej
Det bör inte vara några större problem att paddla den sträckan. Invänta en någorlunda stabil väderperiod, kusten är öppen och sjön kan växa snabbt.

Håll dej relativt nära land, 1-3 Nm ut går en oftast nordgående ström på 1-3 kn ibland mer och ibland vänder den.

När Du närmar dej Nidingen så håll dej nära Mönster och passera Kungsbackafjorden och gå igenom Vendelsöfjorden (se sjökort) så slipper Du de starka strömmarna runt och omkring Nidingen där strömmen i vissa fall kan sätta med 8 kn ( då flyttas även de förrädiska stenreven).

Låt dig inte avskräckas av detta, det här är mina normala paddelvatten och det går utmärkt att paddla här, iaktta bara en viss försiktighet och säkerhetsutrusta kajaken så kan det bli en fin tur.
Tiden det tar att paddla sträckan är svårt att säga något om, det beror helt på vädret och om det blir stilleståndsdagar.

/Stig
 
VZ; sa:
När Du närmar dej Nidingen så håll dej nära Mönster och passera Kungsbackafjorden och gå igenom Vendelsöfjorden (se sjökort) så slipper Du de starka strömmarna runt och omkring Nidingen där strömmen i vissa fall kan sätta med 8 kn ( då flyttas även de förrädiska stenreven).
/Stig

Finns det så starka strömmar på Västkusten?

Jag har faktiskt funderat på att paddla från Göteborg till Nidingen via Tistlarna, Kungen, Hallands Svartskär nån gång under sommar. Sen längst kusten tillbacka - 3 dagars utflykt tänkte jag. Men det är kanske ingen bra idee med tanke på strömmarna. Har du något erfarenhet med att paddla till Nidingen? Vart kan man hitta mer info om strömmarna på denna sträckan?

Jakub
 
Nidingen

Oj, är man dum eller hade bara tur? Vi paddlade från Abbelås på Onsalahalvön, via Malön, ut till Nidingen, runt och tillbaka. En jättefin tur, en dag med väldigt lite vind och nästan ingen sjö. Visste inte att det fanns så läskiga strömmar därute?

Är också intresserad av att lära mig mer!
Dumma frågor, förlåt: är det strömmar som är konstanta eller ändras de över säsong, tid på dygnet eller hur fungerar det? Helt enkelt, hur försiktig bör man vara när man planerar sina rutter? Och var kan man hitta info om olika områden?
 
Re: Läskiga strömmar ?

af65; sa:
Sveriges starkaste tidvattensströmmar finns tydligen norr om Orust:
http://www.orust-kajak.se/leder/northswe.html
/A

Inte ens dessa strömmar blir något problem om man paddlar längs kusten norrut. Man måste in genom sörströmmarna eller nordströmmarna, dvs genom någon av passagerna till fjordarna norr om Orust, för att träffa på dessa tidvis ovanligt starka strömmar. Men glöm dramatiska bilder på tidal races i Wales och annat, på sin höjd porlar och virvlar det litegrann.

Vågor vid oskyddade passager och högtrafikerade farleder är betydligt värre.

/micke
 
Hej
Vet inte var man kan hitta information om strömmar, jag har inte tänkt så mycket på det.
Min egen erfarenhet av strömmar baseras på ett tidigre kustfiske som pågått i generationer före mig, kunskapen är helt enkelt förmedlad erfarenhet samt praktik under ett antal år.

Strömstyrkorna runt Nidingen har jag fått av en fd fyrvaktare på ön, vi fiskade en del ihop på den tiden och de utförde väderobsevationer åt SMHI var tredje timme dygnet runt och här ingick bl.a avläsning av strömstyrka.
De mycket kraftiga strömmarna på upp till 8 kn förekommer bara då och då, bl.a påverkar vädret på Nordsjön en hel del.
Hela området från Nidingen ner till Klåback är strömmen något att ta på allvar, det var inte ovanligt att välena (vakare) var helt nerdragna under ytan av strömmen.
Börjar det sen blåsa mot strömmen bildas snabbt en mycket otäck sjö med en vågbild som är helt annorlunda än normalsjö, den ger mycket branta vågor.

Nu vill jag inte skrämma eller avråda någon från att paddla i området, det går alldeles utmärkt att paddla här och under lugna perioder går det fint att paddla till Nidingen utan någon större risk.
Följer man bara kustlinjen vid passage här så undgår man det mesta av problemen.
Längre överfarter på öppet vatten är oftast inte att rekommendera.
Sen borde det vara en självklarhet att säkerhetsutrusta kajaken så långt det är möjligt.

/Stig
 
Tänkte bara säga att jag gjorde min paddling Gbg-Halmstad v27. i sämsta tänkbara väder!
Regn och motvind hela tiden. Det var ju ingen direkt njutbar upplevelse. Fick inflamation i höger handled efter första dagen! Ska skaffa en paddel där jag kan ändra vinkeln. Men jag kom fram efter 4 dagar. Helt ok efter att bara paddlat i ca 3 månader. Lite dumt kanske att ge sig ut ensam på en sån tur. Men samtidigt lärde jag mig mycket på kort tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Paddla luleälv med packraft Paddling allmänt 1
gummi paddla strängnäs>hjälmare kanal>eskilstuna>strängnäs Paddling allmänt 1
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Askel Paddla Helge Å mellan Osby och Broby/Knislinge? Paddling allmänt 13
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2

Liknande trådar