Paddelval

Hej,
Vad säger ni rutinerade paddlare om val av paddel? Vanlig eller ving? Som relativ nybörjare har jag skaffat en vanlig paddel, men skulle vara intressant att höra lite om pros and cons när man blir mer van. Vad föredrar en duktig turpaddlare?

Hej,
Vad säger ni rutinerade paddlare om val av paddel? Vanlig eller ving? Som relativ nybörjare har jag skaffat en vanlig paddel, men skulle vara intressant att höra lite om pros and cons när man blir mer van. Vad föredrar en duktig turpaddlare?
För att krångla till ytterligare så finns grönlandspaddel som altenativ 3.
Genrellt ser jag många gå ner i bladstorlek numera (sägs skonsammare mot axlar) och och istället lite högre frekvens.
Även bladvinkel blir mindre, själv paddlar jag med noll grader även på euro-paddel. Möjligen att hag adderar på lite vinkel i väldigt stark vind men mina handleder gillar att slippa vridningen.

Låna och prova vad du trivs med.

/Patrik

Jag har paddlat med europaddel med har gått över till grönlandspaddel och kommer inte gå tillbaka till europaddel. Så mycket mera skonsamt för axlarna bara som ett exempel på fördel.

Det får nog vänta med grönlandspaddel några år - så proffsig vågar jag inte se ut än :)
men det är inte svårt alls faktiskt, det är bara en vanesak. sen blir det billigt också om man täljer en själv. mig tog det en helg med handkraft. har man slip går det väl på några timmar. jag har haft min i 8 år utan att knäcka den, men leker inte så mycket nuförtiden.

Lite svårt att ge ett bra svar, lite beroende på vad/var du paddlar för kajak nu, vad du har för mål i framtiden och vad du tycker är roligt (inte alltid samma som vad är bäst..).

En grov generalisering är att vingpaddel är effektivast för fart - träning eller tävling. Mest effekt kontra insats. Funkar med skädda men kräver roder för att komma till sin fulla rätt.
Plattpaddel är bättre till stökigare vatten (vilket inte alltid är samma som stora vågor..) och manövrering med hjälp av styrtag. Något sämre effektivitet.
Grönlandspaddel funkar till det mesta men är ännu något mindre effektiv, förutom till grönlandsrollar.. :) Men många uppskattar estetiken och enkelheten, och den upplevs ofta som skonsammare för axlarna t ex.

Har du möjlighet att prova andra paddlar så gör det. Det tar oftast ett tag att bli bra på de olika typerna men ingen av dem är jättesvåra att använda. Ska man bli riktigt bra får du dock räkna med att nöta ett tag. Träna gärna med andra t ex i en kanotklubb eller gå en kurs.

Och lägg några kronor extra på en lätt paddel. Du får betydligt mer "pang för pengarna" än om du lägger samma summa på kajaken.

Själv paddlar jag oftast skäddakajak med plattpaddel, ibland vinge. En kombination jag trivs bra med, rolig att använda och det går tillräckligt fort.. :)

/ Ulf

Plastpaddel med aluskaft är ganska sunkigt att paddla med, aluskaftet kyler händerna när det är kallt. Det löser man med neoprenhandskar.

Enda fördelen med plastpaddel är att du kan stöta i den i en stenig botten och trycka emot med den mot berghällar och klippor utan att det gör något.

Så kan du inte bete dej med en kolfiberpaddel, för den får bara röra vid vatten, näckrosor eller sittbrunnen i kajaken.
Fördelen är den extremt låga vikten och att man kan justera vinkeln mellan bladen.

Du kommer i slutänden köpa en kolfiberpaddel oavsett, så om du vet om att du kommer ha stenkoll när du lägger ut eller går iland så kan du köpa en kolfiberpaddel direkt.

Jag föredrar böjda paddelblad och det är nog det som dom flesta föredrar.
Du kommer ändå inte paddla i grovt vatten på ett tag, så köp en kolfiberpaddel med böjda blad.

När du framöver känner behov av att paddla i grovt vatten så kan du alltid köpa en flat kolfiberpaddel om du känner behov av det då.
En paddel är ju till 99% en engångsutgift....Den kan gå sönder...

Plastpaddel med aluskaft är ganska sunkigt att paddla med, aluskaftet kyler händerna när det är kallt. Det löser man med neoprenhandskar.

Enda fördelen med plastpaddel är att du kan stöta i den i en stenig botten och trycka emot med den mot berghällar och klippor utan att det gör något.

Så kan du inte bete dej med en kolfiberpaddel, för den får bara röra vid vatten, näckrosor eller sittbrunnen i kajaken.
Fördelen är den extremt låga vikten och att man kan justera vinkeln mellan bladen.

Du kommer i slutänden köpa en kolfiberpaddel oavsett, så om du vet om att du kommer ha stenkoll när du lägger ut eller går iland så kan du köpa en kolfiberpaddel direkt.

Jag föredrar böjda paddelblad och det är nog det som dom flesta föredrar.
Du kommer ändå inte paddla i grovt vatten på ett tag, så köp en kolfiberpaddel med böjda blad.

När du framöver känner behov av att paddla i grovt vatten så kan du alltid köpa en flat kolfiberpaddel om du känner behov av det då.
En paddel är ju till 99% en engångsutgift....Den kan gå sönder...
Paddel är redan inköpt, en touringpaddel i kolfiber med rätt små blad. Som jag skrev tänker jag att det blir bäst nu i början i alla fall - det är en sådan jag är van vid. Jag var mest nyfiken på vad ni mer erfarna föredrar.

Jag föredrar lätt och bra delbar och inställbar även i längd vingpaddel med relativt små blad. Givetvis kolfiber.

Jag föredrar roder.

Valet av bra paddel ger mer valuta för pengarna än valet av kajak IMHO. För övrigt gillar jag övriga råd du fått ovan också. Det är tycke och smak som avgör.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kris-10:an Paddelval!?! Paddling allmänt 3
kuah Paddelval Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg