Paddelval!?!

Har under säsongen provat runt lite mellan olika paddlar, men har svårt att hitta riktigt rätt.

Jag har kommit fram till att jag vill ha en mkt lätt, normal (ej ving..) och relativt lång paddel. Funderar på en icke delbar då den väger lite mindre. Den jag har nu är delbar och får gå som reserv...

Behöver tips och era erfarenhet kring detta!!

Grönlandspaddel !

I somras gjorde jag mig ett en grönlandspaddel och gav mig ut på sjön. Det tog ungefär en halv timme innan handleder, armbågar och axlar riktigt förstått att det nu var nya tag som gällde. När jag så småningom lärt mig hur den skulle och kunde hanteras så dels sjönk frekvensen och dels så kändes det mycket bättre i axlar och armar än det nånsin gjort vid paddling. Vid ett par tillfällen har jag lånat ut GP´n och själv paddlat med en "vanlig, normal" paddeel. Det har känts väldigt konstigt och jag har ganska snart känt av en del muskler som protesterat.
Mig säjer det att det är bättre, skönare och effektivare att använda en GP. Om du kollar runt så hittar du paddlare med mycket, mycket mer paddling i armarna än vad jag har som tycker likadant, så förmodligen ligger det nånting i det.
Den paddel jag använder nu är för tung så den är satt på bantningskur i vinter.
När jag gjorde den kostade den mig ungefär 150 kr, mest för att jag använt en del mahogny i den. Den andra paddeln, lite mer Pagajtyp på den, kostade ungefär 40kr. Åsså lite tid förståss. Den ska också få banta en del i vinter. Kolla Björn Thomassons sida för mer argument för GP.
Om du ändå efter att ha läst och kanske provat vill ha en "vanlig, normal" paddel så kan jag bara säga att jag tyckte bra om Azzali Tricolor när jag använde sådan. Lätt, smidig och trevlig samt någorlunda billig.

Instämmer

Ja kan bara instämma med tidigare inlägg. Har paddlat ca 300 km med min GP. Inte ont, inga öma muskler inga problem alls och håller lätt jämn fart med andra paddlare. En hemsnickrad GP bör väga runt 700 - 900 gr och tar en dag eller två att göra.

Lycka till/Jan

Om du inte är intresserad av ving eller gp: titta gärna på Epic Active Touring (Wayfarer) Paddle (http://www.epicpaddles.com).

Lätt! Trevlig! Om än en smula dyr (eller, tokdyr jmft m gp). Själv paddlar jag med en förhållandevis lätt kolfiberpaddel från Robson. Jag är nöjd, men kompisens Epic är lättare. Han köpte sin Epic hos http://www.kajak.dk, men den skall också finnas hos återförsäljaren som finns utanför Linköping (?).

Patric

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kuah Paddelval Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg