Paddelpinne i kyla

Började snickra till en grönlandspaddel idag och kom att tänka på en grej. Hur skyddar man händerna på vintern?
Har alltid använt pogies, men det lär väl inte funka så bra med en sån paddel? Jag menar, glidande tag och dessutom rätt grovt skaft...
Hur håller ni tassarna varma därute?

Kolla tidigare diskussion på utsidan (sök!), t.ex. här.

Björn Thomasson har skrivit mer specifikt om GP och handskar i vinterkyla här.

Sen gäller det väl att pröva sig fram. För kylan vill man ha en så tjock handske som möjligt, för paddlingen en så tunn handske som möjligt, helst med fingrar. Det gäller att hitta en kompromiss som funkar för en själv.

Varmast och mest prisvärt är nog inte speciella kajakvantar, utan dyk- eller eventuellt fiskarvantar. Gäller att pröva så att de är tillräckligt smidiga bara. Lycka till i pryldjungeln, ses på vattnen i vinter :)

Fördelen med en GP är ju just att det inte är så kritiskt vilka vantar man har, eftersom det inte är någon vinkling som görs på paddeln.
Jag brukar ha pogies eller neoprenetumvantar när jag kör. Glidande tag tar man ju bara på stormpaddeln, och den använder man väl ändå aldrig från början? Eller?

Försvarets tumvantar (silverfiskar) funkar också jäkligt bra!

Det går att använda pogies på en GP

Vid min första tur med GPn i våras så hade jag ännu inte skaffat några neoprenvantar, så jag använde mina fleacevantar. Det tog knappt en minut så var vantarna blöta, efter ytterligare någon minut så var händerna iskalla. Någon minut senare så hade de domnat bort. Jag hade med mina pogisar så jag plockade fram dem och de gick precis runt skaftet på GP. Sedan blev händerna varma o sköna igen.
Så det går att använda pogisar på en GP, men givetvis så begränsas ju möjligeterna till glidande tag mm.

/Mattias

PS. nu har jag skaffat ett par neoprenvantar, och det är lite smidigare.

The greenland style

Lite sökning på traditionella kläder visar att inuiterna själva använder "vanliga" tumvantar i sälskinn. Ofta dock med två tummar, inte för att de hade en extra, utan för att vända handsken när den blir för slibbrig i greppet. Skinnet behandlat med sälblod för att bli extra vattentät. Håren är inte rötade av utan rakade för strävare yta. En innervante i bomull eller träull som isolering. Tanken måste vara att hålla handen helt torr istället för moderna neoprenhandskar typ våtdräkt. Kan ju inte vara helt omöjligt att sy i något vattentätt slitstarkt tyg och täta sömmarna med tejp/liquid seem. Funkar det i Grönlands kalla vatten borde de ju funka här...

http://www.britishmuseum.org/explor..._greenland/pair_of_sealskin_mittens_aaqq.aspx

Bilagor

• paddelhandske.jpg
    paddelhandske.jpg
    101.4 KB · Visningar: 395
Tror oxå poggisar kan funka ,men tror därimot inte på "tjocka" neoprenhandskar(typ fiskehandskar från Jula) Men Kanotcentrum har mkt tunna sköna förböjda neoprenhandskar som man kan paddla med på vinter utan att förlora paddelkänslan helt :)

/Janne

Enkel och billig lösning

Vanliga fingervantar och diskhandskar utanpå fungerar bra för mig. När det blir riktigt kallt tar jag på ett par M90-handskar utanpå detta. De är inte vattentäta, men vattencirkulationen i skinnet är inte så stor, så det blir som en mycket tunn våtdräkt. Av någon anledning blir det hur som helt inte kallt.

På ÖB blir totalkostnaden ca 35 kr, så det är väl värt ett försök.

Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg