Paddelkläder nu när det blir kyligare?

Nu börjar den säsongen närma sig då det kan vara skönt att ha en jacka då man paddlar. Jag funderar därför på att köpa en. Det finns här i närheten jackor för omkring 1 300 kr som verkar bra, men den modell jag tänker på saknar huva. Jackan är för övrigt inte i gore tex.

Behövs en huva? Jag tycker det verkar skönt att kunna dra upp den om det blåser kallt, men det kanske kan lösas lika enkelt med en sydväst? Om jag drattar i hjälper en huva som inte är i neopren mig inte ändå, så den aspekten spelar väl ingen roll?

Räcker det med dykarsockar på fötterna, en 3 mm paddel longjohn på kroppen och en ullfrottetröja med en paddeljacka ovanpå om jag skulle ramla i vattnet när det blir kallt (under 6-8 grader i vattnet)? Att det räcker bra när jag är ovanför vattnet är klart, men jag vill ju gärna ha några minuters marginal om jag trillar i vattnet innan jag fryser sönder. Jag har inte för avsikt att paddla när det är minusgrader.

Kalle
 
Också börjat planera lite...

Hej!

Nu till hösten kan det säkert bli många fina soliga dagar. Vindstilla och tjusiga färgkaskader i naturen...

Då, vill jag vara ute! Men bara då...

Förmodligen lär man inte frysa så länge man sitter i båten. Botten är täckt med liggunderlag och isolerar förhoppningsvis bra i kombination med ett kapell.

Att paddla i våtdräkt tror jag inte att jag vill.
Jag blir nog bara svettig då...
Jag håller mej nog så nära land som möjligt istället.

Jag köpte en Palm jacka som jag hoppas få nytta av i höst. Det nog den enklaste, kostade strax under 500 på Svima.
Den verkar helt vattentät, men inte av något "andasmaterial". Muddar och halslinning i "neopren". Stor och rymligt skuren, så den lär fungera även med en tjock tröja under.

Strmbrg,
 
Nedkylningstabell

Kalle E; sa:
Räcker det med dykarsockar på fötterna, en 3 mm paddel longjohn på kroppen och en ullfrottetröja med en paddeljacka ovanpå om jag skulle ramla i vattnet när det blir kallt (under 6-8 grader i vattnet)? Att det räcker bra när jag är ovanför vattnet är klart, men jag vill ju gärna ha några minuters marginal om jag trillar i vattnet innan jag fryser sönder. Jag har inte för avsikt att paddla när det är minusgrader.

Kalle

Hej
Jag bifogar två länkar med en tabell + info som talar om riktlinjer för klädsel i olika vattentemperaturer. http://www.geocities.com/shawnkayak/SafetyBrochure.html och http://www.kayakforum.com/cgi-sys/cgiwrap/guille/wiki.pl?Hypothermia_Table
Den är gjord av en erfaren amerikansk kanotist, Shawn Baker. Lägg marke till att i temp.intervallet 4,5 - 10 C kan du inte vistas mer än max 5 minuter utan skyddande kläder innan förmågan att använda händerna eller utföra självräddning försvinner. Enligt honom är inget annat än torrdräkt knappt att tänka på i de temperaturerna.
Läs och begrunda och ta sedan ett vägenomtänkt beslut.

Paddla säkert!
Hans
 
21 grader och våtdräkt

I Sverige är vattentemperaturen i havet sällan över 21 grader. Enligt tabellen i länken skall vi således så gott som alltid bära en 3 mm våtdräkt, lätt paddeljacka, paddlingsskor och en mössa. Hur många av oss gör egentligen det? Jag bävar vid blotta tanken på att en sommmar som denna paddla runt i ovan nämnda kläder.

Joakim
 
Re: 21 grader och våtdräkt

Banankontakt; sa:
I Sverige är vattentemperaturen i havet sällan över 21 grader. Enligt tabellen i länken skall vi således så gott som alltid bära en 3 mm våtdräkt, lätt paddeljacka, paddlingsskor och en mössa. Hur många av oss gör egentligen det? Jag bävar vid blotta tanken på att en sommmar som denna paddla runt i ovan nämnda kläder.

Joakim

Det viktiga med tabellen är att man inser vilka marginaler eller brist på sådana man har. Givetvis spelar faktorer som hur skicklig du är, avstånd till land, lufttemperatur, vind, mm in. Ibland måste man kompromissa, det är ju inte bra att bli överhettad heller, men det viktiga är att besluten är välgrundade. Det exempel du nämner gäller för intervallet 15,5- 21 grader. I 15,5 graders vattentemp har du 15 max 30 min på dig att reda ut din situation på egen hand. Om du läser länken under rubriken "En liten påminnelse om allas vår dödlighet" så ser du att den killen kämpade i tre timmar innan han frös ihjäl. Då är 15 minuter inte mycket. Allt går inte alltid som man tänkt sig.
Är man osäker på om man har tillräckliga kläder är det ju bara att hoppa i och prova. Kan man sedan tänka sig att simma runt där i en halvtimme så är kanske allt lugnt. Klä er efter vattentemperaturen så långt det är möjligt.


Hans
 
paddeljacka

Huva bör du absolut ha på din paddeljacka,likaså neopren (eller helst gummi) muddar i armslut och hals och naturligtvis i matriel som GTX eller liknande.

Men det går alldeles utmärkt med jackor som du använder som regnskydd vid övrigt friluftsliv bara de har en bra huva.
Jag paddlade hela oktober förra säsongen utan att använda skalplagg överhuvdtaget ,det blev för varmt helt enkelt.
Men ett är säkert: en bra paddeljacka vid kapsejsning och om du behärskar rollen medger det att du inte blir våt inpå kroppen!
/Bosse.

[Ändrat av Boosse 2002-09-19 kl 00:36]
 
Kalle skriver att vattentemperaturen beräknas vara 6-8 grader. Om man då hamnar i vattnet utan rätt klädsel, spelar ingen roll om man rollar eller ramlar ur. Risken är mycket stor att man drabbas av spädbarnreflexen och börjar hyperventilera och då är det kört. Utan neoprenhuva i den temperaturen är risken också att man får in kallt vatten i öronen och tappar orienteringen, vet inte vad som är upp eller ned.
Spädbarnsreflexen utlöses ,tror jag, av kallt vatten på bröstet.


Hans
 
Verkar omöjligt

Med all respekt för de som utfört olika tester på hur länge man överlever i kallt vatten verkar tabellen som hänvisas till ovan inte rimlig. Precis som banankontakt skriver skulle alla bära våtdräkt året igenom här i Sverige. Ja, för övrigt i hela Europa, eftersom väl vattentemperaturen sällan stiger över 26 grader ens i Medelhavet.

Paddlar du Hans på vintern? Vad har du i så fall på dig?

Vid val av vinterklädsel tänker jag så här. Under tiden jag sitter i kajaken och paddlar som vanligt är kylan inget problem. Det räcker mad ganska tunna kläder för att hålla mig varm, bara de är vindtäta och lite vattenavvisande. När, om, jag däremot kapsejsar måste det till helt andra kläder. Om jag lyckas rolla upp igen är det viktiga att kläderna är täta och inte släpper in så mycket vatten i sittbrunnen eller in på kroppen.

Om jag däremot ramlar ur och hamnar i vattnet krävs att kläderna håller mig varm i vart fall fem minuter i vattnet (den tid det tar att komma upp igen) och sedan under minst 20 minuter intensiv paddling (Jag paddlar inte längre än så ifrån närmaste ö eller kust). Efter den tiden kan jag komma ur kläderna och ta på mig torra varma kläder från packningen. Jag menar inte att jag under de fem minutrarna i vattnet eller under paddlingen in till land måste känna en behaglig värme, utan bara att klädseln måste hålla mig tillräckligt varm för att jag inte skall dö eller äventyra min säkerhet. Måste det verkligen till en torrdräkt för det?

Jag förstår att en torrdräkt kan hjälpa mig att inte bara klara livhanken utan kanske till och med bada och fortsätta utan problem eller behov av att byta kläder, men om jag kapsejsar på vintern anser jag det vara en så pass allvarlig incident att jag säkerkligen kommer att ta mig in till land för att värma mig och byta kläder. Jag har inget behov av att omedelbart kunna paddla vidare som om inget hänt.

Kalle
 
Billig torrdräkt

Från en annan diskussion om samma sak hämtar jag följande tips på en billig torrdräkt. (Alltså inte billig i absoluta termer, utan enbart i relativa.) Jag kan inte finska, men jag är ganska säker på att det är en torrdräkt. Den har ju purjehdus till exempel..

Ursuit Std 5116 € 590
Käyttökohteet:veneily, purjehdus,melonta ja jetteily myös ammattikäyttöön.

Mer info och en bild finns på http://www.us-sportboats.cc/ursuit.html.

Kalle
 
Re: Billig torrdräkt

Kalle E; sa:
Från en annan diskussion om samma sak hämtar jag följande tips på en billig torrdräkt. (Alltså inte billig i absoluta termer, utan enbart i relativa.) Jag kan inte finska, men jag är ganska säker på att det är en torrdräkt. Den har ju purjehdus till exempel..

Ursuit Std 5116 € 590
Käyttökohteet:veneily, purjehdus,melonta ja jetteily myös ammattikäyttöön.
Ursuit Std 5116 är en torrdräkt, och den är avsedd till bla. just paddling (melonta = paddling). Materialet är Gore-Tex.

Jag känner flera paddlare som använder just denna torrdräkt och samtliga är nöjda. Några av dem har tidigare haft torrdräkter av annan sort men bytt till Ursuit.
 
RE:Verkar omöjligt

Jag har en nyligen införskaffad torrdräkt.

Du skriver att du behöver hålla dig varm i fem minuter.
Räknar du då in tiden för pumpning i det? Under den tiden sitter du i vatten en bit upp på kroppen. Under pumpningen är förhållanderna dessutom lika dåliga som när du åkte i första gången och dessutom har du vatten i sittbrunnen och du kan inte paddla under tiden. Om du kantrar en gång till är odsen ännu sämre eftersom du redan är något nedkyld. Denna gång kanske det tar 10 minuter osv. Du säger att du inte är längre än 20 minuters paddling från land. Det innebär ca 1 distansminut eller 1852 m. Jag hoppas du inte behöver simma.

Hans
 
Vid användandet av torrdräkt är det av yttersta vikt att man inte "vädrar" i halsen/överdelen ifall den möjligheten finns - det är ingen höjdare att simma med en vattenfylld torrdräkt. Att tro att man hinner dra igen blixtlåset om man börjar välta är nog optimistiskt.

Den som vill läsa en rysare om drunkning (och nedkylning) trots torrdräkt, och där "vädring" bedöms vara en av huvudorsaken till tragedin kan läsa på länken: http://www.nspn.org/NSPAccidErie.html
 

Liknande trådar