Padle-hansker eller finger-hansker – varmetap.
Padle-hansker:
Har stort sett bare padlet uten hansker (har en ”tørr-topp” med latex/neopren-mansjetter som dekker hånd-leddene), men da jeg sist padlet (slutten av oktober...tynn is enkelte steder), brukte jeg et par tynne padlehansker laget av nylon (vind-hansker som festes til padle-åren).
Det holdt meg akkurat varm så lenge jeg padlet (nesten vindstille og +1'C).
Men disse er ikke bra nok hvis det er noe vind.
Dessuten kan det i slike hansker, laget av tynn nylon, være vanskelig å tre hånd nr. 2 inn i hanske nr. 2, når du ikke kan få hjelp av hånd nr. 1 (som allerede er inne i hanske nr. 1 som er festet i padle-åren...hvis dere skjønner). Man blir nødt til å bruke tennene til hjelp får å få på hanske nr. 2.
Spesiellt kan dette være et problem hvis det er litt vind&bølger - hvis man føler seg ustødig.
Da lar man bare foto-apparatet ligge og padler videre...
Bedre er det hvis man velger slike hansker foret med fleece, OG som har en slags "avstivning" i åpningen, som gjør det lettere å få på hanske nr. 2.
Disse er også varmere.
Neopren-hansker (2-3mm) er også varmere.
Neoprenen er dessuten stivere enn tynn nylon, slik at det (med rett design) er lettere å få inn hånd nr. 2.
Har selv nylig kjøpt et par ”BomberGear Spider Mitts”, som er laget av både neopren og nylon, OG som har stor avstivet åpning. Har desverre ikke rukket å få prøvd dem, men de var dyre: 550 SEK (i Norge), og er enkelte steder bare sydd sammen med ENKELT søm...hmm...holder det?
Her hvor jeg bor i Nord-Norge er det minst 200km til nærmeste kajakk-butikk som har slikt ”ekstra-utstyr”. Derfor handler jeg litt på post-ordre fra Sør-Norge (og kanskje fra Sverige?). Har ”surfet” litt på internett-sidene til
http://www.orust-kajakk.se.
De hadde i sommer noen de kalte ”Proffens Paddelhandskar” i (3?)mm neopren, til pris 380 SEK (produsert i Sverige). Disse er sannsynligvis like bra (og billigere) enn mine.
Finger-hansker:
Orust solgte også i sommer fingerhansker i 2(?)mm neopren av merket Hiko (www.hiko.cz), til pris 310 SEK(produsert i Tjekkia). Endte selv opp med et par 2mm ”sharkskinn”-hansker av merket ”Chrewsaver” (www.chrewsaver.co.uk) da jeg var i Sør-Norge like etter nyttår (nedsatt pris), men var nær ved å bestille Hiko-hanskene.
Etter min mening bør finger-hansker være lange nok til at de dekker (isolerer) håndleddet.
Ved håndleddet ligger pulsårene nesten like under huden – varme-tapet kan bli stort hvis ikke dette stedet er tilstrekkelig tildekket(isolert). Hanskene bør også være utstyrt med borrelås(kardborrdeband?) rund håndleddet, slik at de blir helt tette på dette stedet.
Til kajakk-padling er det også viktig at man velger finger-hansker hvor fingrene er sydd krumme/bøyde – det gjør det enklere å holde rundt padle-åren.
(NB! Det finnes hansker hvor fingrene er bøyd mer enn godt er – prøvde et par av merket Salamander(?), og de syntes JEG var FOR MYE bøyd, andre mener kanskje noe annet...).
Friksjonen i grepet på hanskene (kontaktflaten mellom hanske og padle-åre), varierer fra merke til merke. Også her kan det bli FOR MYE friksjon – hvis man padler med ”vridd åre” (80-90 graders vinkel mellom de to åre-bladene), noe de fleste gjør.
Kanskje kan man redusere friksjonen med å spraye på noe ”silikon”-spray(?), som er myk, og som derfor ikke sprekker og flasser av???
NB! Glem ikke at fingerkanskene skal sitte som en kondom – ikke kjøp dem for store – 2mm neopren er elastisk. Selv om de kan være vanskelig å få på og av, er det helt greit. Det er ikke meningen at man skal gjøre dette mens man sitter i kajakken.
Når årstiden (”høy” temperatur og vindstille!) tillater det er det selvsagt best å padle uten alt dette. Alikevel kan det ofte være lurt å bruke (hånd)ledd-varmere i 2-3mm neopren (ca. 15-20 cm lange ”slanger” av neopren som tres over håndleddet). De dekker (isolerer) håndleddet og øverste del av hånden, ned til de øverste finger-leddene. Man holder seg mye lengre varm på fingrene når man bruker disse. Husker ikke hvilket merke jeg har, men de koster neppe mer enn 175 SEK. Det er også mulig å sy slike selv (hvis man har et par biter på 20*25cm med 2-3mm neopren tilgjengelig, og er litt ”nevenyttig”).
Til sist:
Glem ikke å dekke til halsen og hodet hvis (og helst FØR) du begynner å fryse på hender eller bein.
Dette er gammel kunnskap: Hvis kroppen ikke klarer å produsere nok varme til å opprettholde +37´C i de deler av kroppen som er viktige for å overleve, (alt utenom armer og bein), reduseres blod-sirkulasjonen til disse områdene, med det resultat at du begynner å fryse på fingrene og i føtterne (selv om du har både hansker og støvler av topp-kvalitet). Det er da viktig å dekker til (isolere) hals (med hoved-pulsåre som ligger nesten like under huden) og hode mot varmetap. Alternativt kan du (hvis mulig) arbeide mer (padle raskere), for at kroppen skal produsere mer varme – hvis du ikke er for sliten.
Som sagt; gammel kunnskap – alikevel har ikke alle padlere (og andre) tenkt igjennom denne tankerekken.
Mvh
Ole-M