Packpåsar med olika struktur/känns olika?

Finns det på marknaden packpåsar som har olika struktur och kan på så vis identifieras i mörker? gärna vattentäta med rullstängning och lätta? insåg det på senaste vinterturen att det hade varit otroligt smidigt när man rotar i pulkan och ryggsäcken. och även i snökan på natten... kanske en ide till en ny produkt. kanske göra själv? ideer på tyger man skulle kunna använda. olika finmaskigt nät laminerat på vattentätt tyg!? hur limmar man på det?

Visst finns det!

Jag har flera olika vattentäta påsar med rullstängning! Några styva andra mjuka å även mkt glatta!
Så det är säkert inga problem att skilja på dom i mörkret ;)

/Janne

Ett alternativ är ju att sätta fast en snodd med olika antal knutar på. Visserligen kräver det att man hittar rätt ände av påsen, men ändå.

Figurer

Kan det vara en idé att vid varje packpåse, och på motsvarande plats, sätta fast tex. en bit tyg med struktur som tex manchestertyg, eller en liten kub, -pyramid, -kula, -cylinder, stav m.m.
Väldigt lätt att känna igen!
På marknaden finns det inga vattentäta påsar med olika struktur och rullstängning, vad jag vet! Som komplement till ovanstående rekommenderas en batterisnål pannlampa typ Petzl Tikka eller liknande;)

Jag har vattentäta påsar från Ortlieb som har glatt styvt matrial+ påsar från Exped som är mkt mjukare med "mjuk" yta sen har jag även påsar från HG Sport som ligger mittimellan, dom är 1/2hårda med en sträv yta! Alltså mkt lätta skilja på dom 3 å alla har rullstängning! Sen finns dom ju oxå i många olika storlekar!

/Janne

Jag har flera olika vattentäta påsar med rullstängning! Några styva andra mjuka å även mkt glatta!
Så det är säkert inga problem att skilja på dom i mörkret ;)

/Janne

Har bara ett fabrikat men har sett många andra med annan struktur på ytan. Kika på några olika fabrikat; Ortlied, Hiko, K-Gear, Seal Line, PeakUK, VXtex osv osv...

Jag har rätt så många (> 20 st) Sea to summit packpåsar. Även om de finns i flera olika färger (4-5 st) är det ofrånkomligt att det blir flera i samma färg även om storleken är olika.

Jag har ”kodat” mina packpåsar genom att sy fast band (packsnöre från fallsskärmshopen) i olika färger på packpåsarna så att färg på packpåse + färg på band bara finns en gång.

Hade jag varit i behov att koda för skilja packpåsarna åt i mörker men betingat att jag är barhänt så skulle jag nog använt mig av öljetter. Med öljetter 3 st storleker. 0 eller 1 av varje storlek får man då ihop 8 kombinationer (2 upphöjt i 3)
Med 0,1 eller 2 av varje storlek blir det så många kombinationer att jag inte ids räkna ut det nu.
Man kan givetvis använda knutar (som i tidigare svar) eller olika stora knappar

451206_185.jpg

Men hur som helst så återstår ändå problemet att komma ihåg vad man har i varje packpåse.

Per

Bilagor

• Kodade packpåsar IMG_0004.jpg
    Kodade packpåsar IMG_0004.jpg
    55.6 KB · Visningar: 900
Om du vill ha ett annat material har ju Granite Gear packpåsar i Cuben-liknande väv. Tunt och prassligt som attan. Och lätt. Och svindyrt.

I Fjäderlätts badrumstester ungefär lika vattentätt som silnylon, dvs enstaka droppbildning om man fyller dem med vatten.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg