Packningslistan

Hur ser eran packningslista ut om ni skulle vara ute i fält ca 3-5 dagar.

Sånt här tycker jag är kul att ta del av, så var gärna så detaljrik som möjligt. Kläder, mat/vatten, extrautrustning etc.

Och en fråga till (Speciellt för alla ensamtältare): Hur slår ni hål på timmarna?
(Tänker på när vandringen är klar för dagen, tältet är uppe och maten är lagad och uppäten)

Hur ser eran packningslista ut om ni skulle vara ute i fält ca 3-5 dagar.

Sånt här tycker jag är kul att ta del av, så var gärna så detaljrik som möjligt. Kläder, mat/vatten, extrautrustning etc.

Och en fråga till (Speciellt för alla ensamtältare): Hur slår ni hål på timmarna?
(Tänker på när vandringen är klar för dagen, tältet är uppe och maten är lagad och uppäten)

Så kort tur som 3-5 dagar planerar jag endast på låglandet. Här följer en lista
från en tur som skulle vara 10 dagar, men blev 7, p g a magsjuka.

http://www.huthyfs.com/norpack.html

Uppnebarligen är t ex kartbehovet mindre på en kortare tur.

Ja, herregud, hur fördriver man tiden i naturen? Man njuter av att vara där, skriver dagbok,
går igenom alternativen för nästa dagsetapp, gör mindre utflyker kring lägret, osv.
På utländska turer kan det hända att jag repeterar lite glosor och grammatik på italienska eller spanska, var jag nu råkar vara.

MIn solo packlista

Ungefär så här såg min packlista ut, för min kebnekaisetur i somras... då iofs 15 dagar solo... jag har modifierat den lite, så som jag tror den skulle ha sett ut om det varit 5 dagar... och det skiljer ju faktiskt inte så mycket mellan 5-15 dagar, då maten utgör den största skillnaden.

Vikt totalt exkl mat: 11973g
Vikt 3x3: 4462g

Vad? / Märke/Modell / Vikt
Bo/Bära/Sova
Ryggsäck / Haglöfs Victor 50L / 1845g
Tält / Hilleberg Akto / 1500g
Sovsäck / Haglöfs Zensor Pro3 / 1117g
Liggunderlag / McKinley / 380g
Regnskydd / McKinley 35-60L / 107g

Kläder
Kängor / Garmont / 1506g
Fleecetröja / Tierra Polartec Zip / 361g
Byxor / Tierra Zip Off / 318g
Underställ / Houdini Alpha Polartec Zip / 225g
Skaljacka / Haglöfs LIM Ultimate / 247g
Regnbyxa / Adidas / 237g
Underställ / Helly Hansen (långbyxa) / 147g
Kalsonger / Craft Windstopper 1par / 64g
Strumpor / Seger 2 par tjockare / 122g
T-Shirt / Lundhags Merino / 168g
Bälte / Saddler Armymodell / 69g
Strumpor / Seger 2 par tunna / 84g
Vantar / Extremities / 25g
Mössa / Buff / 35g

Mat & Matlagning
Kök / Primus Easyfuel +2 kastruller+handtag / 634g
Gas / Primus 1 liten / 225g
Vattenflaska / Hiker 1L / 134g
Vattenflaska / MER pet / 29g
Kåsa / McKinley / 53g
Tändstickor / Solstickan 1 Ask / 10g
Sked / Sea-to-summit / 10g

Övrigt
Sjukvård / Hygien m.m / 291g
Karta / c:a 100g
Verktyg / Leatherman Micra+Gerber Clutch / 119g
Pocketbok (c:a vikt) / 180g
Kamera / Olympus Mju700 All Weather + Batteri / 167g
Toarulle / Coop / 116g
Reperation / f-lina, sytråd,nålar,s-tejp, m.m. / 181g
Pannlampa / Silva M4 / 84g
Mobiltelefon / SonyEricsson / 81g
Papper/Anteckningsblock / A5 + penna / 64g
Packpåsar / Hiker / 60g
Kompass / Silva / 31g
Solglasögon / Active Eyewear / 24g
Visselpipa / Everest / 9g
GPS / Garmin Forerunner 305 / 77g
GPS tillbehör / Batteripack, kablar, docka / 144g
Batterier / Duracell/CoTech / 136g

Dötiden beror ju på vart du är och vid vilken årstid... nu senast på Sörmlandsleden blev det ju till att slå läger vid 15 tiden... blev lite för mycket dötid för min smak, speciellt om man är ensam, men jag läste ut en bok... i fjällen med ljus dygnet runt så går ju dötiden åt till att vila läsa, skriva dagbok, fixa med utrustningen och att utforska omgivningarna lite.

På låglandsleder tillkommer ju vattenproblemet, ofta får man ju bära vattnet en bit innan det skall användas... i fjällen bär man ju aldrig vatten...

Thomas

Och en fråga till (Speciellt för alla ensamtältare): Hur slår ni hål på timmarna? (Tänker på när vandringen är klar för dagen, tältet är uppe och maten är lagad och uppäten)

Planerar nästa dag. Och nästa. Och...
Trimmar utrustning.
Oplanerade funderingar. Får se vad som dyker upp.
Läser.
Lyssnar.
Fågelskådar.
Längtar efter någon?

HåkanF

Hur slår ni hål på timmarna?
Man saknar.

Och utöver det brukar jag försöka att inte fylla timmarna med vardagens tankar och bekymmer, utan försöka koncentrera mig på att vara i naturen där jag är just då. Tälja en pinne, fiska lite, kanske springa en sväng (löpskor istf vadskor med på turen såklart!) eller så. Eller läsa bok/lyssna ljudbok om vädret är skit.

Man saknar.

Och utöver det brukar jag försöka att inte fylla timmarna med vardagens tankar och bekymmer, utan försöka koncentrera mig på att vara i naturen där jag är just då. Tälja en pinne, fiska lite, kanske springa en sväng (löpskor istf vadskor med på turen såklart!) eller så. Eller läsa bok/lyssna ljudbok om vädret är skit.

Det där var inte dumt med ljudboken. Det skall jag komma ihåg.

Jag tycker det är väldigt trevligt att gå ensam, men att slå läger ensam kan vara tråkigt ibland. Därför går jag nog längre när jag är ensam än om jag har sällskap.
Jag brukar:

Sova
Titta på kartan
Dricka te och se på utsikten
Stirra och pilla i elden
Fiska
Drömma
Bada
ströva, glo, upptäcka.

mitt knep är att ha ett lågt tempo i skallen, så att små detaljer får vara intressanta.

Utrustningslista har jag aldrig skrivit någon. Kanske man skulle göra någon dag. Eller kanske nu.

jag brukar ha med mig:
*kläder (efter väder, dvs. dåligt)
*kängor och en fasligt massa strumpor
*tält, kåta eller presenning (tält blir det väl egentligen bara om man ska över trädnivå)
*kniv, såg och/eller yxa beroende på terrängen
*kokkärl (kök om jag är ovanför trädgränsen, i nationalpark, eller på vintern), kokkärlen för öppen eld består i en kastrull med lock och hängare samt en kaffepanna (allt i stål, extremt icke-UL)
*en mindre kikare (för att kolla på djur, fåglar och andra intressanta saker)
*mat, typ hemmatorkad och en del rökta gotterier, gärna hemmagjord biltong, sjukt gott
*ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, även om jag gillar att välja bort sovsäcken för andra lösningar (i skogsland dvs.)
*fiskepryttlar (mer sällan tyvärr)
*bra att ha saker, lite snörstumpar, tändstickor, pannlampa, karta o kompass, tvål, tandborste, litet snus, liten handduk (finns inget skönare än ett morgondopp i en kall skogssjö), en kioskdeckare (dubblar som underhållning och toalettpapper), ett första förband

Mer specifik än så är svårt att vara. Brukar prioritera naturmaterial i kläderna och enkelhet överlag. Föredrar att lukta skogsbrand före att skärma av mig från naturen medelst en massa syntetvävar.

Fördriva tiden? Jag hittade en rolig spårbok på svenska på bokus, den brukar följa med om det är snö, det är kul. Annars är det ganska kul att ligga och kolla ut över kalhyggen, myrar och andra öppna områden och se på djurlivet (man kan faktiskt se en hel del om man är stilla). I skogsmiljö blir det ganska mkt pyssel, hämta vatten och ved, se ungefär var i geografin man är och var man egentligen skulle vart. Oftast blir det tidigt i säng och upp tidigt (typ för att elden har slocknat och det är kallt som satan).

I fjällen blir det lite annat, där kan man alltid ta lite turer i närområdet eller bara vara.

Vaknar spontant mellan 8-9 snåret och då åker mobilen på nästan på direkten (försöker ha den på mellan 8-10 morgon och kväll),ordnar med frukostbestyren och förbereder lunch/mellanmål. Packar,river tältet och är klar för avfärd ca 11:00.Lunch/mellanmål äter jag runt 15-16.Klockan 19 ska en lämplig tältplats ha skådats och en kvart senare är lägret klart och finns det radiomottagning åker den på för sporten,brasan tänds och middagen puttrar.Spelar Djurgården blir det popcorn till efterrätt.Vid 22 är det godnatt jord.Det är de fasta punkterna,övrig tid befinner jag mig mentalt i samklang med naturen runt omkring mig och pratar med (inte till) fåglar och så.

peter

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg