Utrustningslista har jag aldrig skrivit någon. Kanske man skulle göra någon dag. Eller kanske nu.
jag brukar ha med mig:
*kläder (efter väder, dvs. dåligt)
*kängor och en fasligt massa strumpor
*tält, kåta eller presenning (tält blir det väl egentligen bara om man ska över trädnivå)
*kniv, såg och/eller yxa beroende på terrängen
*kokkärl (kök om jag är ovanför trädgränsen, i nationalpark, eller på vintern), kokkärlen för öppen eld består i en kastrull med lock och hängare samt en kaffepanna (allt i stål, extremt icke-UL)
*en mindre kikare (för att kolla på djur, fåglar och andra intressanta saker)
*mat, typ hemmatorkad och en del rökta gotterier, gärna hemmagjord biltong, sjukt gott
*ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, även om jag gillar att välja bort sovsäcken för andra lösningar (i skogsland dvs.)
*fiskepryttlar (mer sällan tyvärr)
*bra att ha saker, lite snörstumpar, tändstickor, pannlampa, karta o kompass, tvål, tandborste, litet snus, liten handduk (finns inget skönare än ett morgondopp i en kall skogssjö), en kioskdeckare (dubblar som underhållning och toalettpapper), ett första förband
Mer specifik än så är svårt att vara. Brukar prioritera naturmaterial i kläderna och enkelhet överlag. Föredrar att lukta skogsbrand före att skärma av mig från naturen medelst en massa syntetvävar.
Fördriva tiden? Jag hittade en rolig spårbok på svenska på bokus, den brukar följa med om det är snö, det är kul. Annars är det ganska kul att ligga och kolla ut över kalhyggen, myrar och andra öppna områden och se på djurlivet (man kan faktiskt se en hel del om man är stilla). I skogsmiljö blir det ganska mkt pyssel, hämta vatten och ved, se ungefär var i geografin man är och var man egentligen skulle vart. Oftast blir det tidigt i säng och upp tidigt (typ för att elden har slocknat och det är kallt som satan).
I fjällen blir det lite annat, där kan man alltid ta lite turer i närområdet eller bara vara.