Packningen?

Hej alla. När man inte får svar på Happy, testar man utsidan...
Köpte ny cykel i höstas, en Giant Trance 4 i XS. Dagsturer, träning och sådant är inget konstigt, men hur gör jag på veckoträningsturen? Brukar ta min egen packning + till minst ett barn.
Kan man ha en enhjulig kärra på en fullgungare? Bör den i så fall fästa i navet eller i sadelstolpen?
Vill inte behöva justera bakdämparen under färd, själva idén är att kunna koppla loss släpet och köra lite tuffare, närsomhelst.
Behöver svar före sommaren!

Xtrawheel kanske kan vara värd att kika på om jag förstår dina behov ungefär rätt, den har fått många bra recensioner och är riktigt prisvärd, lätt, tålig, går att köra i terräng och lätt att hänga av.

http://www.extrawheel.com

Om du inte kör allt för tuff terräng är nog det här bästa lösningen: http://www.bobgear.com/trailers/

Blir terrängen för tuff är ryggsäck att föredra.

Båda påståendena är hörsägen, men jag har hört tillräckligt många säga samma sak för att ta det för sanningar. :)

En hel del förmodligen. Blir säkert lite segt eller hoppigt. Men om du har tung last på vagn kanske du inte kör så fort på halvtekniska stigar ändå. Kanske går att låsa bakdämparen medan du har vagn? Finns väl ett vred/spak för det på Transan . Cykelkärror som har fäste i sadelstolpen är nog inte mycket roligare på tekniska stigar, blir en del störande vridmoment skulle jag tro.

Edit: Min väsksetup för mtb ser ut så här, men det kanske är för lite kapacitet för dig;

file=68317

Blir lite halvsegt på tekniska stigar även med den varianten som iofs inte påverkar dämparnas arbete men hela cykeln blir förstås bökigare att hantera.

Jamo, vad skönt att det finns folk som varit ute och testat! Trance 4 har ingen låsning på bakdämparen, det är en Fox Float R, som visst ska ha något annat sätt att anpassa sig... Ja, din lösning blir nog lite liten när vi är ute alla. Dessutom var ju själva tanken att jag skulle kunna köra utan packning på ett snabbt och enkelt sätt. Får stå ut med att transportsträckorna blir lite obekvämare - eller byta cykel med sonen under transporterna. Han har ärvt min gamla Univega, och den är ju stel! Kör sedan han med rygga borde hans totala vikt passa ganska bra till min Giant.

Med infästning i baknavet borde väl inte påverkan på fjädringen vara så stor? Hjulet tenderar att följa markkonturen hårdare eftersom det är nedtyngt, men cykeln borde i övrigt fjädra som vanligt?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg