Jag tycker jag sett rätt många långsmala packpåsar, en större samling finns t ex
här, men mest av den enkla sorten. Är det däremot vattentätt och/eller komprimerbart du är ute efter, så är det svårare; kompressionspåsar brukar dras ihop till just "bollar". Men bl a Exped har
en vattentät modell, som dras ihop sidledes. Även en del
ultralätta dagturssäckar går att dra ihop sidledes.
Själv vill jag snarare ha motsatsen till "smala rör", och faktiskt motsatsen till hårdstuvade packpåsar överhuvudtaget. Hur man än rangerar dem, lämnar de mycket outnyttjad volym i säcken. Den motsatta strategin är stora lösa påsar/säckar, som formar sig efter alla mellanrummen. Dunsovsäcken är undantaget, skulle ta orimligt stor plats annars, men även den fyller ut skrymslena bättre - och mår bättre - om den inte packas jättehårt.
Det finns som sagt andra sätt att angripa problemet. Man
kan packa så man slipper rota i säcken under dagen, och knappt heller vid lägersättning, det är mest fråga om gruppering och samordning. Men det kräver kanske en ryggsäck med många utanpåfickor.
Numera "fodrar" jag först säckens nedre del med en kraftigare, något avkortad soppåse som jag spänner ut i botten genom att först knåda ner sovsäckpåsen på tvären, och sen en mycket löst fylld påse/kuddfodral/dagturssäck med nattombyte o. d. När jag knådat ut innehållet i alla vrår, stänger jag sopsäcken med en vanlig påsklämma. Ovanpå detta har jag sedan bara en mycket stor, bred och löst formbar påse med kök och mat, gärna av tjock genomskinlig plast.
Inget mer i huvudutrymmet. Resten ser ut såhär:
- Tältet i en sidoficka - jag vill få upp det först och packa ner det sist, om det regnar, och vill slippa blöta tältdelar i huvudutrymmet.
- Regnkläder i topplocksfickan, alt. löst på tork i frontfickan.
- Liggunderlaget i frontfickan, alt. ovanpå säcken (jag viker det till ett platt paket). Jag vill enkelt kunna ta ut även på dagen att sitta på.
- Tjocktröjan under locket; behöver jag växla ofta, tar jag bara ur armarna och rullar ner den kring midjan utan att ta av ryggsäcken.
- Tre små ziplockspåsar med reparation- "sjukvårds"- resp. toalettgrejer i topplocket.
- Diverse småsaker man behöver under dagen i sido- höftbältes- axelrems- och benfickor.
- Tilltugg (som numera utvecklats till även lunch) i en höftbältesficka.
Jag öppnar alltså inte huvudutrymmet förrän jag ska laga mat (oftast bara på kvällen), och då finns "köket" och "skafferiet" längst upp. I läger tas hela den storpåsen ut med ett handgrepp och sen är det enkelt att också ta ut nattgrejerna i sopsäcken.