På tur vid Grövelsjön

Jag tänkte gå på tur med Grövelsjöns fjällstation som utgångspunkt vid månadsskiftet februari/mars. Tänkte komma upp lunchtid, kolla vädret och hämta ev hyrutrustning (har nog det mesta men avser hyra vintersovsäck). Sedan slå upp tältet första natten någon kilometer från fjällstationen. Tänkte sedan skida i två hela dagar med nätterna i tält. Den tredje och sista dagen vill jag gärna vara tillbaka vid Grövelsjöns fjällstation till lunchtid för att kunna ta bilen tillbaka till Sthlm under tidig eftermiddag.

Jag är helt oerfaren vad gäller vinterturer. Detta blir mitt första försiktiga försök. Vill hålla mig till väl markerade leder, lära känna min nyinköpta vinterutrustning, slå läger tidigt, öva på bivackbygge och liknande kul. Är tacksam för alla tips jag kan få. Gärna turförslag.
 
Som första vintertur har du valt ett bra område. Fina leder finns på svenska sidan upp mot Töfsingdalen. Där hittar du både skyddade skogsområden men även en del kalfjäll. Ett trevligt område hittar du även på norska sidan rakt väster om Grövelsjön. Den norska sidan har jag inte besökt vintertid och jag vet inte hur mycket markerade leder där finns (syns säkert på gröna kartan). Du skriver inget om rese sällskap men jag antar att du har någon med dej på din tur.
 
Norska sidan

Är fin och lättillgänglig samt inga skotrar!!! Däremot inte så markerade leder som på svenska sidan på kalfjället (sommarrösning) Men det finns skog ganska nära så du kan alltid ta dig ned från fjället om det är dålig sikt. Skulle hur som helst anbefalla att tälta nere i skogen. Så ett förslag skulle kunna vara.

Dag 1 till norska sidan av Grövelsjön (sjön alltså) på isen. Tältning där. Dag 2 upp på kalfjället toppbestigning av Salfjället eller Gröthågna. Natt 2 samma lägerplats. Dag 3 tillbaka eventuellt via kalfjäll mellan Salfjället och Sjöhöjda eller via Jakobshöjden.

Skotrarna mycket talrika på själva Grövelsjön och i skoterlederna över Långfjället.

Lycka till.

Töfsingdalen också kanonfin men lite långt att ta sig dit dag 1 med tält (rejäl stigning upp på fjället men därefter lättåkt på vinterled till Hävlingen, småknixigt i skogen bort mot de finaste delarna av nationalparken och här kan det vara rejält jobbigt att skida om det är lösa snöförhållanden med full packning men du kan ju tälta nära Hävlingen och göra dagsutflykt in i nationalparken också.

God tur.

Thure
 
Grövelsjön

Tack för vänliga svar.

Ja, jag såg på kartan att det bara tycks finns sommarleder på norska sidan, medan svenska sidan är belastad med skoterleder. I valet mellan de två håller jag mig nog ändå, med tanke på min oerfarenhet vad gäller vinterturer, på svenska sidan med markerade vinterleder och får försöka stå ut med skotrarna (kanske skulle jag välja en annan vecka - gissar att skotertrafiken kan vara ganska omfattande vid tidpunkten?).

Inget resesällskap. Tänkte åka själv.

Funderar på bränsle till köket. Har ett Trangiakök där jag normalt använder gasbrännare. Har förstått att det inte fungerar vid under -10, men har egentligen ingen lust att köpa en dyr multifuel brännare. Funderar istället på att köra spritbrännaren men med förvärmare tillsats. Är det någon som har prövat det? Fungerar det bra eller ska man ändå satsa på multifuelbrännare?

Är också tacksam för synpunkter på skidor. Har ett par vallningsfria Alpina med stålkanter som egentligen är lite för korta (spannet ligger i för mycket för bra glid). Har fått för mig att terrängen kanske ändå bara tillåter mig att "hasa" varför det nog inte spelar så stor roll.
 
Min erfarenhet är nog att gaskök blir väldigt "trött" genast kvicksilvret kryper ner lite under nollan. Satsa på ett enkelt bensinkök istället för någon multifuel brännare så sparar du en slant.
Du klarar dej säkert med dina skidor, huvudsaken är att du inte får bakhalt. Jag brukar speeda mina valningsfria skidor med flytande fästvalla alt. använda stighudar då det blir brant.
Som du var inne på tidigare så är området välbesökt (tyvärr många med snöskoter) men det passar säkert bra då du åker solo.
Hoppas du får en god tur!
 
Grövelområdet

Den norska sidan är nog att föredra om man vill ha en lugn tur, på svenska sidan blir det skoterförbud först efter sjön hävlingen en halv dags skidning över Långfjället från fjällstationen. På norska sidan är det nästan ingen skotertrafik. Lederna är fina och lättorienterade även på vintern.
Området som sådant lämpar sig väl för nybörjarturer, man kommer inte så långt från civilisationen. Svukurisets fjällstation ligger en bit in i Norge och det finns stugor här och där.
Norska turåkare brukar synas ibland men de är mycket tystare än de svenska skotrarna.
Ett turförslag är att starta från gröveljön ta leden mot Salsfjället och vidare över Sylvola
mot Storsvuku och sedan hemåt när det passar din tidtabell runt Sushögda och Lifjellet i söder om området. Jag hade en fantastisk tur i området senaste vårvinter.
Jag håller med Peiffen om att ett bensinkök är att föredra på vintern. Multifuel eller inte spelar inte så stor roll. På sommar/vår/höst vill man bara ha ett lätt gaskök och på vintern ett pålitligt bensinkök.

H/jesper
 
Tack alla. Trangias mutifuelbrännare nu inhandlad och testkörd i helgen. Funkade perfekt förutom att jag tog bort bränsleflaskan innan trycket gått ur. Fick mig en dusch bensin i ansiktet.

Ska finstudera kartan för lämplig färdväg. Kanske ska försöka norska sidan trots allt.
 
Re: Tips..

Razzle-Dazzle; sa:
Om det är klart väder måste ni bestiga Salsfjället. Får inte missas!!
Lycka till och ha de bra!!

MVH //Rasmus

Det finns många fina och lättbestigna toppar i området. Högst och bäst utsikt mot Rondane m fl norska massiv har man från Eljåhogna.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
Silverfox Hund med på tur i vinter. Turskidåkning 7
tjolanta På tur i påsk Turskidåkning 2
Solstråle vecko tur på skidor Turskidåkning 4
jonsa Följ med på tur en vecka i mars-april... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
jaketoad Tur på kalfjället? Turskidåkning 2
madir Plast- kontra läderpjäxor på luftig tur ??? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4

Liknande trådar