Vandrade för första gången med hund i fjol och var i ungefär samma bryderier. Har dock bara två tiodagars vandringar och en veckas skidtur i våras att hänvisa till men till årets vandring tänker jag inte ta med så mycket annat än mat, ett liggunderlag, försvarets tass-salva, tass-skydd.
Tass-salvan är i förebyggande syfte och tass-skyddena tar jag med mig utifall att. Min hund hade dock inga problem med tassarna vare sig under sommaren eller vintern. Liggunderlaget har jag med för att isolera mot marken och för att skydda tältgolvet. Mat har jag tidigare tagit med mig utifrån vad som står på påsen och ökat lite för att hunden går hela dagen men kommer att minska den mängden eftersom jag hade en hel del mat med mig hem vid alla tre turer. Var lite orolig för att han skulle frysa och hade filt med mig men den kommer jag att lämna hemma.
Har honom både lös och kopplad och det senare är nödvändigt när det är renar i närheten för han är inte ren-ren om man säger så och att ha en hund som driver renar kan nog förstöra en hel vandringsdag och sen blir man knappast populär hos renskötarna och det med all rätt. När jag har honom kopplad använder jag det vanliga flexikopplet vilket fungerar rätt bra så länge han inte springer ut på höger sida och sen när han kommer tillbaka så springer han bakom mig och fram på vänster sida som han lärt sig. Blir många snygga piruetter till glädje för alla åskådare.