På toppen och sen då?

När man klättrat upp för en klippa eller ett berg och använt sig av tex borrbultar på vägen och sen ska ner igen hur gör man då? Om man inte vill lämna en slinga och karbin på toppen eller om det inte finns något toppankare eller träd att fästa i och det inte går att gå ner för berget hur gör man rent praktiskt då.

Det går ju inte att klippa ur en slinga i taget och sedan klättra neråt.

Tack för svaren på förhand.

Kranbil ?

Exemplet stämmer väl inte riktigt med verkligheten, det finns väl knappast någon som leder och sätter borrbultar samtidigt, utan man firar sig ner ovanifrån och sätter dessa bultar. Detta innebär ju att man måste först ta sig till toppen. Har svårt att tänka mig att exemplet existerar i verkligheten, utan det brukar alltid finnas en lättare väg. Sedan är det inte alls ovanligt att lämna slingor och även karbiner vid firningsankare.
/Johnny

Ja du...

Det skrevs väl i och för sig inget om att sätta borrbultar på vägen upp utan bara att använda sig av dem. Men problemet kvarstår ju ändå... i teorin.

Jag håller med ovanstående om att det nog är väldigt svårt att hitta ett ställe utan firningsankare och utan annan (lättare) väg ned, i vart fall i Sverige. Men OM det nu mot förmodan skulle finnas en sådan led så får man vara beredd att:

1) Offra en slinga/karbin.
2) Som du själv skriver klättra nedåt och klippa ur en slinga i taget. Men det har du ju redan insett hur dumt det är.
3) Strunta i att klättra där. Det ingår i säkerhetstänkandet i klättringen att bedöma alla moment, och att ta sig ner är ju ett av dessa.

Är det en toppenlinje så röstar jag för 1:an annars 3:an.

Men visst vore en rejäl kranbil bra att ha. Nå´n som kommer på nå´t annat???

Tjo
/H

Vad jag menar är att finns det redan befintliga BB på en led så går det med all sannolikhet att fira av ovanifrån, eller hur sattes dom annars ?, Om man nu inte aidat upp på BB. Ok, vi kan lämna BB, problemet kan ju teoretiskt uppstå även om man klättrar med kil, hoppsan nu dansar jag i minfältet i fel forum ;0)

Instämmer med ovanstående, klättra någon annanstans.
J

Offra en slinga

Offra en slinga för avfirning istället. Man kan också köpa sig stålkarbiner, ofta med en sexkantig skruvlåsning, som är billiga och praktiska vid avfirning.

Snabblänk

Ja gå in på en järnaffär, fråga efter snabblänkar.
De är säkerhetsklassade, det finns stämplat på karbinen, vad den har för maxlast. Inom byggbranschen pratar man om "tiofaldig säkerhet" för personlyft.
Dvs en person på 80 kg, skall ha en karbin för 800 kg o.s.v.

snabblänkar ligger på cirka 50-90 kronor stycket.
det är en kostnad som man kan leva med för att kunna använda en bra led, tycker ni inte?

Re: Snabblänk

nils fisk; sa:
snabblänkar ligger på cirka 50-90 kronor stycket.
det är en kostnad som man kan leva med för att kunna använda en bra led, tycker ni inte?

Det var dyrt! Då kan man ju köpa en billig karbin, t.ex. den här austria alpikarbinen för 40 kr: http://www.globetrotter.de/de/shop/...ight&k_id=0702&h_kat=Bergsport&u_kat=Hardware En riktigt bra karbin faktiskt.

http://www.clasohlsson.se har snabblänkar mm billigt, gå in på båttillbehör och båtbeslag.

Men som sagts ovan, det finns oftast ankare att fira från. Själv föredrar jag att gå runt om det går.

joakimson; sa:
När man klättrat upp för en klippa eller ett berg och använt sig av tex borrbultar på vägen och sen ska ner igen hur gör man då? Om man inte vill lämna en slinga och karbin på toppen eller om det inte finns något toppankare eller träd att fästa i och det inte går att gå ner för berget hur gör man rent praktiskt då.

Det går ju inte att klippa ur en slinga i taget och sedan klättra neråt.

Tack för svaren på förhand.

Läs denna artikel (och alla andra) på
tidningen Climbings website (eller köp tidningarna)

http://www.climbing.com/techtips/ttsport223/

om man är på en helt borrbultad led kan man använda metod 2 (se nedre bilden) upprepade gånger tills man är nere... fördelen är att man inte offrar nån utrustning. Nackdelen är att man kommer bara 1/3 del så långt som repet är...

vill bara understryka att man bör kolla att bulten man firar av på är helt OK.... både en och 2 ggr.

Mvh aikikai
[Ändrat av Aiki-Kai 2003-09-11 kl 15:11]

Hur kollar man om en bult är bra?

Hängaren är ju en grej, men det kan vara svårt att se om den är helt genomrostad på insidan?

//L

Utsatt???

Den mest utsatta delen (dvs utsatt för korrosion) på ett metallföremål är i 99% av fallen den friliggande. Det beror på att denna del är exponerad av vind, vatten, kyla, hetta (dvs väder) och slitage.

Inne i berget är bulten fastsatt med något som kallas kemankare. Det är ett tvåkomponents lim, som epoxy, men mycket, mycket starkare. När det härdat är bulten helt innesluten i det och är därmed skyddad. Det finns ytterst få fall där det bildadts luftfickor där korrosion inträffat. Även i dessa fall spelar det liten, eller ingen roll pga att kemankare och bultar normalt är dimensionerade för belastningar på över 5,9 kN (dvs ca: 3 ton). Industriell standard.

Jaha... Till syvene och sist är det du och ingen annan som bestämmer om du kan lita på bulten eller inte.

Glad klättring
Niklas Fischer (dvs Niklas Fischer)

ps. kolla att det är låsmutter!!!

När är risken störst för olyckor vid klättring....??
Svar...vid firningar.

Oavsett borrbultar, slingor, karbiner, kilon och hållfastheter hit och dit. Jag kanske är en fegis men livrem, hängslen, säkerhetsnålar och kardborre är mitt motto!!

Se till att firningsankaret är BOMBsäkert! Jag har sett otaliga exempel på slarv vid firningar..är du osäker..skippa firningen och ta en rask promenad istället. Man vill inte läsa om skadade/avlidna ungdomar/"klätterkollegor" i pressen.

//Per

Re: Utsatt???

nils fisk; sa:
...Inne i berget är bulten fastsatt med något som kallas kemankare.

Inte alltid. På magmatiska berg (dvs granit o liknande) sitter det oftast bara en expander. Kembult är vanligast på kalk. I sverige brukar det vara expanderbultar.

nils fisk; sa:
....dimensionerade för belastningar på över
5,9 kN (dvs ca: 3 ton). Industriell standard.

Dom bultarna vill inte jag falla på. 5.9 kN är ca 600 kg, dvs sämre än 1:ans wallnut. De flesta hängare jag har sett är märkta 25 kN (2550 kg). Petzl standard.
:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg