Kajakhållare
Jag gjorde ett par hållare till min kajak, men inte för att jag tyckte de som finns att köpa var för dyra, utanför att ingen av de som fanns att köpa passade till min kajak, en P&H Sirius.
Jag köpte U-profil och plattstång i aluminium. U-profil passar till takräckets balk. Gjorde en mall av wellpapp efter hur min kajak ser ut på de ställen där kajakhållare hamnar. Bockade sedan plattstång efter mallen. Sedan bockade jag plattstång för att sätta mellan U-profil och biten under kajaken. Skruvade ihop det hela, försänkta skruvar med låsmuttrar. Sedan rörisolering för att skydda kajaken. Gängade hål i U-profil och köpte 4 st korshandtag 21-1095-8 från Clas Ohlson.
Gjorde flera misstag. Ett var att kajakhållaren blev för bred därför att jag bockade plattstången utåt vid fästet mot U-profilen. Kajakhållaren bör inte vara bredare än halva takräcksbalken, så att det ryms en till kajak på biltaket.
Bara att åka runt och leta material tog flera timmar så köp färdigt om du tittar någon hållare som passar, om du inte tycker det är roligt att meka.
Så småningom kanske det kommer en utförlig beskrivning och några bilder av kajakhållaren på min hemsida som jag just börjat med.
Per Brune