Går ej att redigera waypoints i Fugawi för iPAQ
Som Geocachare (IT-fierad skattletare) har jag provat både Fugawi och Ozi på min iPAQ.
I Fugawi kan du inte redigera en waypoint. Det måste du göra i PCn i förväg. Vissa Geocaches är flerstegs och vid första gömman får du koordinaterna till nästa. Då funkar det överhuvudtaget inte med Fugawi.
Navigering är enklare och tydligare i Fugawi, en pil visar hur du rör dig, en prick visar vart du ska. I Ozi ser du en pil (eller annan cursor) som visar hur du rör dig och ett streck som visar vart du ska. I båda programmen får du både kurs och bäring till waypoint i siffror, i Ozi är siffrorna större och tydligare, samtidigt som du ser kartan.
Visst är det en stor fördel att Fugawi läser rik-formatet, men det är lite meckigt att exportera och komma ihåg vilka områden man gjort klart (om man inte dokumenterar).
På
http://www.utsidan.se/gps/tools/index.htm kan du ladda ner en excel-fil, som underlättar karthanteringen i Ozi.
I Ozi kan du bara ha 250 waypoints. I fugawi har jag inte stött på någon gräns, men det blir segt med många waypoints i minnet. Det blir lätt många waypoints när man tankar ner Geocaches från Internet.
Fugawi funkar "så där" under Windows XP Pro. Export av stora filer till iPAQ kan hänga sig. Ibland funkar det bättre att köra programmet i Win98-läge, men inte alltid.
Ozi har ett eget filformat (ozf2) för handdatorer, du måste konvertera kartfilerna (bmp-filer). Ozis ozf2-format är dock mycket mindre utrymmeskrävande än Fugawis fx4-format.
Jag har en excel-fil som översätter waypoints mellan Fugawi och Ozi i PC.
Min GPS är en Navman 3400. Kompisen har en Garmin etrex Vista och den funkar bra till Ozi på PC. Har inte testat med Fugawi.