oväntade fotproblem

Nu på våren blir det så att jag springer så ofta
jag kommer åt, och kanske
rentav längre sträckor än på vintern (dvs. mer än 10 km).
På sistone har jag känt av en ömhet, gränsande till smärta i fötternas allra yttersta delar, alltså den knöl
som sitter strax bakom lilltån.

Nån som känner igen fenomenet? Något som går över med vila (dvs. cykling!) eller glesare program, eller
ngt slags otrevlig förbening? (Ja, jag kan gå till en doktor, men jag är nyfiken på om andra haft liknande).

Jag har sysslat med långlöpning i åtminstone 30 år,
även om jag inte alls kör så hårt
som när jag var dryga 40 (jag blir 61 i sommar).

marmotta; sa:
På sistone har jag känt av en ömhet, gränsande till smärta i fötternas allra yttersta delar, alltså den knöl
som sitter strax bakom lilltån.

Skulle vara bra med lite mer utförlig info om smärtan. Visst menar du båda fötterna? Kommer smärtan bara vid löpning/rörelse, eller även i vila? Smärtar "knölen" vid beröring, vid tryck, eller bara vid löpning? Kan du skilja "hudsmärta" från smärta inifrån foten? Har du märkt någon tendens till skav på knölen? Hur ser knölen ut, sticker den ut mer än vanligt eller är dina tår mycket vinklade inåt?

Rent spontant låter det som en nötningsfråga, dvs att dina fötter inte riktigt är överens med skorna om utrymmet. Leden ifråga (MTP5) överbelastas mig veterligen sällan, och eftersom problemet kommit på båda fötterna samtidigt och i relation till ny aktivitet (som du själv misstänker), låter det som en klassisk överbelastningsskada, men utan att leden är drabbad. Personer med tår som pekar lite inåt (tibiadevierade) kan få nötproblem på utsidan foten motsvarande den "knöl" du beskriver. Om man fortsätter belasta trots smärta kan man på sikt (flera år) utveckla en förbenad "knöl" som försvårar val av skor etc, och kan kräva operation.

Så, om min beskrivning ovan stämmer in, råder jag dig att skaffa ett par nya löpskor, med mer plats för framfoten. Har du sprungit i tiotals år vet du hur bra "rätt" sko är. Är det en ny sko(modell) du sprungit i nu i vår?

tack för respons - när jag granskar fötterna närmre
och nyper lite i dem verkar ömheten sitta i ett
förtjockat parti av huden, som ser aningen fnasig ut
där. Ömheten/smärtan är lokaliserad till undersidan, sitter alltså snarast under benet.

Betr. skor provade jag noga ut ett par hösten 03
när jag började kom igång efter problem med senfästen och exostoser. Excentrisk träning, allt det där,
långsamt ökad löpdos, med oväntat positiva effekter.
Det här var i butiken på Kungsgaten, är det Löplabbet
den heter? Efter ett drygt år bytte jag till likvärdig modell. ASICS, nånting. Jag har inlägg och hälkoppar,
beroende på den redan nämnda skadan.

nötningsskada!

Hej!

Det låter verkligen som en nötningsskada. Kan inte säga något generellt om hur Asics-skor är i bredd (antar att deras olika modeller täcker flera fotbredder), men du bör definitivt prova lite nya dojjor. Inlägg och hälkoppar gör ju på ett sätt skon mindre, och kan göra att foten skaver på ett ställe där den inte skavt förut/inte "borde" kunna skava rent anatomiskt.

Vad kul att du fick tillbaka löpförmågan mha rehab-träningen och inläggen! Jag bävar för den dag jag drar på mig seriösa löpproblem (ja, förutom mitt skraltiga knä sedan 3 år...)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg