Outwell och polycotton

Hallå!

Hjälper min flickvän som är ute efter tält till sina scoutbarn. (8-10 år)
De är intresserade av Outwells modell: Indian Lake.
Efter att jag lagt näsan i blöt märker jag att de av någon anledning inte anger vattenpelare för just den typ av polyester/bomullsblandning som detta tält är gjort av. Deras andra produktserier verkar ligga mellan 3000-5000mm vattenpelare. Nån som vet om man kan anta att "classic"-seriens bomullsblandning håller samma nivå eller smyger de med att de släpper igenom mer regn?

Gör de bra grejer i övrigt? Hittar inte så mycket om dem på nätet, trots att de verkar sälja en del. Några här på utsidan har några tält verkar det som enligt några äldre trådar...

Undrar om inte vattentrycktåligheten på den typen av vävar nästan är irrelevant, eftersom deras funktion väl inte är att stoppa vatten utan suga upp det? De suger upp vatten, sväller och blir sen mer eller mindre täta mot resten av vätan. Andas finfint gör de också.

Bomulls tält - Njae!

Undrar om inte vattentrycktåligheten på den typen av vävar nästan är irrelevant, eftersom deras funktion väl inte är att stoppa vatten utan suga upp det? De suger upp vatten, sväller och blir sen mer eller mindre täta mot resten av vätan. Andas finfint gör de också.

Inte för att jag vill vara en b-w men uppsugnings är nog inte det samma som andningförmåga. Fukttransport är det dock likväl. Tänker i mitt stilla sinne vilket utmärkt sätt att avskräcka de små stackarna från allt vad friluftsliv är. Minns med fasa den utrustning i bomullstyg, Grönlands jacka, bomulls sovsäck och tält osv, man blev på packad som liten. ;)

Tack för svaren!

Då kan man kanske ana att väven kommer hålla någorlunda tätt.
Jag tror de siktar på hållbarhet snarare än UL i det här fallet.
Kidsen ska ju inte bära på grejerna i alla fall som jag förstår.

Jag tror de siktar på hållbarhet snarare än UL i det här fallet.

Jag tror (och hoppas) i och för sig att moderna vävar är starkare än polyester/bomull. Det är nog mest ett bra val om man vill ha kondensfria enväggstält som man tänker frakta med motorfordon. Och som man kan vårda ordentligt så att den inte ruttnar.

Tillägg:
Jag kollade in tältet. Väger det 35 kilo!? Det är nästan 6 kilo per person. Till den vikten kan de ju ha varsitt fyrmans fjälltält med förlängd absid.
Det gäller även om det är deras viktangivelser som är förvirrande och tältet "bara" väger 21 kg.

Och 11000 kr?

Här försöker man bli av med sina fördomar mot scouter och så händer en sån här grej... ;)
Det är uppenbarligen något jag missar i tältets användningsområde. Själv skulle jag kanske titta på ett Marmot Halo.

Senast ändrad:
Till det priset och den användningen (Större tält som inte ska bäras i ryggsäcken) hade jag valt att titta på Tentipi/Moskoselkåtan bomulls/polyester kåtor istället. De har ett gott rykte och har en enklare och därmed tåligare konstruktion som borde tåla felhanteringen från små elaka barnhänder bättre. Dessutom finns det möjlighet att elda i kåtan vilket kan vara ett stort pluss när alla de små barnen har blötat ner sig och sin utrustning. Innan erbjöd Moskoselkåtan en enkel prisvärd kåtamodell som de bara sålde till scouter.

Till det priset och den användningen (Större tält som inte ska bäras i ryggsäcken) hade jag valt att titta på Tentipi/Moskoselkåtan bomulls/polyester kåtor istället. De har ett gott rykte och har en enklare och därmed tåligare konstruktion som borde tåla felhanteringen från små elaka barnhänder bättre. Dessutom finns det möjlighet att elda i kåtan vilket kan vara ett stort pluss när alla de små barnen har blötat ner sig och sin utrustning. Innan erbjöd Moskoselkåtan en enkel prisvärd kåtamodell som de bara sålde till scouter.

Instämmer, är det bilburen inkvartering som gäller är kåtan oslagbar. Som grabb tykte iaf jag att ingen tur komplett utan eld och korvgrillning! ;)

Välj

en beprövad modell i första hand.

Var förra sommaren på scoutläger och kunde då konstatera att en rejäl regnvecka skiljer agnarna från vetet.

I det här fallet var det två olika Moskoselskåtor som kunde jämföras.

Min familjs Moskoselskåta Jakt (Tentipi byter namn på sina modeller med jämna mellanrum vilket kan förvirra en del men Jakt är den mest påkostade modellen av bomullpolyesterkåtorna) ca 7 år gammal höll tätt medan kårens billigare Arran inte hade tillräckligt bra lösning mellan yttertältduk och tältbotten utan här rann det in vatten vilket upprepade gånger resulterade i blöta sovsäckar.

Konstruktionen är rätt annorlunda även om kåtorna har samma stolek och samma yttertältsväv och den omlottlösning som finns i jaktkåtan med knäppning ovanpå en nylontygskjol är överlägsen den billigare modellen.

Thure

Här försöker man bli av med sina fördomar mot scouter och så händer en sån här grej... ;)
Det är uppenbarligen något jag missar i tältets användningsområde. Själv skulle jag kanske titta på ett Marmot Halo.

Jadu... Du har ju väldigt lätt att skaffa dig fördomar om du tror att alla scouter köper blytunga Tipis för 11lax.

Till trådskaparen skulle jag liksom andra tipsa om lättare tält med väv som inte innehåller bomull. Är själv scoutledare och sakt men säkert håller vi på att fasa ut de klassiska bomullstälten till fördel för lite lättare varianter. Och plötsligt behöver man ingen lastbil längre!! Och inte heller behöver tälten hängas upp över hels scoutlokalen, hemma hos ledarna och i närmsta församlingsgård i över en vecka för att det kom en liten regnskur i slutet av lägret.

Släpp traditionerna med stora tunga tält - ni kommer inte att ångra er!

Vad har ni köpt för tält och vad har ni för erfarenheter efred?

Viscent-tält från friluftsvaror.se (Tunnel Jumbo, Montana och en variant som inte säljs längre): Lite väl budget för att fungera i längden. Glasfiberstänger är ingen höjdare. Men att ha ett stort tunneltält med stor öppning och mer än full ståhöjd som förrådstält har varit väl värt pengarna.

Robens kupoltält 5 pers (varianten utgått) www.wild-outdoorlife.se : Har fungerat alldeles utmärkt. Inte fjälltältslättvikt, men 2 kg per person är ändå överkomligt till läger eller baslägers-fjällvandringar.

Primus Bifrost Y6 GetOut mfl: Suveränt scouttält!! Lätt att sätta upp. Bra kvalitet och jätteabsid att umgås i om det regnar. Dessutom är det perfekt tält sista natten på läger när man åker tidigt. Ta ner innertälten så får 15 pers plats att sova i yttertältet och så kan man ta ner de andra tälten

Primus Bifrost Y6

är säkert intressant i scoutsammanhang. Min erfarenhet av lättvikt kontra lite stabilare tält är att stabilare tält är betydligt lämpligare vid scouting och användning i företagssammanhang. Lättviktstält tål inte oerfarna användare. Tältbågar t ex brukar ofta knäckas.

Vad är det för bågar på Primus Bifrost Y6?

Hur många dagar har ni haft tälten uppslagna? Regnveckor? Tentipis 7 och 9 personers kåtor väger i stort sett samma per person som Primus Bifrost Y6 som på 6 personer väger 12 kg.

Det finns många norska kåtor som är billigare än Tentipis och några av dem är rejält stora och bör kunna funka bra i scoutsammanhang. Någon som har flera säsongers erfarenheter av sådan kåtor?

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg