• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Outlookproblem

Jag minns att någon hade ett Outlookproblem och någorlunda framgångsrikt vände sig till Utsidan istället för MS-supporten. Jag för likadant.

Jag har sedan en tid en bytt dator, och den brukar jag inte stänga av över natten. Den står alltså på för det mesta, men jag brukar slå av Outlook för att ha tillgång till nya email på den externa mailservern över webmail.

På den dator jag har nu (som inte är sprillans utan var installerad tidigare och bara lite städad och fixad av mig), så fungerar det inte på detta sätt.

Istället hamnar alla e-mail i den pc-lokala inkorgen även om jag stängt av Outlook!

Jag har i Outlook hittat inställningar för huruvida Skicka och ta emot ska utföras beroende på om man är online eller ej - och har provat lite olika inställningar där utan framgång. Jag vill naturligtvis att uppdatering ska ske regelbundet när Outlook är "påslaget" och jag sitter vid datorn.

Jag menar för övrig att jag slår av Outlook genom att klicka på krysset uppe till höger - men uppenbarligen så rullar ju programmet i bakgrunden eftersom mailservern vittjas regelbundet.

Hur ska jag göra??
 
Det kan vara flera orsaker som gör att outlook fortsätter köras även då du stänger ner det. Öppna aktivitetshanteraren för att se så det inte är flera instanser igång av programmet.

En del sk add-ins kan vara orsaken till att outlook inte avslutas. Programmet väntar på att någon add-in ska avslutas först. Här är en lista på add-ins som har rapporterats vara i vägen för att outlook ska avslutas.

Outlook Change Notifier – Apple iTunes addin for syncing with iPhones, iPods etc.
WinFax Pro. Disable WinFax or remove the WinFax Fax log from the profile. Remove them by opening Tools, Options, Mail Setup tab, Data Files and delete if present.
ActiveSync (especially when a PDA is cradled)
Blackberry software
Stamps.com (when using address from Outlook's Contacts)
Outlook Express (when sharing Contacts with the Windows Address Book (WAB)
Franklin Covey Plan Plus
Mapilab's Messenger Journal utility
Earthlink's Spamblocker (the installation file is ELSBSetup.exe)
Outlook Attachment Sniffer
TechSmith's SnagIt 7 with Outlook integration enabled.
Cloudmark Spamnet
OneNote 2003 (with Outlook 2000)
Fourelle Venturi Client
Internet Download Manager – uninstall
iProtectYou
TMAntispam – the antispam part of Trend Micro's PCCillin Internet Security 2005 suite
Infuzer
FSecure 2005 antispam add-in
Prophet 2004 (by Avidian) – check for updates
Intuit Quickbooks
iTunes calendar sync add-in
iPhone Add-in
ABBYY FineReader 9.0
WMPNETWK or sharing files within MS media player 11

Det kan ju vara en början i alla fall...
 
Jag noterade nu när jag lämnade datorn att jag kunde "stänga" men fortfarande ha ett meddelande öppet, så det stämmer att avslutningsprocessen inte fullföljs. Ska kolla vidare, men har tidigare inte kunnat se tecken i aktivitetshanteraren på att programmet är igång - trots att det verkar så.

Några av de program du listar ska jag kolla, även om det (tack och lov) är så att flertalet inte finns eller funnits på datorn.
 
Jag förstår!
Fast det var ett tag sen jag kollade det där, och jag minns inte om det var så att jag kollade bara under program och inte kikade på processer. Men jag kollar nu i alla fall (dvs imorgon).
 
Outlook.exe rullar, men jag hittar inte att jag skulle ha något av de föreslagna programmen igång (eller installerade). Outlook syns dock inte som ett av de program som är igång i aktivitetshanteraren.

I värsta fall får jag väl ta för vana att döda processen via aktivitetshanteraren när jag lämnar datorn.

Det verkar inte heller som att det gör nån skada; när jag startar Outlook senare får jag inget meddelande om att programmet avslutats på ett onormalt sätt.
 
chat-program i outlook ?

Har du något chattprogram som integrerat sig med outlook. Kan du innifrån outlook starta en chatt via någon meny så kan det vara boven som gör att outlook inte avslutas förrän chattprogrammet avslutats - t ex lync eller sametime.
anvädner du något frisptende chattprogram så prova att avsluta det före du avslutar outlook och se om outlook.exe finns kvar då - i så fall har du hittat boven där.

/Patrik, som haft likanande problem med just chat-program
 
2003 är det.
(Jag eller nån har slarvat med uppdateringar trots att vi har senare licenser, och dessvärre tror jag att jag inte har kolla på var produktnycklarna till dessa är, och MS är inte så hjälpsamma med att fixa fram såna även om man verkligen är licensinnehavare. Annars har jag en 2010 liggande från vårt MSDN-paket liggande på skrivbordet...)
 
Gå till vertyg -> alternativ i outlooks meny. Välj fliken Annat och klicka på knappen Avancerat. Klicka därefter på knappen Tillägg för att se vilka du har installerade och vilka som är aktiva.

Dessvärre kan det finnas andra tillägg som inte syns här. Då får man kolla registret.
Men kanske kan du ha turen på din sida - att byta outlookversion kan vara jobbigt.
 
Genom att kika på tillägg den vägen hittade jag ett; nån slags itunes-addins. Jag stängde av detta, men det hjälper inte.
Ska dock se om jag kan hitta var jag avinstallerar det om möjligt.

ED: jag avinstallerade itunes helt.
 
Öppna Program och funktioner genom att klicka på Start, Kontrollpanelen, Program och Program och funktioner. (Lägg till/ta bort program i gamla (xp) kontrollpanelen)

Avinstallera Apple Mobile Device Support.